It is currently Sat Apr 27, 2024 6:50 am



Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Er barna en grei pris å betale for såkalt "sosial trygghet"?
Nei, uten barna er ikke livet verdt å leve 100%  100%  [ 12 ]
Ja, jeg selger gjerne barna for en flatskjerm 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 12
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 1:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Kanskje vi løper om kapp – hvem er et hestehode foran? Det kan godt være deg, men jeg vil også breske meg litt:

1) Jeg kjenner Joar Tranøys arbeider, hans hjemmeside, og faktisk ham selv! Allikevel, det er bra at det titt og ofte nevnes ting han har skrevet, for han er en ener. – Kunne ikke du selv ta utfordringen med å skrive noe, kanskje et slags resymé, om noe han har skrevet/bedrevet?

2) Du siterte litt av det jeg skrev. Jeg tror jeg vil holde fast på at en god del av motivene hos bv-arbeidere i dag nok har en rot i deres sosialistiske oppfatninger generelt. Det betyr ikke at en praksis ikke kan fortsette med stadig skiftende begrunnelser. (Mennesket er et underlig vesen, slett ikke så logiske som noen vil ha det til. Vi handler, og finner så på etterpå-forklaringer på hvorfor.) Jeg skrev da også, i samme innlegg:

MH Skånland wrote:
  
Så meget om sosialismen, og mye barnevernstvang har ideologisk rot der, tror jeg nok.

Men sosialister er langt fra alene om å være autoritære, naturligvis. ..... Sterkt autoritære drag i synet på barn, barneoppdragelse og barnevern har en lengre historie i Norge enn sosialismen og springer ikke ut av den.
  

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Vi er enige
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 1:07 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
M H Skånland skrev:
Quote:
Kanskje vi løper om kapp – hvem er et hestehode foran?


Nei, jeg ser det ikke slik.

Jeg mener absolutt at sosialismens grunntanker har voldt mye urett. Det finnes uten tvil mange erklærte sosialister som vil dele barnevernets forakt for familiens biologiske bånd. I natur/kultur-debatten vil venstresidens tilhengere alltid underkjenne det medfødte i mennesker.

Derimot kan jeg ikke se at systemets ukritiske bruk av klinisk psykologi har noe med sosialisme å gjøre.

På den annen siden har offentlige ansatte en tendens til å stemme Ap og SV, og man bør heller ikke se bort fra at de kan være preget av venstresidens avvisning av familiens bånd, selv om jeg vil snarere tro at deres støtte til de nevnte partiene er mer et spørsmål om hvem som best ivaretar deres økonomiske interesser. Ansatte i det offtenlige byråkratiet er generelt altfor lite belest til å ha grundig satt seg inn i noe som helst, være det seg ideologiske spørsmål eller de etiske konsekvensene av det de gjør. Med noen hederlige unntak, forstås.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kollektivisme i USA?
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 2:44 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
Bare et lite tillegg: Jeg er enig i at "barnevern" er skrekkelig i USA også, sosialarbeiderne går amok i stor stil, tar barn fra kjærlige og gode foreldre, og plasseringen av barn i fosterhjem og barnehjem er minst like fryktelig som her.

Men det er i praksis, som her, en betydelig overvekt av "liberals" – i vår terminologi "radikalere" – som gjør det og skyver trenden frem. En av de verste er Hillary Clinton, og hun har fått i stand en god del skade på barneverns-området. Blant annet går hun sterkt inn for at sosialarbeidere skal besøke alle hjem med jevne mellomrom.
  


Jeg kjenner ikke så godt til systemet i USA, men jeg tror at du kanskje har rett angående andel av liberals i CPS. Jeg husker også at det også finnes noen høyprofilerte erke-republikanere som har gått ut å støttet CPS sin praksis. Hvis jeg kommer over noen referanser, vil jeg legge dem ut her.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 8:48 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
En del av "det kristne høyre" i USA, kan være svært kontrollsyke. Det er vel ganske stor bredde i de amerikanske partier - mange rettninger. Noen rettninger innenfor samme parti er relativ maktgalne.

Maktgalskap hos oss kristne slår gjerne ut i liksomsosiale overgrep.

I Norge har det tradisjonelt vert overrepresentasjon av påstått kristne innen det såkalte barnevernet og dets forgjengere.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]