Her høres det ut som man har med en mor å gjøre, som ikke vil adlyde skolen, men det skal man, og vil man ikke, kan en få “hjelp“ fra barnevernet. I det man begynner å motta “hjelp“, endrer bildet seg raskt. Før oppegående foreldre med ditto meninger, er plutselig blitt riktig så “enige“.
....Henviser til møte:
Quote:
Det vises til møte 15 02 08 hvor du ber om en skriftlig redegjørelse for hvilke hjelpetiltak barnevrentjenesten kan tilby i denne saken.
Merk at ... ikke kan skrive, selv om barnevrenstjenesten er et bedre uttrykk.
Quote:
Som nevnt på møtet vurderer barneverntjenesten det til å være dårlig kommunikasjon mellom skole og hjem.
Her gjør ... tre kardinalfeil i én setning, hva angår å yte hjelp iftil kommunikasjon.
Først “vurderer“ de; men på hvilket
grunnlag vurderer de, hva mener de å ha sett, (nevn detaljer), som gjør at de kan falle ned på vurderingen?
Dernest “dårlig kommunikasjon“, eksemplifiser! Hva består der dårlige kommunikasjonen i? Foreldrene gidder ikke plukke lapper utav barnas skolesekker, eller glemmer det, og ungene møter uten termos og det som verre er, på skidagen? Da trenger skolen et et kurs i kommunikasjon, det fins telefoner, og mobiltelefonen, hvor man kan sende en sms til stressa foreldre.
Er det en
uenighet, i defininisjonen av et problem? Da er det ikke lenger kommunikasjonsproblemer det dreier seg om, men
uenigheter. Og er det uenigheter, må makt-avmakts posisjoner og represalier hver av partene kan benytte, avklares mellom partene, det skal være tydelige, uttalt og sagt til alle i plenum.
Å jobbe med kommunikasjonsproblemer er en fredelig, ofte koselig sak. Man setter seg ved salongbordet, på nøytralt sted, det tryggeste for personen i identifisert avmaktsposisjon dvs den får lov å velge. Med en kaffekopp og gjerne boller, en tredjeperson sin jobb er kun å se til at praten går, innimellom sørge for at den ene og den andre virkelig lytter. Denne settingen er ikke smart dersom det handler om konflikter.
Barnevernet kan ikke være en jovial og trygg person som bidragsyter til å løsne på snippen, nå noe har satt seg vrangt. De representerer redsel, tvang, trusler, kuing, adlyd, elle vi ta barna dine.
Quote:
Vi opplever at viktig informasjon som vedrører barna i skolesammenheng kan gå tapt i denne "konflikten".
Hva har skjedd her? Plutselig har de omdefinert kommunikasjons- problemene til å hete “konflikten“, riktignok i hermetegn, men likevel.
Hvilken informasjon mener de vil gå tapt.
Quote:
Barneverntjenesten kan derfor gå inn i konflikten og være samtalepartner for skolen, for deg og også for barna.
Her kommer det jo? KONFLIKTEN! Så det var ikke kommuniksjons- problemer likevel - det vár en konflikt!Se det, det er noen annet enn uenigheter også - konflikter betyr nedgang i produksjon og effektivitet, enten det er to sure som bruker tiden til å krangle om den ene eller den andre skal sette på henholdsvis vaskemaskina og oppvaskmaskina. Men ingen av delene blir gjort - tiden blir brukt til konflinkten.
Quote:
I praksis vil et slikt tiltak som "råd og veiledning" være at vi avtaler møter etter hvert som problemstillinger oppstår.
Hva er råd og veiledning? Hvem er “vi“? Ved konfliktløsing er stram struktur basic, eller går det galt, hva er da dette tullet “ved behov“? Og hvem sine behov, her er duket for så mye rot, at det er ikke sant.
Quote:
Barneverntjenesten vil så være i posisjon til å fremme ulike synspunkter overfor de forskjellige, uten at disse skal preges av personlige holdninger i forhold til den andre.
Barneverntjenesten vil også ha et oppfølgingsansvar i forhold til skole og hjem for å kartlegge om tiltaket virker etter sin hensikt. Hensikten er at barna skal få et bedre forhold til skolen og at skolen bedre skal kunne ivareta barnas behov i skolehverdagen.
I tillegg vil selvfølgelig barneverntjenesten være tilgjengelig for telefonsamtaler og møter etter behov fra den enkelte.
Vi ber om tilbakemelding innen 14 dager etter du har mottatt dette brevet, på om du ønsker denne eller en annen form for hjelpetiltak.
Ønsker du videre utdyping av dette kan du ta kontakt med undertegnede på telefon.
Med vennlig hilsen
.....
Barenvernkonsulent
Skulle gjerne hatt tid nå, til å kommentere siste del av “oppklaringen“ også, men kan bare ikke greie å la vær den siste lekkerbiskenendvs invitasjonen til krangel og masseprodukjon av løgner i journalen.
Quote:
Ønsker du videre utdyping av dette kan du ta kontakt med undertegnede på telefon.
Med vennlig hilsen
.....
Barenvernkonsulent
De tar oss for å være idioter. SELVSAGT tar man IKKE kontakt pr. telefon, når man får slike lekkerbiskener i fanget, man legger det ut til allmenn læring og latter. Man stiller de skriftlig en 100 lang liste spørsmål pr. brev
hvor de blir nødt til å blottstille enda mer, den totale mangelen på innsikt i problemløsning. Og legger ut det svaret igjen, latterkulene vil høres over det ganske land, man kan få nye venner ved det.