It is currently Sat May 04, 2024 5:29 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Har behov for og få svar
PostPosted: Mon Apr 29, 2013 12:54 pm 
Offline

Joined: Tue Mar 05, 2013 3:11 pm
Posts: 8
jeg har behov for og få vite svar, hvorfor gjorde dette mot meg få vite noe om hva de tenkte. er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem og hva jeg skal tro!

Hvordan få til og innrømme feil. Lurer bare så veldig på hvorfor gjorde alt mot meg når jeg gikk på vgs! Greip inn og bestemte valgfag på skolen aller først. De ville bestemme og de mente de viste hva som var best for meg.
På møtene når jeg forklarte hva jeg ikke ville og hvilke fag jeg ville ta da ble jeg avbrutt. Og jeg gjentok og gjentok hva jeg ville, og hvorfor jeg ikke ville deres forslag.

Ved ett tilfelle sa en av dem «der hører dere hvor sta og umulig hun er» så lo hun og ristet på hodet.
I ettertid har jeg lurt litt på om det var en taktikk. Altså for jeg ville jo ikke virke sta vanskelig og umulig jeg ville jo at andre skal oppleve meg hyggelig og samarbeidsvillig og møte som ok, det fikk meg til å beherske meg og være rolig og saklig og forklare enda en gang hva jeg ville og hvorfor jeg ikke ville som de.
Jeg ville ikke avslutte skolen og jeg ville ikke ta de valgfagene de mente jeg skulle ta.

Men de hadde mere makt. De avsluttet skolen uten at jeg viste det, slik at jeg plutselig ikke fikk vitnemål etter jeg hadde fullført skolen fikk alle andre vitnemål og ikke jeg! De ødela så mye.
Og jeg vet ikke en gang hvorfor!


Enda vil jeg så gjerne vite hvorfor. Og jeg tror faktisk de ville meg vel. De bare nektet og lytte til meg og var overbevist om at deres ideer var best for alle! De gadd ikke en gang og sette seg inn i hvordan løpet med utdanning de hadde satt opp for meg fungerte, eller så sa de feil med vilje de sa masse masse feil. Og de løy også. Men hva de viste var sant og ikke er uklart for meg.


Jeg vil snakke med de igjen om dette. Men om jeg legger opp samtalen noe angripende vil de nok ikke innrømme feil, jeg har lett for og tenke at det jeg ville spurt dem om er «hvorfor gjorde dere dette mot meg!»:( bare hyle det ut samtidig som jeg rister de. Ganske skremmende da jeg ikke er personen som blir stint, har bare blitt sint noen få ganger i mitt liv voldtekt og pedofili har gjort meg skikkelig sint, samt disse personene.

Men kanskje jeg heller burde sagt at jeg bare har lyst og snakke om det som skjedde den gangen hvordan de opplevde det?
Føler virkelig jeg må snakke med de om det for å ha noen som helst sjangs til og legge det bak meg. Ikke at den sjansen er så stor uansett. For jeg viste det jeg alt da at det var så viktig for meg og få flyttet bort samt at jeg ville fullføre vgs, viste også hvilke valgfag jeg ville ta, det vil si når det kommer til valgfag var jeg noe usikker, det sto mellom noen fag, men jeg viste vertfall en del fag jeg absolutt ikke ville ta.. Noen av de fagene jeg hadde aller minst lyst til å ta var de jeg endte opp med og ta pga andre bestemte! Jeg viste godt hvor viktig det var og fullføre vgs. Var derfor jeg protesterte slik mot og slutte. Å få tatt det jeg ville på vgs og studere det jeg ville var en veldig stor drøm for meg, et lyspunkt i livet, det var noe jeg kjempet for. Noe jeg virkelig gledet meg til. Det var og viktig for meg og få studert pga muligheten til å komme meg bort, derfor var det viktig å fullføre vgs til normal tid slik at jeg slapp og være samme sted. Jeg lengtet også slik etter og studere, jeg er glad i fag og lese og lære og lengtet da etter høyere nivå. Vgs blir ikke det samme som å studere. Disse rådgiver barnevern og ppt mente at det var bedre og ta vgs om igjen som de selv sa "du er så heldig tenk så heldig som kan ta vgs om igjen." jeg syntes ikke det var noe heldig. ikke noe jeg hadde lyst til. og det er jo ikke noe og ha på vitnemål heller at en tok vgs to ganger eller hvorfor bare to hvorfor ikke 10! uansett ikke noe og skryte av. og jeg misstrivdes jo slik på vgs og følte at jeg ikke lærte noe nytt + dårlig klassemiljø.

Jeg håper dere her kan hjelpe meg litt med hvordan en får folk til å innrømme feil. Nå er det ikke sikkert de følte de gjorde noen feil da, er stygt redd for at de mente de bare viste best og vet best enda. Men jeg har lyst og legge opp samtalen slik at jeg få vite hva de tenkte og hva de tenker.
Det ødela mye for meg uten at jeg en gang fikk vite hvorfor.

Hvordan legge det opp slik at de best mulig får fortalt det fra sin vinkel. Tenker da at jeg ikke bør legge noe vekt på min vinkel i hele tatt. Men bar lytte til deres versjon av hvordan jeg var.

Uff, blir bare så trist og føler meg så maktesløs av og tenke på det hele, men jeg har behov for og vertfall få vite litt få et innblikk i deres verden og synspunkt eller hva en skal kalle det.

Noen her som kan komme med litt hjelp og støtte til hvordan spørre og finne ut hva de tenker? Hva de tenkte da?

Det som er veldig vanskelig er jo at for meg er det vanskelig å fatte at noen kan være så ondskapsfulle jeg hadde lyst og fullføre vgs også avsluttet de skolen for meg uten at jeg fikk vite om det, jobbet og sto på gjorde jeg og de sa at de ikke hadde gjort noe endelig, men det er også vanskelig å fatte at noen kan gjøre slikt og mene det godt, rett og slett være så dum og lyve for å få det som en vil og mene at det er bra for en! Og det var svært uskyldige ting som valg av valgfag også, hvorfor skal en ikke få bestemme de selv?

Er klar over at er mange skrivefeil her var et innfall jeg fikk nå at jeg skriver ned det jeg har på hjertet. Akkurat tekst om dette føler jeg bare stokker seg og at jeg ikke helt får frem det jeg vil. Eller at det blir for langt type over 9000 ord.
Setter utrolig stor pris på alle svar og kommentarer!


Er veldig glad i dette forumet og har lest her mye :-)2_ . Jeg har forsøkt og stilt spørsmål andre steder men mange mener da bare at det ikke er sant. -og det er veldig tungt synes jeg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Har behov for og få svar
PostPosted: Mon Apr 29, 2013 3:13 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Skal man få andre til å snakke, så er det viktig å snakke dem etter munnen, virke "støttende", holde med, helst med litt entusiasme… Ta opp på bånd for senere bruk…

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Har behov for og få svar
PostPosted: Mon Apr 29, 2013 4:44 pm 
Offline

Joined: Tue Mar 05, 2013 3:11 pm
Posts: 8
takk for svar
Kommer til og ta opp på bånd ja! :)

Skulle brukt det alltid for 10 år siden også. Det kunne jeg jo virkelig brukt i bevis senere. Det er jo det som gjør slike saker så vanskelig da folk ikke tror en og mener at er en selv det er noe galt med da ppt og barnevernet de er ikke sånn de er snille de og de hjelper en..!
som om det og jobbe i ppt eksempel automatisk gjør en snill!

Gruer meg til denne samtalen, vekker mange minner sinne frustrasjon og stress.
Samtidig er jeg så usikker kan være hun sier mer krenkende ting om jeg sier meg uenig med henne. Virket vertfall som det da at når jeg sa hva jeg ville ville hun det motsatte..!

Ingen av de vil plage meg nå lenger forresten jeg verken bor i nærheten eller har barn. En skal kanskje aldri si aldri men jeg føler meg trygg på det.

Vil bare vite hva som skjedde da hva de tenkte da hva grunnen var.

Men er det med og finne ut hva skal si er så vanskelig for dette møtet kan nok gå dårlig uansett. Og hva gir best odds hvilken måte skal en legge det frem?
Er noe jeg grubler på vil nødig si noe feil.

har hørt at både rådgivere i skolen og ppt lager saksmappe. gjør alle det? lett og få ut en slik mappe. her står det kanskje noe.

synes er ubehagelig og lese slikt er så devaluerende (var det ordet jeg tenkte på, farten)

derfor har jeg utsatt det veldig lenge selv om er viktig for meg. for er ganske tøft samtidig er det jo for seint en dag.

også minnes jeg noe ei venninne sa- kanskje de ikke husker det. og det hadde faktisk ikke slått meg kanskje de har glemt meg. det er jo meget sannsynlig at de har glemt det meste.

og jeg som går gjennom hva de sa og hva jeg sa nesten daglig og mange dager flere ganger for dagen. så blir en altså glemt. det var kanskje ikke så bigg deal for dem bare en i bunken oppgaver på jobb. kanskje de ikke tok meg med hjem i tankene i hele tatt.

fort gjort og ta med seg selv som viktig selv om en skal forestille seg hva andre tenker om en. kanskje de ikke tenkte så mye på meg i hele tatt.. kanskje det var skoleøkonomi har jeg tenkt tidligere at det ene valgfaget var billigere enn det andre. men tror ikke det var nevneverdige summer.
kanskje de kjente faglærer på ett av valgfagene og ville det skulle komme flere elever i den klassen.

kommer på flere grunner. men det aller meste er absurd. og det er jo slik folk møter meg tvilende "hvorfor skulle noen bestemme hvilket valgfag du skulle velge, dette klarer jeg dessverre ikke og tro på"

kanskje er det derfor jeg har så stort behov for svar..


Last edited by Storken on Mon Apr 29, 2013 4:50 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Har behov for og få svar
PostPosted: Mon Apr 29, 2013 4:47 pm 
Offline

Joined: Tue Mar 05, 2013 3:11 pm
Posts: 8
devaluerende ikke spør hvorfor syntes det ordet passet så bra..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Har behov for og få svar
PostPosted: Mon Apr 29, 2013 7:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det som slår meg umiddelbart er ... at dersom det kommunale barnevernet hadde ansvar for å skaffe deg plass på videregående skole ... som et barnevernstiltak for deg ... så blir også det kommunale barnevernet fakturert for skoletilbudet.

Dette gjelder iallfall dersom du av en eller annen grunn har mistet skoleplassen ved det ordinære opptaket.

(Jeg kjenner et tilfelle der et barnevernsbarn mistet skoleplass i ordinært opptak og der vgs skriftlig leverte pristilbud på skoleplass for dette barnet. Husker ikke beløpet, men det var dyrt, tror ca 70.000 for 2 måneder med noen få timer/fag. Og dette er 10 år siden. Barnevernet eller kommunen hadde selvfølgelig ikke råd til å betale, og saboterte opplegget. Barnet fikk ikke noe skoletilbud, dessverre.)

Det kan også tenkes at barnevernet må "kjøpe" skoleplass av andre grunner, spesielt dersom det gjelder barn under 18 år med såkalte spesielle behov.

Dette behøver ikke å gjelde i ditt tilfelle, det er bare et forslag til den merkelige adferden fra "hjelpeapparatet". Men ofte er det sånn. Follow the money. Og da finner du den virkelige årsaken.

Husk at du har rett til innsyn i ALLE PAPIRER. I mange barnevernssaker finnes det "interne arbeidsnotater" som barnevernet ikke gir fra seg, før du ber spesielt om å få disse.

Ufattelig trist at du ikke fikk den skolegangen du ønsket deg, og som du har hatt rett til å få.

Du kan søke Fylkesmannen om noen timer fri rettshjelp, og deretter skaffe en advokat som kan hjelpe deg. Papirmøllen kan være tung å komme igjennom på egen hånd.

Lykke til.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]