Jaså, gitt.
Helsetilsynet vil granske både sykehus og barnevernFædrelandsvennen, 1 august 2017
Her kan vi lese:
"Fylkeslege Anne-Sofie Syvertsen leder granskingen.""Da vil det være nødvendig å se nærmere på den samlede oppfølgingen pasienten fikk av avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus og av barnevernet (både kommunalt og statlig).""Fokus på læring, framfor feil
Ungdommens medvirkning vil være sentralt i det videre arbeidet med tilsynssaken. Etter en samlet vurdering overføres derfor saken til Fylkesmannen, som vil ha ansvaret for den videre tilsynssaksbehandlingen."Jaha. ja. mater familias har merket seg
det samme. Den unge pikens medvirkning kunne kanskje vært interessant tidligere, mens hun var i hendene på alle disse
maktesløse? (Jf både punkt 1, 2 og 3
her.)
"– Begrunnelsen er at dette er en alvorlig hendelse med et tragisk utfall. Vi skal bidra til å snu hver stein og se hva som kunne vært gjort annerledes for framtidig læring, sier Anne-Sofie Syvertsen til Fædrelandsvennen.
– Ser du allerede nå ting som tyder på at regelverket er brutt?
– Jeg tror vi skal fokusere på framtidig læring, framfor fokus på feil. Hvis regelverket er brutt, er det en i og for seg en konklusjon. Men det må legge føringer for veien videre, sier Syvertsen."Ja, fokusér på det, du. Tro på det, du. Det er så beroligende for alle "aktørene". Det ble kjørt frem sterkt i saken Glassjenta også. Kraftsalver med løskrutt, ja, som familien-er-samlet sier
ovenfor.
*
Dette om at alle mann vil lære: Det finnes et uttrykk: "en bratt læringskurve". Det betyr at læringen går raskt. Uttrykket brukes gjerne når man har undersøkt en undervisnings-metode og funnet ut at elevene lærer raskt med den metoden.
I årevis, i saker som barnevernet og alle myndighetene ikke bare har kunnet benekte at det finnes noe kritikkverdig ved, har de kommet med at denne saken er "tankevekkende" og at de vil lære av den.
Men læringen ser ut til å måtte starte fra null hver gang? Deres metoder ved granskninger later til å ha en usedvanlig
slak læringskurve. Når det inntreffer ved almindelig undervisning/læring, vil fornuftige mennesker skjønne at metoden, og forestillingene/teoriene som hører til, neppe kan være egnet.
Min konklusjon: Store kretser i Norge, både i befolkningen generelt og i særdeleshet blant dem som har makt, myndighet og ansvar, har gjennom uhensiktsmessig opplæring og praksis, antagelig fra barnehagen av, kjørt seg ut i en forestillingsverden som sperrer for fornuft, og som ser ut til å være umulig for dem å komme ut av.
Folk med ansvar, ja – det er en alvorlig ansvarsløshet de praktiserer.