Jeg fortalte barneverntjenesten at jeg pleier å ta barna med på turer i skog og mark, at jeg lærer dem å stå på ski omtrent fra de kan gå, at jeg sørger for at de nesten ukentlig er i basseng så de lærer å svømme, at jeg hjelper dem å lære å spille piano eller andre ting, at jeg lærer dem å sykle og sørger for at de har passende sykkel fra de er nokså små, at jeg har jobbet redusert arbeidstid gjennom flere år for å kunne ha mer tid til dem, og for å kunne hente og bringe dem i barnehage og skole, at jeg hjelper dem med lekser gjennom å la dem arbeide selv men svare dem når de står fast, at jeg forklarer dem hvordan samfunnet fungerer, forklarer dem når de spør om alt mellom himmel og jord, at jeg lager pizza sammen med dem og så videre.
(Når dette er sagt, så er det min personlige mening at foreldre kan være svært gode omsorgspersoner uten at de bedriver noen av de aktivitetene jeg har nevnt ovenfor. Ikke minst finnes der store kulturforskjeller når det gjelder disse tingene. Mens jeg selv sjelden ble aktivisert av mine foreldre, ligger det i tiden her i Vesten at foreldre skal aktivisere og stimulere barna sine for å være gode nok omsorgspersoner. Mine egne foreldre var ikke dårlige omsorgspersoner av den grunn.)
Uansett: Barnevernet beskriver i sine referater ting som at "Far sitter og spiller piano med øreklokker" (altså at jeg er en uinteressert og fraværende far), og vet ikke at jeg en halvtime tidligere har hoppet på trampoline sammen med barna. De beskriver at "far blir sint når han skal grensesette Per", når jeg fortvilet forsøker å få min 4-åring til å gjøre som jeg sier mens to barnevernsansatte observerer og noterer, men de er ikke tilstede når jeg senere på kvelden leser eventyr for ham.
Nå har jeg aldri påstått overfor barnevernet at jeg aldri har gjort feil som far, eller at jeg ikke har noe å lære. Tvert imot trodde jeg at jeg skulle lære mye om å være far av barneverntjenesten.
Jeg undres likevel over at barnevernet har ignorert alle opplysninger som viser at jeg likevel kan ha omsorgskvaliteter. Ingenting av det jeg skriver innledningsvis har barnevernet sett på som relevant i forhold til å vurdere min omsorgsevne. Det er derfor heller ikke tatt med i referater, sakspapirer eller begjæring om omsorgsovertakelse.
I og med at det har vært umulig for meg å få korrigert eller balansert feilaktige eller skjevt fremstilte opplysninger, det være seg i sakspapirer eller i sakkyndig rapport, har jeg også forstått at bvtj. ikke er interessert i å belyse fakta, men for det meste er opptatt av å underbygge sitt eget syn i saken.
Lenge er man dum og tror at barnevernet har gjort en feil. Etter hvert forstår man at dette er måten barnevernet arbeider på, og at den delen av byråkratiet som skulle sørge for rettssikkerhet, ikke reagerer.
Da forstår man også at en del av de tusener som protesterer mot barnevernet kanskje ikke er fullstendig udugelige som foreldre, men at de kort og godt har mottatt samme typen saksbehandling som vi selv fikk. I denne utelates alle positive forhold ved foreldrene, slik at virkelighetsbeskrivelsene som barnevernet til slutt kommer med, ikke samsvarer med realitetene.
|