familien-er-samlet wrote:
Det ser ut til at publisitet utjevnet noe av det skjeve maktforholdet mellom barnevernet og foreldrene, og gjorde at barnevernet i denne saken ble mer medgjørlig når de kom til Fylkesnemnda. Offentliggjøring, som ifølge barnevernet er skadelig for barn, var kanskje også det som reddet dem.
TV2 skal ha ros, og foreldrene gratulasjoner!
Jeg er ikke fullt så anerkjennende overfor media. Det var nemlig på tide.
For det første har media, også tv2, vært fullstendig avvisende i årevis. Har de surmulende latt seg bevege til å sende noe om barnevern, har de latt det offentlige overdøve ofrene, igjen og igjen. Jeg har selv opplevet tv2 i Bergen, som i høy grad falt ofrene i ryggen:
En debatt om politi og presse som sporet av: Hvorfor blir 2 av 3 barn fjernet fra sitt hjem uten at de selv eller foreldrene varsles om flyttingen på forhånd? For det andre ville det aldri ha skjedd, hverken i tv2 eller Dagbladet, hvis det ikke hadde vært for all publisiteten som
andre har skaffet, og disse andre, det er utlandet og internett. Jeg synes vi skal takke utlandet, særlig Tjsekkia og aller mest Romania i det siste året, og så skal vi takke alle barnevernsofre som selv skriver, på facebook og ellers på nettet. Som finner seg i raljering og hån fra overlegne drittsekker i vårt samfunn, slike som mistror dem uten å sette seg inn i realitetene, som bruker tid på å rakke nedlatende ned på dem istedenfor på å undersøke.
At mektige, offisielle media så vidt kommer etter når det begynner å bli "populært", vekker faktisk ny forakt hos meg. (Så jeg er nok ikke grei å ha med å gjøre.) Det bekrefter det jeg forsåvidt har visst hele tiden: Medias oppførsel, med å støtte barnevernet og myndighetene, beror ikke på noen bevisst holdning til hva som er sant, den beror på hva som gjør det lettvint for dem selv å bli likt og tjene penger og anerkjennelse i det politisk korrekte samfunn de opererer i.