familien-er-samlet wrote:
Jeg mener vi nå ser at frontene hardner, og at barnevernet mister tillit, også blant fagfolk.
…. et desperat, men lite fundert forsøk på å bedre en situasjon som også politikerne etterhvert begynner å se er uholdbar.
... brannen som allerede er tent, og som før eller siden må føre til at barnevernet slik det fremstår i dag, endres radikalt.
Jeg håper du har rett, og man skal aldri si at det ikke kan skje.
Mine bekymringer er allikevel:
– at perioder med ganske klare initiativer og klar tale, oppbrakthet og offentlighet om den katastrofen barnevernet er, har jeg opplevet før, men det prates bort, byråkratiseres, og dør så hen; myndigheter og faglige entusiaster har hver gang lykkes i å kvele det med tiltak som fører ytterligere galt av sted, og pressen følger de politisk opptrukne spor;
– det har vært en god del informasjon tilgjengelig i aviser etc før for dem som ville lese i sammenheng og sjekke en del, men uten at det har ført til at almindelige nordmenn sier "Nå får det være nok! De ljuger så det renner av dem.";
– alle slags "fagfolk" røber ganske utrolig mangel på elementært gangsyn;
– både fagfolkene og politikerne har all interesse av at systemet
ikke skal eksponeres. Det ville gi dem vanskeligheter, blant annet fordi det ville vise i klartekst at de selv har opptrådt under lavmål i sine yrker/verv;
– det samme er en sterk internasjonal trend, kraftig etablert i den Vestlige verden, og i ferd med å slå rot i flere land også, under påvirkning av alt fra FN til alskens sosialt interesserte grupper og feministbevegelser;
– den norske innstillingen har vært den samme: strenghet, moralisering og selvgod "prektighet" fra både "barnefaglige" og godtfolk overfor "vanartede barn" og "sviktende" foreldre, i lange tider bakover, iallfall i 120 år (tilbake til da vergeråd ble opprettet). Slike holdninger er seige, og jeg ser ingen tegn i dag på noen endring til det bedre. Tvert imot later troen på at barnevernet kan ordne opp og skape det perfekte samfunn ved å "gripe inn", til å bre seg som en psykose.
Men endringer kan komme, om ikke plutselig så i løpet av et par generasjoner. Dog tror jeg ikke det ville kommet noe omslag i tysk holdning og tankegang angående sånt som nazismen hvis de ikke hadde tapt en hel, europeisk krig ganske kraftig.
Det er sannsynligvis slemt av meg å være så pessimistisk. La oss håpe jeg tar feil denne gangen.