It is currently Fri Mar 29, 2024 12:20 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Brev sendt Amnesty International Norge
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 4:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
John Peder Egenæs, Generalsekretær, Amnesty International Norge
Gerald Kador Folkvord, Patricia Kaatee, rådgivere, Amnesty International Norge


jegenes@amnesty.no
gfolkvord@amnesty.no
pkaatee@amnesty.no


Jeg viser til brevet av 9. august 2007 fra Elisabeth Johannessen og 4 andre, hvor deres navn står blant adressatene til brevet. Brevet, som inneholder en flengende kritikk av barnevernet, har blitt lagt ut på Barnasrett.no

Som administrator for nettsiden Redd Barna Våre (http://r-b-v.net/), som nå har eksistert i over ett år, mottar jeg jevnlig henvendelser fra fortvilte foreldre, som frykter at myndighetene vil ta deres barn fra dem. Nettsiden fungerer som et forum for foreldre med negative erfaringer fra sitt møte med barnevernet. Noen foreldre har blitt fratatt sine barn, mens andre har måttet leve med årelang redsel og tvang som følge av barnevernets vedtak. Mange forumbrukere vil kjenne igjen leserbrevforfatternes beskrivelse av barnevernet som en etat som overkjører foreldre og familier.

Redd Barna Våre er ikke et akademisk forum. Debattantene på forumet fører diskusjoner om barnevernets metoder og det faglige grunnlaget for barnevernets vurderinger. Forumbrukerne er kritiske til de vide fullmaktene som barnevernets saksbehandlere besitter, og en spør også avgjørelser som blir tatt for lukkede dører i fylkesnemnden, der udokumenterte påstander fra barnevernets medarbeidere blir godtatt som bevis, er en rettstat verdig.

Selv om jeg oppfordrer debattantene på forumet til å skrive med fullt navn, finnes det flere på forumet som foretrekker å delta anonymt. At disse og forfatterne av leserbrev til landets aviser ikke våget å stå fram med fullt navn, har jeg imidlertid forståelse for. Jeg vet at barnevernets ansatte leser innlegg på vårt forum. Noen forumdeltakere har fått erfare at deres ytringer på forumet har blitt brukt mot dem i deres sak, og jeg har selv ved en anledning blitt anmeldt av Bergen Kommune til Datatilsynet i Danmark. Det faktumet at noen ikke tør kritisere myndighetene i et leserbrev undertegnet med sitt rette navn, eller må skjule sin identitet på internettet, bør være grunn til bekymring for Amnesty og enhver som er opptatt av menneskerettighetenes kår i vårt land.

Leserbrevforfatterne har i sine leserbrev forsøkt å rette oppmerksomhet på kritikk av norsk barnevern som har kommet fra FN komité for barns rettigheter (CRC). Amnesty har ved flere anledninger kritisert norske myndigheter for å ha handlet i strid med menneskerettighetene. Jeg håper derfor at Amnesty vil vise en større interesse for hvordan barnevernet bryter familienes og barnas rettigheter.


Med vennlig hilsen


Arild Holta

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jeg har lest / hørt
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 5:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg har lest / hørt at Amnesty i Norge ikke kan ta opp saker som vedrører norske forhold?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 5:29 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ikke vet jeg. Forsøker likevel. :)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 7:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Du kan jo skrive en mail til AI sentralt.

Men da må man kanskje henvise til konkrete saker? Eller iallefall opplyse om at det også er tatt kontakt med AI Norge?

Jeg vet ikke om det ville hjelpe, men det skader jo ikke...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jeg har lest / hørt
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 8:55 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:41 am
Posts: 131
Mona Lygre wrote:
Jeg har lest / hørt at Amnesty i Norge ikke kan ta opp saker som vedrører norske forhold?


Kan dette være mulig? Amnesty har jo tatt opp saker som også berører dette landet. Dette med barnevern er i høyeste grad for Amnesty!

Det er bare et par år siden de gj.førte en undersøkelse om vold mot kvinner. Men det er kanskje FOR langt fra å skrive slike artikler til å virkelig ta et tak for landets barn og foreldre!
Stå på,AH. :D Det er en kjempejobb du gjør!

Har faktisk vurdert å ikke støtte Amnesty mer....de burde virkelig ta et tak her hjemme også! :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 10:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det stemmer at Amnestys avdelinger aldri tar opp saker i avdelingens eget land. Det er for så vidt et lurt sjakktrekk, det hindrer at de øyeblikkelig blir stoppet av myndighetene.

Derimot er det jo ingen grunn til at ikke det norske Amnesty skulle la tilflyte avdelingene i Sverige, Danmark, eller gjerne gjerne lenger borte (f.eks i noen katolske land der man har mere respekt for familien) litt informasjon om hva som foregår i Norge. Svenske Charlott skrev til det norske Amnesty, men fikk selvsagt intet svar,

Charlotts brev til norska Amnesty
Norske Amnesty, barnehjem og annet barnevern

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]