Jeg skjønner familien-er-samlet synes jeg retter skytset mot feil adresse, eller i hvert fall for ensidig og strengt mot barnevernerne.
Bildet med barna som klattmaler, er ubetalelig. Og jeg er – selvfølgelig – enig i at politikerne i Norge burde holdes ansvarlig for den måten de lar barnevernet drive på med ting de overhode ikke har kompetanse til. Og ja, barnevernerne & co burde skysses på dør.
Likevel stopper min gjenkjennelse brått når jeg ser for meg at vi skulle klappe dem nennsomt på skulderen og gi dem blomsterbuketter. De er ikke helt så uskyldige som barn som blir satt av voksne til å gjøre noe de ikke mestrer. Barn kan ikke pålegges ansvar. Det er derfor de er umyndige og foreldrene skal ha ansvaret for det de gjør. Barnevernerne er voksne mennesker. Barnevernssjefen i Eid kan ikke unnskylde seg med at det var så vanskelig å vurdere i den saken jeg omtalte som "sak f". Heller ikke kan de mange barnevernere som direkte lyver om familiene i rapporter og i retten, fritas for skyld. De vet utmerket godt – eller de "må vite", som det heter i straffelovgivning – at slik løgn er moralsk galt, og straffbart når det skader andre. Og skade andre, det gjør det.
Ansvarsforholdene nå det gjelder barnevernet, synes jeg er et nokså klart eksempel på et komplekst, byråkratisk system med distribusjon av medvirkning gjennom alle ledd, slik at hver enkelt aktørs bidrag blir beskjedent og hver ser seg som velmenende og uskyldig. Men det kan ikke aksepteres. De
har ansvar. At de ikke innser at de skader og ødelegger, er ikke ansvars-fritagende.
Ansvaret virker diffust, svakt, utvannet fordi mange deler det. De kan legge skyld på andre og hverandre. Er det det vi ser tilløp til her – overvelting av skyld på kommunens advokat?:
– Advokater har stor makt i barnevernet (Ikke slik å forstå at kommuneadvokater ikke har en rundelig del av ansvaret.)
Jeg tror man må prosedere mot folk i systemet på alle nivåer, omtrent som i alvorlige saker i krig eller i storpolitikken: Både de som utfører handlingene og de som beordrer eller tillater dem må konfronteres med ansvar. Å ta ansvar betyr å måtte bære resultatene, selv om det ikke var de resultatene man hadde planlagt eller trodd ville komme.
Det minner meg om hvordan Zygmunt Bauman forstår slike systemer, jf nest siste avsnitt her:
Holdningene hos sosialarbeidere som arbeider med barnevern.
Men jeg er villig til å høre mer om/av motargumenter.