Her har vi igjen et eksempel på hvordan en skole prøver å kvitte seg med et problem ved å få barnevernet til å angripe offeret:
Maiken (15) ble mobbet: – Jeg så mobberne i fakkeltogetMaiken (15) fortalte sin historie til over tusen mennesker som gikk i fakkeltog mot mobbing.Finnmark Dagblad, 25 november 2014
Samme artikkel i Finnmarken, 25 november 2014.
"Da hun endelig klarte å fortelle moren hva som foregikk, opplevde moren at skolen ikke ville ta henvendelsene hennes på alvor. Hun sendte e-poster og ringte til lærerne og rektor, men nådde ikke fram.
– Jeg ble møtt med arroganse. De avfeide at Maiken hadde blitt utsatt for mobbing. Det ble ikke gjort noe med. Den ene mobberen sto til og med fram og fortalte det til rektor, men ingenting skjedde. Rektor mente han ikke kunne stole på at det var sant. Det ble ikke loggført en gang, sier mamma Mona Iren Jensen.
Skolen svarte på klagene fra moren ved å sende en bekymringsmelding til barnevernet.
– Jeg ble meldt til barnevernet av skolen fordi de mente at jeg ikke gjorde det beste for Maiken. Heldigvis møtte vi en flott mann i barnevernet som så galskapen i dette, sier hun."Likesom i innlegget ovenfor om Narvik, har familien truffet på en barnevernsarbeider som er oppgaven voksen og gjør det riktige. Igjen et stort lyspunkt i all elendigheten i barnevernet. Det er nesten ikke til å tro at fornuftige folk kan vare innenfor den etaten. Hadde det enda vært så generelt som Maiken tror:
" – Mange mener at barnevernet er der for å ta barn fra hjemmet deres. Det er jeg sterkt imot. De fleste i barnevernet vil det beste for ungene. Han vi hadde hjalp oss. Han fikk meg på ny skole."*
Ynkelige skolefolk:
"Fungerende rektor Thor Hansen ved Forsøl skole ønsker ikke å kommentere saken i avisa, men henviser til skolefaglig ansvarlig Christer Ringheim i Hammerfest kommune."Det er på tide at nordmenn våkner og tar inn over seg at personale over alt, ikke minst i skoler og barnehager, blir opplært til å melde alt mulig til barnevernet. Det ville vært all right hvis barnevernet generelt var i stand til å bedømme, diagnostisere, utrede og handle på kompetent måte, når etatene selv ikke er det. Men slik er ikke tilstanden - eller livet: Det er fullt av problemer, blant annet på skolene, som skal ordnes opp i på skolene. Det skal skolefolk skjønne, og manne seg opp til å være voksne, ikke prøve å velte ansvar og skyld over på hjemmene, slik de dessverre er opplært til å gjøre.
Men vi får være meget takknemlige over at det finnes
noen, slik som i Narvik og Hammerfest barnevern (!), som ikke opererer på lavmål.