FORUMET REDD VÅRE BARN
http://89.162.124.187/forum/

"Forskning" om barnevern
http://89.162.124.187/forum/viewtopic.php?f=154&t=1606
Page 1 of 1

Author:  Rinna [ Mon Jan 08, 2007 11:04 am ]
Post subject:  "Forskning" om barnevern

I den tidligere Sovjetunionen fantes det et omfattende nettverk av samfunnsforskere og filosofer som syslet med "kritikk" og forskning, men som, noen mer frivillig enn andre, støttet opp om statens ideologi og hyllet kommunismens fortreffelighet. Alt annet ble betraktet som kjetteri.

Det virker som barnevernet bruker samme metode. "Forskere" som studerer barnevernets metoder, ser ikke noe galt i barnevernets fremgangsmåte, og heller ikke i barnevernfagets skjøre teoretiske fundament, eller i barnevernsmedarbeidernes mangel på empati og juskunnskaper, men legger istedet skylden på foreldrene som ikke vil samarbeide. Og dette er "forskning" som det offentlige betaler for.


Fra avisomtale av et eksempel på slik "forskning":

"Ut fra statistikken gjør barnevernet mye riktig. I de tunge sakene som kommer opp for fylkesnemnda får barnevernet medhold i 75 prosent av tilfellene, forteller Rød. Problemet er altså ikke nødvendigvis avgjørelsene, men at barnevernet ofte har kommunisert for dårlig med familien, med skolen og omgivelsene før sakene kommer til fylkesnemnda." (Mine uthevinger)

Kilde:
http://www.bt.no/innenriks/article219959.ece

Author:  Rinna [ Mon Jan 08, 2007 11:46 am ]
Post subject:  Foreldre vil forstå

Den nevnte forskeren konkluderer med at hvis bare barnevernet blir flinkere til å vise til hvor de henter sin fagkunnskap fra, dvs. vise til kilder for deres faglige avgjørelser (Killen?), vil dette kunne gjøre kommunikasjonen melleom bv og foreldre bedre, slik at foreldrene vil være mer innstilt på å samarbeide.

En vitig grunn til at det ikke finnes kritisk tenkning i det såkalte barnevernsfaget er at faget i sin helhet er blitt konstruert av annenrangs forskere på høyskoler i motsetning til forskere på universitetene. På universitene skal studentene bli oppfordret til å tenke kritisk, og til å se på etablert kunnskap på nye måter. Hvorvidt dette skjer i virkeligheten kan man jo selvsagt diskutere. På den annen siden har høyskolene alltid hatt en mer pragmatisk tilnærming til den fagkunnskapen de lærer bort; og hvor opplæring vektlegges fremfor skolering. Det er høyskolene som utdanner de kontorarbeiderne og byråkratene som blir sosialdemokratiets lojale tjenere som vil aldri sette spørsmålstegn ved en avgjørelse tatt av et statlig organ.

Jeg undres om ikke barnevernets ukultur springer ut av høyskolenes ukritiske godkjenning av etablert kunnskap, som i de groveste tilfellene, som i barnevernet, har ført til en forvrenging av forskning fra fagområder som psykologi og pedagogikk.

Author:  Arild Holta [ Mon Jan 08, 2007 12:09 pm ]
Post subject: 

Problemet med "forskere" som bygger på statistikk er at statistikken er skapt av noen. F.eks barne"vernet".

De bygger altså på noe som er subjektivt og feil. Da kan ikke forskningen bli riktig.

Ellers så tror jeg jo man trenger en god porsjon filosofi for å lære å stille kritiske spørsmål og å se tankefeil. Det er vel ikke høyskolenes sterke side.

Author:  agrippa [ Mon Jan 08, 2007 6:42 pm ]
Post subject:  Barnevernskolene

Rinna wrote:
Den nevnte forskeren konkluderer med at hvis bare barnevernet blir flinkere til å vise til hvor de henter sin fagkunnskap fra, dvs. vise til kilder for deres faglige avgjørelser (Killen?), vil dette kunne gjøre kommunikasjonen melleom bv og foreldre bedre, slik at foreldrene vil være mer innstilt på å samarbeide.


Ja, barnevernerne argumenterer med at de er så "flinke". Flinke til hva? bør foreldrene spørre istedenfor å la seg presse til mer samarbeid. Jeg vil hevde at "flinke" er akkurat det de ikke er.

Rinna wrote:
En vitig grunn til at det ikke finnes kritisk tenkning i det såkalte barnevernsfaget er at faget i sin helhet er blitt konstruert av annenrangs forskere på høyskoler i motsetning til forskere på universitetene. På universitene skal studentene bli oppfordret til å tenke kritisk, og til å se på etablert kunnskap på nye måter. Hvorvidt dette skjer i virkeligheten kan man jo selvsagt diskutere. På den annen siden har høyskolene alltid hatt en mer pragmatisk tilnærming til den fagkunnskapen de lærer bort; og hvor opplæring vektlegges fremfor skolering. Det er høyskolene som utdanner de kontorarbeiderne og byråkratene som blir sosialdemokratiets lojale tjenere som vil aldri sette spørsmålstegn ved en avgjørelse tatt av et statlig organ.

Jeg undres om ikke barnevernets ukultur springer ut av høyskolenes ukritiske godkjenning av etablert kunnskap, som i de groveste tilfellene, som i barnevernet, har ført til en forvrenging av forskning fra fagområder som psykologi og pedagogikk.


Der tror jeg du peker på noe vesentlig. Utdanningen til barnevernerne er ikke det den gir seg ut for å være, og barnevernerne selv rekrutteres blant mennesker som ikke har tilstrekkelig evner. Slik skal det være i sosialdemokratiet Norge. Alle skal "studere".

Page 1 of 1 All times are UTC [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/