It is currently Fri Mar 29, 2024 12:19 am



Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Faste satser på fosterhjem?
PostPosted: Sun May 16, 2010 9:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Dersom kommunene virkelig opererer med faste satser på fosterhjem, er dette så god butikk at det åpner for svindel og bedrag.

Kommunenes Fosterhjemskostnader vil bli blåst opp og midlene som frigjøres fra det såkalte "barnevernets" budsjett kan tilflyte kommunenes øvrige økonomi. Derfra er det sikkert ikke godt å si hvor pengene tar veien. Altså, enda en mulighet for kommunene til å gjøre direkte økonomisk gevinst under dekke av "barnets beste".

Men dette er som sagt, ren spekulasjon fra min side. Jeg velger å tro at det ikke kan være så ille.

Ifølge Satser for kommunenes betaling i statlige barneverntiltak 2010

Quote:
For 2010 er satsene som følger:

Per plass per måned:

Barneverninstitusjoner kr 33 358
Sentre for foreldre og barn med full forpleining kr 33 358
Sentre for foreldre og barn der det føres egen husholdning kr 20 099
Kommunale fosterhjem1 kr 26 068
Statlige beredskaps- og familiehjem kr 26 068
Enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger kr 14 180
MST (Multisystemisk terapi) kr 13 034
FFT (Funksjonell familieterapi) kr 13 034
PMTO (Parent Management Training – Oregon-modellen) kr 0

1 Statlig regional barnevernmyndighet refunderer kommunens oppholdsutgifter til fosterhjemsplassering
i den utstrekning de overstiger 26 068 kroner per plass per måned.


Å presentere prisen på fosterhjem som en fast sats blant andre faste satser, kan være ett triks for å gi økt legitimitet i retning:

"tvangsinngrepet må være av ytterste nødvendighet siden kommunen vil forplikte seg til å bruke hele kr 26.068 hver mnd til barnet fyller 18 år ... det må være særs alvorlige forhold bak taushetsplikten her..".

Mens utgiftene til ett barn i fosterhjem i realiteten er ca kr 13.000.

Ellers var det mange veldig gode og informative svar i tråden her, jeg sier meg enig med dere alle!

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lær å tenke selv !!!
PostPosted: Tue May 18, 2010 6:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Hva får dere til å tro at dette har med etater å gjøre?
Dette har med "typen" individer i en etat.
Disse etatene blir gitt midler under en streng og restriktiv betingelse at midlene skal brukes samfunnsøkonomiskst.

Spør en dommer hva samfunnsøkonomi er; Spør en statadvokat hva samfunnsøkonomi er; spør lederen av fylkesnemnda hva samfunnsøkonomi er...osv. Når det kommer ti forvaltning så får forvaltningen midler fra det offentlige under de strenge restriksjonene at de skal, (dette er en forutsetning, for at de kan benytte seg av den "offentlige" potten.

Jeg er samfunnsøkonom, et lite spørsmål; Hvorfor har alle slik en tro til en advokat? Hva vet en advokat om analyseverktøy??? Jeg vet at "barne"vernet" har 2-3 vekttall i vitenskapsteori;;; Det holder ikke til å mestre side 1 i min formelsamling.

Det er også via disse analyseverktøyene jeg er i besittelse av, sammen med andre samfunnsøkonomer, vi kan ta de.

Vi vet det er korrupsjon, vi vet at følgene blir drap/mord (selvmord) på en særdeles utspekulert måte, slik at gjernings personene går fri.

Personlig er jeg blitt kastet på glattcelle under den begrunnelsen; jeg hadde for gode kunnskaper???


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lær å tenke selv !!!
PostPosted: Tue May 18, 2010 6:28 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Tone Hauglum wrote:
Hvorfor har alle slik en tro til en advokat? Hva vet en advokat om analyseverktøy???


Dette er nok et godt spørsmål overfor mange vi møter på andre nettsteder.

Jeg skjønner heller ikke denne underlige troen på at "Jamen, de har jo rett til advokat..." Hva har en liten systemtro advokat å stille opp med, mot liksomfagligheten som legges til grunn?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2010 10:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Gratulere med bok Herr Holta, har ikke lest den enda, men skal gjøre det.

Hva er egentlig en advokat?

Hva med retten til å nekte at en advokat bistår deg?
(Dette skjer ikke i barnevernsaker, skaffer du ikke så oppnevner nemnda en).

Hvordan analyserer advokater i lukka regimer?

Husk at fylkesnemnda blir tildelt sine midler under den strenge restriktive forutsetningen at de drifter samfunnsøkonomisk.
Disse strenge kravene gjelder i alle sammenhenger innen offentlig forvaltning.

Den type argumentasjon som jeg møter på holder ikke mål.

Dommere skal ha kunnskap om analyseverktøy, en fylkeslege skal vite hva som er analyseverktøyene til en lege, de skal også gjennomskue ulovlige diagnoser basert på tester som er ulovlig å stille diagnose etter, grunne feilmarginer som ikke ligner "grisen".

Spør disse menneskene om hva de tror en advokat kan, jeg har spurt en dommer om han tror at en dommer kappe er en kunnskaps kappe.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2010 4:17 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Tone Hauglum wrote:
Gratulere med bok Herr Holta, har ikke lest den enda, men skal gjøre det.

Takk. Boken passer best som gave til de som sjokkert møter dette maktpakket i troen på at man har et sånn noenlunde oppegående barnevern. Den er skrevet med tanke på folk uten noen spesialkompetanse.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Tue Mar 19, 2013 3:20 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
mater familias wrote:
Slik finansierer Staten barnemishandling


Her er et brev som visstnok var svar fra departementet. Det ble lagt ut på Facebook bl.a som svar på dette som May- Harriet Seppola skrev:
Quote:
Jeg sendte departementet ett spørsmål om temaet, ett spørsmål det tok lang tid å få svar på. Jeg hadde rett og slett glemt hele brevet, inntil jeg tilfeldigvis fant det, så jeg ringte departementet for å etterlyse ett svar. De svarte meg at de hadde sendt dette, noget jeg aldri fikk. Jeg ba dem da å sende det elektronisk til meg. Det var interessent lesning.


Quote:
21.12.2012
Vedrørende forespørsel om materiale om midler tildelt barnevernet Vi viser til ditt brev datert 13. november 2012 samt telefonsamtale 6. desember 2012. Du etterspør barnevernets utgifter til hjelpetiltak og tiltak som innebærer omsorgsovertagelse. Vi viser i denne sammenheng til Barne-, ungdoms- og familieetatens årsrapport for 2011.

Her kommer det frem at det statlige barnevernets utgifter fratrukket refusjoner til hjelpetiltak i hjemmet i 2011 var på 809 kroner per oppholdsdag. Utgiftene til fosterhjem og institusjon var på henholdsvis 1 120 kroner og 7 574 kroner per oppholdsdag.

For informasjon om kommunenes utgifter til barnevern viser vi til tall fra KOSTRA, som finnes på Statistisk sentralbyrås internettsider.
Vi takker for din henvendelse.

Med hilsen
Oddny Grete Råd (e.f.)
Linda Midttømme

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Fri Mar 29, 2013 2:43 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Her er brevet, og det er adressert til Hans Bauge:
http://dokument.r-b-v.net/vedr-foresp-o ... vernet.pdf

Siden det må regnes som et offentlig brev og er offentliggjort flere ganger i flere former, så må det fritt kunne offentliggjøres via også Forumet RVB.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Fri Mar 29, 2013 9:52 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
-rom-
Her er brevet, og det er adressert til Hans Bauge:
http://dokument.r-b-v.net/vedr-foresp-o ... vernet.pdf

Siden det må regnes som et offentlig brev og er offentliggjort flere ganger i flere former, så må det fritt kunne offentliggjøres via også Forumet RVB.
-rom-


Brevet er heller ikke unntatt offentlighet, så man kunne få innsyn i det ved å sende en innsynsbegjæring til departementet.

Hovedregelen i offentlighetsloven § 3 er at "saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ."

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Fri Mar 29, 2013 9:57 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
så lenge man nå må ut og rekruttere stadig nye fosterforeldre, så skyldes dette at folk flest finner de kommunale satsene for å ha et ekstra familiemedlem for liten, så derfor stilles det diagnoser på barne slik at de som skal ha dem virkelig tjener penger i det de da kan bli såkalt "forsterkede fosterhjem"

og det er slik at kommunene helst vil unngå å betale til biologisk familie og sette inn hjelpetiltak, så derfor er det viktigere å sette barna i fosterhjem. da er det vel staten som finansierer.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Sat Mar 30, 2013 8:50 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jul 14, 2012 8:54 am
Posts: 91
http://www.oep.no/nettsted/fad

Offentlig elektronisk postjournal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slik finansierer Staten barnemishandling
PostPosted: Sat Mar 30, 2013 9:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
victoria verdad wrote:
så lenge man nå må ut og rekruttere stadig nye fosterforeldre, så skyldes dette at folk flest finner de kommunale satsene for å ha et ekstra familiemedlem for liten, så derfor stilles det diagnoser på barne slik at de som skal ha dem virkelig tjener penger i det de da kan bli såkalt "forsterkede fosterhjem"


Dette er trolig medvirkende til at mange barn får påklistret en diagnose. Folk vil ikke påta seg oppdrag for barnevernet uten at de får meget godt betalt for jobben. Dette taler mot at fosterforeldrene handler av altruistiske motiver. Fosters har snarere pekuniære motiver for å stille sitt hjem til rådighet for barnevernet.

Quote:
og det er slik at kommunene helst vil unngå å betale til biologisk familie og sette inn hjelpetiltak, så derfor er det viktigere å sette barna i fosterhjem. da er det vel staten som finansierer.


Kommunene ønsker å ha en klientbase som mottar såkalte hjelpetiltak, for disse er med på å gi grunnlag for kommunale arbeidsplasser. Befolkningen, især den kvinnelige del, skal sysselsettes, og kvinnene sysselsettes best i yrker som er relativt godt betalt men som stiller lave krav til kompetanse. Barnevernskonsulent er et slikt typisk kvinneyrke.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Sat Mar 30, 2013 9:39 am, edited 2 times in total.
Variasjon


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]