Sliten wrote:
Er det rart at barn som trenger hjelp ikke får det? ER DET RART at barnevernet bruker ekstremt masse penger???
Her rører du jo ved noe sentralt.
Da jeg fortalte en bekjent om vår barnevernssak for en stund siden, var vedkommendes reaksjon denne: "Jøss, det virker som om alle beslutninger de har tatt, har vært for å skaffe mer arbeid til seg selv!":
Så er det jo dette eiendommelige, som også er nokså avslørende: I et land hvor vi aldri har hatt bedre oppvekstvilkår for barn, har vi flere barnevernssaker og flere omsorgsovertakelser enn noensinne. De som jobber med barnevern, roper nærmest om hjelp, fordi de drukner i arbeid som de helt åpent innrømmer ofte blir halvgjort og dårlig. Midt i dette kaoset intensiveres budskapet om at folk må sende flere bekymringsmeldinger.
Det er jo noe som ikke stemmer her.
Jeg er ikke sikker på om vi klarer oss uten et barnevern. Men jeg er ganske sikker på at vi klarer oss uten dagens barnevern, der mye av innsatsen ser ut til å ha som mål å generere mer arbeid for seg selv. For deretter å rope sin nød for å få stadig mer penger inn i et system som vi faktisk i liten grad kjenner nytten av.
Det blir som om brannvesenet skulle gi beskjed til befolkningen om at de ønsker så mange varslinger om brann som overhodet mulig. Ser du røyk, ring brannvesenet! Kjenner du svilukt? Ring brannvesenet! Spiller ingen rolle om det er naboen som bare har svidd steiken, eller om det er et St. Hansbål på fotballplassen. Ikke ring på hos naboen, og ikke forsøk å finne ut noe selv! Hva er forresten en brann? Du må egentlig være utdannet brannmann for å forstå det, og om du ikke har slik utdannelse, kan du strengt tatt heller ikke vurdere årsaken til røykutvikling. Ring brannvesenet, og la dem få gjøre sin brannvernkyndige undersøkelse!
Dersom folkene i brannvesenet følte seg nokså unyttige i utgangspunktet, ville de kanskje ha agert på en slik måte. Men antagelig forstår de nettopp at de har en viktig jobb som bare bør gjøres der den trengs.
I motsetning til barnevernet ønsker ikke brannvesenet å bli nedringt av falske alarmer.