MH Skånland wrote:
Løføll og Rye får bli kjernen i en gruppe som danner sin egen moralske fristat, hvor de selv definerer hva som er relevant for dem. Ved litt reklamering vil det sikkert vise seg at de ikke er alene. Men foregangsmenn/-kvinner, det er de.
Jeg vil snu det på hodet.
Jeg mener tvert imot at denne fristaten eksisterer. Den heter norsk barnevern, og lever i beste velgående. De fleste som har vært i kontakt med barnevernet har vel sett at de selv definerer rett og galt, løgn og sannhet. Det irrelevante gjøres relevant, og det relevante ignorerer de.
Og ingenting trenger å henge sammen med realitetene.
Fordi det i denne fristaten er slik at den som har makt, også får rett. Vil de ikke tenke at menneskerettighetene er overordnet norsk barnevernslov, så er det heller ingen som tvinger dem til det.
Ingen - verken politikere, helsetilsyn, fylkesmann eller kommuneadministrasjon vil slå ned på det.
Politikerne som skulle passe på barnevernet, har i realiteten abdisert. De "har full tillit" til alt det vannvittige som barnevernet finner på, og som fortvilte foreldre presenterer for dem. Og de har ikke ansvar - sier de!
Etter min mening er det nettopp denne moralske fristaten vi som skriver her på forumet kjemper imot. Men foreløpig har den et klart og solid overtak på både barnevernsofre, myndigheter og politikere. Barnevernsofrene har lite å stille opp med, mens politikerne velger å være tilsynelatende uvitende, slik at de kan unnlate å gjøre sin plikt som er å få slutt på det som fra kompetent hold har blitt kalt en nasjonal katastrofe.