Komisk nok: Bergen kommune anbefaler en handikappet alenemor å gå til barnevernet hvis hun har øket behov for praktisk hjelp etter et samlivsbrudd. Så da er spørsmålet hvor mye praktisk hjelp barnevernet ville gi henne, da. I Stavanger kunne de strekke seg til 2 timer i uken. Bergen er heller ikke kjent for å ha noe fornuftig og hjelpsomt barnevern.
- Jeg synes de rett og slett burde sagt unnskyldGuri Anne Nesdal Egge har cerebral parese og er alenemor. Likestillings- og diskrimineringsombudet mener Bergen kommune diskriminerer henne og bryter plikten til individuell tilrettelegging.Bergens Tidende, 17 september 2014
"Forvaltningsenheten i kommunen rådet også Egge å gå til barnevernet da hun fikk økt praktisk hjelpebehov etter samlivsbruddet, ifølge Egge selv."Bergen kommune har til og med drevet med barneverns-argumentasjon
mot denne moren selv:
"- Det lyste gjennom i vedtaket hvordan de mente jeg burde leve. De stilte også indirekte spørsmål om jeg som er handikappet kunne være en god mor, sier Egge."
"Kommunens uttalelser avdekker en holdning om at Egge har dårligere omsorgsevne enn en funksjonsfrisk alenemor."
"Det er en kjent fordomsfull holdning til mennesker med nedsatt funksjonsevne at de har dårligere omsorgsevne enn andre», skriver LDO."Sammenholdt med saken fra Stavanger ser vi vel et bilde som barnevernsforfulgte kjenner godt, og som her ikke kaster noe godt lys over intelligens og fornuft hos kommunens funksjonærer og politikere:
Kommunen sender folk med hjelpebehov til barnevernet. Men de, som er barnevernets sjef og derfor har plikt til å ha full oversikt over hva barnevernet foretar seg, må være vel vitende om at barnevernet aldeles ikke hjelper folk praktisk, men tvert imot søler bort tid og ressurser med å overvåke og 'vurdere' dem, hvoretter de går inn for å tvangsfjerne barna, med alt det trekker med seg av skyhøye utgifter, blant annet for kommunen. At norske kommuner sier de har delegert myndigheten til barnevernet og 'ikke kan gå inn i enkeltsaker', illustrerer at de mottar lønn for å være uansvarlige.