It is currently Thu Mar 28, 2024 10:36 am



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Jeg var et barn som ble nektet hjelp
PostPosted: Fri May 06, 2016 10:36 am 
Offline
User avatar

Joined: Mon Dec 03, 2012 12:47 am
Posts: 15
Location: Mo i Rana
Anonymisert brev fra en av mine lærere.

Kjære lesere av bloggen min.

Dette brevet fikk jeg på min fb, for noen mnd siden.
Det er fra en lærer som betydde mye for meg da jeg gikk på skolen, han lærte meg mer, en skolearbeid.

Han lærte meg at vennskap, var viktig.
Han lærte meg å være redelig og ærlig, selv om det betydde å innrømme.

Han så meg der jeg var, og fikk meg til å fullføre mer en en skoledag, da jeg helst ville rømme vekk fra alt.
Han var den læreren som brydde seg, jeg har aldri fått fortalt hvor viktig han var for meg.
Det han gav av seg selv, fikk meg til å bli glad i skolen igjen, han var veldig musikalsk - det var jeg også, det var nok der han fanget meg opp!!

Vi var en stor klasse og han var fantastisk flink til å fange oppmerksomheten vår!!

Jeg har brukt mange mnd på å tenke over hva han skrev til meg, for min første reaksjon var tårer, så kjente jeg en byrde som falt fra mine skuldre.

En byrde jeg hadde båret på så alt for lenge.
Hvor godt det var å få lese at han viste om meg, han hadde sett og han hadde brydd seg.

Jeg holdt på den tanken lenge, lenge, det var så god følelse, det varmet.

Men snikende kom tanken om HVORFOR meldingene han gav inn, ikke var tatt på alvor.

Vissheten om at noen hadde et ansvar for at jeg skulle fått hjelp tidligere i livet mitt - men ikke fikk det.

Jeg avslutter med det i dag, så kan dere lese brevet nedenfor.

Stor KLEM og masse tusen takk kjære læreren min fordi du skrev dette til meg,
Du er et GODT MENNESKE <3

Kjære Anita. Jeg har tenkt så mye på deg og jeg følger nøye med på de grusomme tingene som hender i ditt liv. Du har vært i tankene mine helt fra jeg hadde deg som ung og lovende elev i de harde 80-årene. Da jeg reiste fra Mo (-86) så hadde jeg begynt å nøste i saken med deg og din ødelagte oppvekst. Jeg ga alle opplysninger som jeg hadde til ham, men jeg har aldri sjekket om det hadde noe for seg. Forholdene på Mo ungdomsskole var så store og elevene kom fra et kjempestort område (3 skoler) så det tok altfor lang tid før vi på skolen fikk greie på noe. Jeg ble aldri innkalt til noen møter, men jeg brukte de kanalene jeg hadde. Det jeg fikk høre var vanskelig å tro på, men det flere overgrepssaker i media på den tida så jeg forsto at det måtte være noe. Skulle ha snakket med deg, og det irriterer meg noe grønnjævlig at jeg ikke gjorde det, men jeg tenkte at det passet bedre en annen gang. Husker godt hvor "giftig" forholdet mellom dere jenter var. Tror det var noen av dem som var på "ditt parti, men de fleste trodde nok ikke på deg. Du er i din fulle rett til å være forbannet på meg og skola, men vi var ikke (i hvert fall ikke jeg) i stand til å ta innover oss hvor ødeleggende din oppvekst har vært. Har tenkt å skrive til deg siden vi ble venner på Facebook, men så visste jeg ikke om du hadde lagt all jævelskapen bak deg og ikke vill rippe opp i det. MEN da jeg leste bloggen di så fant jeg ut at tiden var moden. Hvorfor jeg skriver? Godt spørsmål. Det er delvis for å lett egen samvittighet, men først og fremst fordi jeg ønsker at du skal vite at det er noen utenfor din nære familie som tenker på deg og som ønsker deg ALT godt. Jeg håprer ikke denne meldinga gjør deg vondt for det var ikke meninga. Leser gjennom det jeg har skrevet og syns det er for mye av at jeg unnskylder meg, men hvis jeg sletter det så kan det bli lenge før jeg gjør et nytt forsøk. Skrevet i beste mening. Klem

_________________
Mamma til 5 bestemor til 5 <3 ---- 5 barn, og 1 barnebarn, har i tur og orden blitt stjålet av Rana barnevern


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]