Kom over denne nettopp.
http://www.nrk.no/rogaland/foreldre-sta ... 1.12611124Det er vel ikke sikkert at alle inne på dette forumet er enige med meg, men jeg støtter denne anti-lekseaksjonen fullt ut.
Grunnen er ganske enkelt at jeg vil tro at foreldres manglende lekse-innsats sammen med barna også kan bli brukt som ett av mange små argumenter for å fjerne barn fra foreldrene.
Barna våre klarte seg greit på skolen, og var motiverte. Derfor hadde jeg som far i utgangspunktet kanskje litt senkede skuldre, hjalp dem med lekser ganske ofte men maste ikke alltid om lekser om ikke de spurte meg. Ofte hadde de jo også gjort leksene på den såkalte leksehjelpen som de fikk etter skoletid.
Det kom jo da også frem i rapportene som skolen sendte til barnevernet at skolen ikke hadde inntrykk av at de ble hjulpet med leksene eller noe sånt. Altså ekstrapoeng til barnevernet.
Etter hvert ble jeg jo livredd for ikke hjelpe dem nok med lekser, livredd for at barna ikke skulle være blide når de kom på skolen, livredd for å glemme et foreldremøte (som jeg likevel glemte noe jeg ikke klarte å tilgi meg selv for), livredd for å ikke komme tidsnok for å hente barna på skolen. Jeg regnet med at alt ville bli videreformidlet til barnevernet.
Innvandrerfamilier og ressurssvake familier vil kanskje være enda mere sårbare enn vi selv var på dette punktet med lekser.
SV-politikeren Kjellbjørg Lunde har hatt det jeg selv mener er fornuftige tanker om dette temaet tidligere.
Det er selvsagt mulig at jeg ville hatt en annen holdning til dette temaet om vi hadde en annen type barnevern i landet vårt.