Jeg har fundert litt på dette innlegget til familien-er-samlet. Det uttrykker vesentlige ting, og jeg vil gjerne kommentere litt av hvert, fra den oppfatningen jeg er kommet til angående barnevernet.
familien-er-samlet wrote:
Nå la jeg aldri skjul på at der var forhold hjemme hos oss som kunne vært bedre.
Jeg har aldri truffet noen hvis liv er perfekt. Tilværelsen på denne jord er ikke 'slik laget'. Hvis et barne'vern' tror alt som er uheldig, kan rettes på av dem, er det vel i seg selv et bevis på at de er en ufunksjonell etat – de assisterer ikke, men parasiterer på befolkningen.
Quote:
Alle barnevernets valg og prioriteringer gjorde at saken nærmest var forutbestemt til å ende i begjæring om omsorgsovertakelse.
Da har vel det 'uperfekte' sikkert fått tennene til å løpe i vann hos dem. De har nok sett 'tegn' –
'risikofaktorer' – for omsorgssvikt som de har lært er bevis på at familien ikke fungerer, og som de har lært at de må 'gripe inn' overfor med sine 'velgjerninger' (litt bibelsk innsikt, kanskje,
her). Jo mere jeg tenker på Suranya Aiyars
sitat fra Oscar Wilde, desto mere rammende synes jeg det er: Velgjørenhet er ikke nøytralt, det fører lett lyst til makt og dominans med seg
hos den som utøver det.
Quote:
At barnevernet i vår sak skal ha arbeidet for barnets beste, er uforståelig.
Det er uforståelig fordi det ikke er slik.
Quote:
Etter min mening ble hensynet til barna etter hvert underordnet
Tror du det var bare 'etter hvert'? Det tror ikke jeg, kynisk som jeg er.
Quote:
.. i en sak det gikk prestisje i
Igjen tror jeg ikke det var noe som bare gradvis utviklet seg slik. Vårt barnevern er så ufunksjonelt at de bare kan eksistere ved hele tiden å ha makt – definisjonsmakt og makt til å rå over sakers utvikling. Hver eneste sak må være som
de bestemmer, ellers ville de bli til latter og det ville bli tydelig at de er overflødige og skadelige parasitter i samfunnets liv, uten den fjerneste evne til å bedømme mennesker eller fremtid.
Quote:
Så må man velge om man vil tro at barnevernet bare tok feil og heller ville kjøre familien i senk enn å innrømme dette, …
De tar nok forsåvidt feil, men feilen er en grunnleggende del av deres opplæring i ideologi. Derfor kan de ikke gå tilbake på det, det ville velte hele 'faget'.
Quote:
...eller om barnevernet rett og slett fører saker slik at barna om mulig til slutt havner i offentlig omsorg.
Det er såpass mange saker der barnevernet opptrer hinsides vett og forstand (hvis man ser det ut fra en formodning om at familien er verdifull for barn), at det neppe er tvil om at dette siste er tilfelle. Jeg synes derfor ikke det er noe man like godt kan velge (se forrige punkt) hva man tror om – det er ikke hipp som happ om man antar dette eller tror barnevernet tilfeldigvis tok feil i akkurat denne saken. Det er ikke hipp som happ fordi det er adskillig farligere i og med at det er en fasttømret del av barnevernets 'fag' – de tror at omsorgsovertagelse er bra for barn, jf
Atskillelse og tap og barnevernsbarns sorg.
Quote:
Til slutt viste det seg for oss at ingen hjelp faktisk var den beste hjelpen vi kunne få.
Nettopp: Det ble klart at barnevernet ikke var til hjelp for andre enn seg selv. Husk: det er ufattelig mange tusener ansatt i de lokale barnevern, og tilknyttet departementet, og i alle de tilgrensende profesjonene (helsesøstre, sosiallærere, psykologer, foster'foreldre', beredskaps'foreldre', som besøkshjem, tilsynsførere, terapeuter …). Så de har stort behov for å forsvare sine jobber, alle sammen.