It is currently Thu Mar 28, 2024 10:12 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernet krever at foreldrene betaler bidrag
PostPosted: Sat Dec 01, 2012 3:37 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Barnevernet krever at foreldrene skal betale oppfostringsbidrag

KarmøyNytt har en artikkel om en stortingsrepresentant som har forelagt barneministeren Karmøy barneverns krav om at foreldre de tar barna fra, skal betale bidrag for barna.
Tok barnevernskravet opp med minister
KarmøyNytt, 7 november 2012

Dette kjenner vi til fra før. Det heter seg at foreldrene må bidra, slik at det offentlige kan få dekket noen av sine utgifter (forøvrig dekker vi alle gjennom skattene jo alle barnevernets utgifter og foretagender). Flere kommentarer til artikkelen uttrykker forargelse, men et par synes visst også at det er i full orden, for det er jo lovlig, og det er jo det fraskilte foreldre som ikke bor sammen med sine barn, må gjøre, så hvorfor skal det være forskjell? Det er den tankegangen som ligger bak lovgivningen også. Men grotesk er den. - Det blir vel til slutt til at folk skal betale sine egne fengselsopphold også.

Jeg la inn 3 innlegg selv, så får vi se om de får lov å bli stående. I det lille innlegget om jødene som betalte sine togbilletter, burde jeg saktens ha husket på å skrive at når de fikk ordre om å dra til konsentrasjonsleirene, begrunnet nazistene det med at jødene var så skadelige for Tyskland. Barnevernet angir jo også "alvorlige grunner" til å ta barn fra sine foreldre ..... Så er disse "grunnene" til aksjoner et helt annet spørsmål enn hvorvidt man skal pålegges å betale, slik en dame, Lillian Levik Løndalen, mener?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet krever at foreldrene betaler bidrag
PostPosted: Mon Dec 10, 2012 12:15 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Innlegg kom rett inn.

Jeg la inn én kommentar til en annen som hadde påpekt at fosterforeldre får en ganske stor lønn allerede (riktignok går ikke pengene barnevernet avkrever foreldre, til fosterfolkene, de går direkte til staten):

1. desember 2012, kl. 14:54
Jo, det mangler ikke på penger til fosterfolk. Det har blant annet vært avertert etter fosterforeldre som kan få inntil 415.000 i årlig lønn for å ha et fosterbarn i huset. Jeg viser til en annonse fra Bufetat som har stått på finn.no (min kopi av annonsen viser dessverre ingen dato, men den skrev seg nok fra 2011 eller tidligere). Folk lokkes til å bli foster’foreldre’ slik: «Lyst til å ha muligheten til å være hjemme med full betaling. ( 330.000 – 415.000 pr år)». Det var Hokksund ungdoms- og familiesenter som sto for det.

Jeg kjenner personlig til saker hvor foreldre som er trakassert og ødelagt av barnevernet (og hvor barna som er tatt blir forsøkt hjernevasket om hvor foraktelige foreldrene er), blir tvunget til å betale oppfostringsbidrag til det offentlige. I én slik sak var foreldrenes egen fattigdom anført som en av grunnene til omsorgsovertagelse. Moren hadde en anstrengende renholdsjobb som hun skjøttet – barnevernet foraktet visst hennes arbeid. Barna var fortvilet over å være blitt skilt fra sine foreldre.

Begrunnelsen som angis, er at det skal være på samme måte som når foreldre skiller lag: den som ikke bor sammen med barna, har fortsatt underholdsplikt. Det groteske i dette resonnementet feies unna med letthet: nordmenn er mestere i å fordømme foreldre som barnevernet påstår er dårlige, og tro kritikkløst på alt barnevernet påstår.

Så det rimer nok at barneverneren på bildet smiler henrykt. – Og bare vent, til neste år kommer hun til å smile enda bredere. Barnevernets aktiviteter og makt blir ytterligere sterkt øket i 2013.


1. desember 2012, kl. 15:00
PS: Jeg antok at det var barneverneren Liv Haga som var avbildet. Men kanskje det var Bente Thorsen? Hun har i så fall en respektabel grunn til å smile, ettersom hun har gjort en innsats ved å protestere mot uhumskheten. Men barnevernet lar seg ikke bringe til anstendighet uansett protester og diskusjoner; deres opplæring har sørget for det.


Og så la jeg inn et annet, til en som mente at foreldre skulle betale, og at det var irrelevant i sammenhengen hvorfor barna var tatt og hva slags begrunnelser som blir gitt for omsorgsovertagelser:

1. desember 2012, kl. 15:14
Vel, helt uvedkommende er det vel ikke HVORFOR man er blitt berøvet sine barn? Iallfall ikke når det skyldes en destruktiv og usannferdig etat?

Jeg minnes at da tyske jøder ble beordret av nazistene å forlate sine hjem og ta tog østover til konsentrasjonsleirer, ble de også pålagt å betale sine egne togbilletter.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet krever at foreldrene betaler bidrag
PostPosted: Mon Mar 18, 2013 8:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En artikkel til om samme sak, også denne datert 7. november 2012 - dette ser egentlig ut til å være den første av artiklene:

Fikk sjokkbrev fra barnevernet
KarmøyNytt, 7. november 2012

Det er ganske opplysende om nordmenns mentalitet å lese kommentarene fra dem som synes det er bra og vel så det at foreldre som med tvang fratas omsorgen for sine barn, skal betale i dyre dommer for det offentliges "omsorg" for dem.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]