"Fisker fosterbarn på homeparties"Fosterhjemstjenestene på Sørlandet var tidlig ute med denne vervemetoden.
– Vi kaller det «hjemme-hos-samlinger», og har gode erfaringer med det, forteller Turid Kjetland. Hun er rådgiver i Regional fosterhjemstjeneste Agder og Telemark og er basert i Arendal.
Lavere terskel
Det er fosterforeldre selv som inviterer slekt og venner hjem til seg sammen med to fra fosterhjemstjenesten.
Turid Kjetland mener
terskelen bokstavelig talt er lavere når man blir invitert hjem til noen man kjenner i stedet for et informasjonsmøte med mange ukjente. I tillegg kan man regne med at
de som inviterer kjenner gjestene såpass godt at man vet litt om hva de kan tenke seg og hva slags situasjon de har.Også i Rogaland
I Stavangerregionen har Bufetat nylig laget en ny strategi hvor home parties er ett av tiltakene. Et homeparty fører ofte til rekruttering av en ny fosterfamilie, har de erfart. De fikk ideen fra Sørlandet, forteller Ingvild Utaker i Bufetat Stavanger til Stavanger Aftenblad.
Bufetat er konstant på utkikk etter nye fosterforeldre.
Media viktig
Ifølge Kjetland er faktisk annonser det som rekrutterer mest effektivt. Men kanskje like viktig er reportasjer og artikler i media.
– Men det er tiltakene samlet som har betydning. Vi har laget en media- og rekrutteringsplan, sier hun.
Gode resultater
Bufetat Sør har gode resultater når det gjelder rekruttering av fosterhjem, og færre ventende barn enn de fleste andre regioner. I slutten av august hadde 19 barn i Region Sør ventet på plassering i fosterhjem lengre enn fristen på seks uker. Bare Region Nord hadde færre barn som ventet, totalt 17.
– Spennende
Sosionom Torbjørn Grestad er fosterhjemskonsulent hos Bufetat Arendal fosterhjemstjeneste, og mener homeparties er en spennende arbeidsform. Han jobber mot åtte kommuner.
Fosterhjemstjenesten prøver ut forskjellige rekrutteringsmetoder. En gang i måneden holder fosterhjemstjenesten i Arendal åpent hus med kafe og informasjonsmøte. Der er oppmøtet variabelt.
Bedriftsmøter er en annen variant. De kontakter fosterforeldre som jobber i bedriften og fungerer som døråpnere inn mot kollegene.
«Stor nok »
Og Turid Kjetland kjører rundt med reklame på sin lille røde mini Cooper: <<Fosterhjem.no. Bilen din er stor nok >>, lyder teksten.
http://www.fontene.no/nyheter/article5787018.ece