Lagmannsretten "siler" barnevernssaker. Det vil si at de avviser å behandle ankesaker fra tingretten. Dette rammer saker der foreldre er saksøkere enten de krever at omsorgsovertakelse skal opphøre eller de krever barn tilbakeført. Men hvilke saker behandler de?
Ja, det er ganske utrolig! Hør bare her:
Min datter krevde at barnevernet fremmet sak om tilbakeføring av Kristoffer (det er sånn det skal gjøres, dessverre). Selvfølgelig ventet vi både vinter og vår mens barnevernet "utredet" saken. Til sist måtte de følge loven og fremme sak for fylkesnemnda. Saken ble behandlet i nemnda i august 2007. Min datter tapte. Vi var ikke overrasket. Men vi var knuste. Min datter "anket" nemndsvedtaket til tingretten. (Jeg skriver "anket" i anførselstegn, fordi nemndas avgjørelse er et forvaltningsvedtak som man kan fremme (egentlig ikke anke) for domstolene.)
Da barnevernet var tvunget til å fremme sak om tilbakeføring fant de samtidig på å fremme sak vedr. samvær som familien har med Kristoffer etter dom fra Moss tingrett. De krevde selvfølgelig å redusere kontakten Kristoffer har med sin familie. Saken ble behandlet i fylkesnemnda i november 2007, og vi tapte.
Derfor var det to separate saker som Kristoffers familie "anket" til tingretten. Min datter "anket" sin sak til Oslo tingrett, mens vi (mine foreldre og jeg) "anket" til Moss tingrett (det er vår rett fordi vi har vårt verneting i Moss). Barnevernet i Oslo, med sin advokat Pål Dalene (det er de som har saken) protesterte naturligvis på at saken vår skulle bli behandlet i Moss. Både Oslo og Moss tingrett behandlet den saken og ga oss medhold
, og vi på vår side aksepterte at man avventet med vår sak om samvær inntil omsorgsspørsmålet hadde vært oppe i Oslo tingrett, av rettsøkonomiske hensyn.
Barnevernet oversendte avgjørelsene fra Moss og Oslo tingrett til Borgarting lagmannsrett. Deres begjæring gikk ut på at begge sakene skulle bli ført for Oslo tingrett, og dessuten at sakene ble slått sammen til én. Det er selvfølgelig upraktisk for oss å drive vår sak med krav om samvær samtidig som min datter krever tilbakeføring, så i praksis får vi ingen reell behandling av saken vår
.
Nå tror dere nok at lagmannsretten "silte" begjæringen fra barnevernet bort, at de avviste å behandle saken, for tross alt var jo dette nærmest for bagatell å regne. Men der tar dere feil! Saken ble behandlet. Og barnevernet fikk medhold.
Min datters sak ble derfor ytterligere utsatt. Sakene skal behandles samlet av tingretten i Oslo i november.