familien-er-samlet wrote:
"barnevernssjefen er tillagt fullmakt etter barnevernloven" betyr vel egentlig at kommuneadmunistrasjonen frasier seg ethvert ansvar i barnevernssaker. Barneverntjenesten er på selvstyr.
Ja. Jeg tror dette i seg selv egentlig er ulovlig – rettsstridig. En rettsstat kan ikke utstyre seg med slikt lovverk; da er det ingen rettsstat.
Ytringsfrihet i barnevernssaker (siste del)
Det betyr at overordnede ikke tar ansvar for hva de underordnede gjør. Ekstra rettsstridig blir det når de underordnede da på sin side beskyttes av de overordnede mot saksanlegg, mot straffesak, mot kritikk. Et utvilsomt symptom er at de underordnede – barnevernet – forsvares energisk av de overordnede, som "har full tillit til barnevernet". Hvis de overordnede – kommunens administrasjon og valgte politikere – ikke har noen myndighet eller noe ansvar for hva barnevernet gjør, har det intet å si hvorvidt de har "tillit" eller ikke, på samme måte som det ikke har noe å si hvorvidt en menigmann som jeg selv har full tillit til at styret i f.eks Norges Idrettsforbund gjør godt arbeid.
Jeg vender ofte tilbake til det kuriøse – iallfall ser jeg det som merkverdig – at Norges juriststand i årevis ikke har vært uroet over noe i hele dette "systemet". Da Strasbourg-dommen mot Norge i Adele Johansens barnevernssak kom i 1996, kan vel Høyesterettsjustitiarius Carsten Smiths uttalelse stå som nokså representativ for norsk juridisk tankegang: Han var fornøyd fordi han mente at dommen viste at Norges juridiske system og rettsapparat "ikke var dømt".
Barnevernet – dessverre en skadevolder
2: Innhold, omfang, årsaker og mekanismer i barnevernets virksomhet (sak a, siste avsnitt)