It is currently Thu Mar 28, 2024 11:08 am



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Raundalen forstår hvordan barnevernet arbeider
PostPosted: Sat Jul 18, 2015 2:12 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
For familiens del er jeg optimistisk på lang sikt. Noen ti-år. Men jeg er blitt stadig surere mht kortsiktighet. Det er en kontinuerlig forverring.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Raundalen forstår hvordan barnevernet arbeider
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 12:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Her har vi Raundalen & co igjen. Han hopper glatt over at psykologer og barnevern overhode ikke har noe faglig, saklig grunnlag for sine prognoser og tiltak, og feier godsnakkende til side – bagatelliserer – de tragedier de skaper i alle de saker hvor de tar feil og gjør feil. Norges tragedie, disse psykofantastene med ubegrenset tro på seg selv.

Barnevernet må ikke bli jaget inn i et nytt skyggeland
Det skal fortsatt være de barna som ikke blir oppdaget som skal holde oss våkne om natten, skriver Magne Raundalen og Willy-Tore Mørch.
Aftenposten, 22 juli 2015

  
Når har barnevernet vært i noe skyggeland? De har jo tvert imot turet frem med alle myndigheters velsignelse og oppmuntring i årevis.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Raundalen forstår hvordan barnevernet arbeider
PostPosted: Mon Aug 03, 2015 8:42 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Denne tråden startet med et sitat fra Magne Raundalen.

"- Det ble foretatt inngrep som gjorde at moren ble helt rebelsk - og så ble det brukt mot henne. Barnevernet kunne med sikkerhet spådd reaksjonene. Dette er psykologiens ABC."

Det er ikke tilfeldig at Raundalen-sitatet traff meg. I vårt tilfelle skjedde noe tilsvarende. Barna kom hjem fra skolen og fortalte at barnevernet hadde vært der. Dette var like før det ble tatt ut begjæring om omsorgsovertakelse. Barna våre fortalte at barnevernet sammen med lærere/SFO personale hadde sagt til barna at de kanskje skulle flytte til en annen familie, og spurt om de ville bo hjemme hos SFO læreren en stund.

Min kone, som nok er mer varmblodig enn jeg selv, ble selvsagt både fortvilet og sint over det hun fikk høre. Da hun hentet barna neste dag, gav hun skolen ettertrykkelig beskjed om hva hun syntes om deres fremferd. Jeg var ikke tilstede, og vet ikke akkurat hvor "rebelsk" min kone kan ha vært.

Dette var i perioden da barnevernet la inn en bredside med daglige kontrollbesøk i hjemmet og ukentlige samtaler med barna på skolen. Ønsket de å fremprovosere en situasjon som gjorde at de kunne fatte akuttvedtak?

Da det kort tid senere ble sendt begjæring om omsorgsovertakelse, kom det frem at skolen hadde rapportert opptrinnet fra min kone til barneverntjenesten, og dette ble da brukt som ett av flere argumenter imot oss.

Raundalens uttalelse om psykologiens abc kom i en sak der Raundalen åpenbart følte sterk indignasjon over å ikke ha blitt lyttet til. Bare så synd at Raundalen ikke forstår at dette kanskje er en mer utbredt arbeidsmåte i barneverntjenesten enn Raundalen vil innse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Raundalen forstår hvordan barnevernet arbeider
PostPosted: Wed Aug 05, 2015 7:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Raundalens uttalelse om psykologiens abc kom i en sak der Raundalen åpenbart følte sterk indignasjon over å ikke ha blitt lyttet til. Bare så synd at Raundalen ikke forstår at dette kanskje er en mer utbredt arbeidsmåte i barneverntjenesten enn Raundalen vil innse.

Det er jo en plausibel tolkning. Men jeg deler den ikke helt; jeg tror følgende er mer sannsynlig enn at han ikke ser eller vil se at slik går barnevernet rutinemessig frem:

Alle som gjør arbeid for barnevernet, ikke minst sakkyndige, har behov for å vise at de har et vidt spekter av saker, og at deres vurderingsevne er så god at de gjør nøye vurderinger i samsvar med nyansene i den enkelte sak. På den måten virker de pålitelige, og deres drastiske avgjørelser i noen saker: omsorgsovertagelse, radbrekkende uttalelser om foreldrene,nekting av samvær, bortadoptering, virker mere betryggende både på de myndigheter som skal bedømme deres virksomhet og på almenheten når de er som melk og honning overfor andre familier. Hvis de tok alle barn de kom borti, og karakteristerte absolutt alle foreldre som omsorgssviktere, ville alle forstå at de var gærne, og så ville de blitt stoppet.

Et eksempel er at en god del barnevernsarbeidere og barnehagearbeidere av og til har uttalt i dypt alvor at foreldre ikke er kompetente til å oppdra barna sine, fordi de mangler den utdannelsen disse "barnefaglige" profesjonene mener de har. Da er de blitt mødt med såpass latterliggjørende reaksjoner at de har stukket pipen i sekk (vel, de tar pipen frem igjen av og til og prøver seg på ny.)

Barnevernet og deres partnere i barne-industrien sikler stadig etter å ta flere barn, men står altså i fare for å bli omtrent som i alkohol-dannelse: Når gjæringsprosessen frembringer en viss prosent alkohol, bringer alkoholen selv prosessen til opphør. Det vil barnevernets aktører naturligvis unngå. – Dette poenget (for sakkyndiges / barnevernsarbeidernes egeninteresse) med å være "nyanserte" ser man blant annet ut fra hvordan de argumenterer.

Raundalen har oppigjennom, i skrift og tale, gitt uttrykk for en del fornuftige oppfatninger. Men han er erfaringsmessig svært autoritær; han er tildelt utmerkelser og får stor respekt uansett hva han sier og gjør. Riktig diktatorisk kan han bli, hvis noen sier ham imot. Men han er ikke helt fritatt fra ovenstående vurdering: Hvis han alltid gikk inn fra omsorgsovertagelse og fordømmelse av foreldre, ville hans "vurderinger" ikke ha noen hensikt.

Jeg vil tro at det mest sannsynlige i nevnte sak er at han ble sint på et barnevern som ikke underdanig gjorde som han sa. Han ville vel være "nyansert" og/eller følte sympati – rasjonelt basert eller ikke – for denne moren. Mens barnevernet, litt enklere sjeler som har vært ivrige etter å praktisere det de har lært skal gjøres, og som de har erfaring for fører "frem" (dvs til omsorgsovertagelse og utskyving av foreldre), mer mekanisk har drevet "business as usual" og ikke vært vant til at psykologen deres er mere uberegnelig. (Makt og status kan blant annet komme til uttrykk nettopp gjennom uberegnelighet; på den måten blir de man har makt over, redde.)

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Raundalen forstår hvordan barnevernet arbeider
PostPosted: Thu Jan 21, 2016 7:17 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Nestor innenfor barnevernspsykologi Willy-Tore Mørck er bekymret for asylbarna som sendes tilbake til Russland:

– Asylbarna tar stor skade av det de opplever
http://www.nrk.no/troms/_-asylbarna-tar ... 1.12762467

"Det verste som kan skje et barn er å se foreldrene sine være livredde. Det skader barna. De tar også skade av å være lenge i angstsituasjoner, sier Willy-Tore Mørch til NRK."

Noen av oss har jo ironisk nok opplevd denne redselen når barnevernet har herjet i familien. Barna forstår at vi føler oss hjelpeløse og livredde. Da vi selv til slutt forlot landet med barna, var det også en måte å gjenta kontrollen i familien, - inntil videre. For barna ble det ikke bare en lettelse fordi barnevernet ble eliminert. Etter en periode med kaos ble en slags orden gjenopprettet i deres tilværelse. Det betydde ikke at alt ble perfekt i barnas liv. Men det ble en bekreftelse på at mor og far likevel ikke svikter, og at de kan føle seg trygge.

For mange ender prosessen vi selv var inne i, med at barna får oppleve at mor og/eller far er fullstendig maktesløse og fylt av redsel, mens familien bryter sammen. Barnas holdepunkter i tilværelsen forsvinner over natten, og foreldrene deres går eventuelt til grunne.

Jeg har ikke sett verken Mørch eller Raundalen problematisere hva en slik ekstrem opplevelse gjør med et barn.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]