Sliten wrote:
Nå som reglene er endret så lurer jeg veldig på om noen har tenkt ut hvordan dette skal praktiseres.
Lovendringen trer i kraft fra 1. april 2016.
Sliten wrote:
Vil de neste runde (for jeg stoler selvfølgelig ikke på at han har gitt seg) kunne tvinge meg til å motta hjelpetiltak? Dvs. overvåkningstiltak. Vil det da bli gjordt i gjennom nemd, eller har de myndighet til å pålegge meg det selv? (Fordi de trenger å sysselsette en eller annen)
Hensikten med lovendringen er at foreldre ikke lenge skal kunne avslå såkalt "tilbud om hjelpetiltak". Lovendringen er myntet på de familiene, som barnevernskvinnene bekymrer seg for. Nå vil det bli fremmet en sak om hjelpetiltak for fylkesnemnda hvor en enslig fylkesnemndsleder vil avslå eller innvilge begjæringen fra "barnevernet". Det høres ikke særlig betryggende ut for barnefamiliene, som ganske sikkert vil bli tvunget inn under "barnevernet" i enda større antall enn tidligere.
Sliten wrote:
Kan en rømme landet etter å ha blitt pålagt hjelpetiltak? Noen som har gjordt seg noen tanker om det?
Det er jeg usikker på. Dette vil nok bli gjenstand for ny lovendring om 1-2 år om "barnevernet" erfarer at foreldre rett og slett velger å flykte fra landet snarere enn å akseptere tvungne "hjelpetiltak". Jeg vil tro at politiet ikke har myndighet til å innhente foreldre som flykter fra pålagte hjelpetiltak. På den annen side trer en ny konvensjon i kraft fra 1. juli 2016, og denne vil gjøre det lettere for Norge å samarbeide med andre land om barnefamilier på flukt fra "barnevernets" tvangstiltak.
Dette blir spennende.