familien-er-samlet wrote:
Da ble moren dømt:
Angelicas mor dømt til tre års fengselhttps://www.nrk.no/ho/angelicas-mor-dom ... 1.14050186"Ifølge dommen ville 13-åringen vært i live dersom hun hadde fått helsehjelp."
Det betyr at dommen faller på sin egen urimelighet. Mange av dem som får helsehjelp for anoreksi, dør likevel.
Retten har gjort som barnevernet ofte gjør når noe er for vanskelig. Istedenfor å erkjenne at dette er komplisert, og ikke et spørsmål om skyld, velger de å finne en syndebukk. Resultatet blir like dårlig som når barnevernet slippes løs på familiene og demoniserer og stigmatiserer foreldre.
Der er jeg helt uenig med deg. Forskjellen på dommen mot Angelicas mor og en såkalt «barnevernssak» er at førstnevnte er en straffesak hvor tiltaltes skyld skal bevises utover enhver rimelig tvil. I sivile saker holder det som kjent, med sannsynlighetsovervekt. Dertil har det vært satt av lang tid i retten til en grundig gjennomgang av sakens beviser. «Barnevernssaker» avvikles gjerne på noen få dager til tross for at dommen oppleves like hard som en mangeårig fengselsstraff.
Slik jeg ser det, er Valdres-saken et eksempel på reell alvorlig omsorgssvikt. Angelica er faktisk død. Hun lider ikke av en eller annen diffus lidelse, som kun kvinnene i «barnevernet» og samarbeidspartnere er i stand til å se.
Hadde foreldre flest fått like god rettssikkerhet som den anonyme moren til Angelica, ville langt færre barn vært unødvendig plassert i fosterhjem. Alvorlig omsorgssvikt forekommer, og det er straffbart. Etter min mening, burde ikke «barnevernet» ha anledning til å tvangsfjerne barna fra foreldrene uten at det foreligger en straffedom.
Jeg tror i likhet med retten at Angelica hadde vært i live idag om hun hadde fått nødvendig helsehjelp. Det går ikke an å avfeie dette med at det forekommer at anorektiske pasienter dør mens de er innlagt på sykehus. Angelica døde ensom og isolert på en kald hytte mens hun kommuniserte med moren via sms. I retten har moren opptrådd påfallende. Hun har også tilbakeholdt opplysninger om Angelicas alvorlige helsetilstand fra faren. Moren har en ny «ektemann», som neppe har hatt samme interesse for Angelica som hennes far.
Jeg vet at jeg stikker hodet inn i et vepsebol ved å forsvare straffedommen mot Angelicas mor, som påstås å være et offer. Men man lar ikke sin tretten-årige datter sulte ihjel uten å forsøke å skaffe hjelp. Uten å ha lest dommen vil jeg si at denne moren har sviktet, og hun har sviktet grovt. Dommen er rettferdig. Straffen kunne endog vært lengre i tråd med aktors påstand, nemlig fire år. Dette er ikke «barnevernet» som har krevet moren straffet, det er politiet ved påtalemyndigheten. Det er akkurat slik det burde være i alle saker om alvorlig omsorgssvikt.