Hva er prisen for denne lille gullklumpen da? - Emilie 5 år,.. 220.000,- kroner i året?
Sitat: Drammen forsterhjemstjeneste:
Quote:
Jeg er en jente på 5 år som skal flytte i fosterhjem. Jeg er veldig søt og sjarmerende av utseende. Jeg er glad i å prate og vil gjerne ha full kontroll på det som skjer rundt meg. Derfor spør jeg de voksne ofte om hvor de skal, hva de skal gjøre der og hvorfor det. De voksne synes det er vanskelig når jeg protesterer fordi jeg er så flink til å argumentere og så er jeg ganske så sta. Hvis en voksen sier nei går jeg ofte til neste og spør der. Men det beste jeg vet er voksne som snakker sammen slik at jeg får det samme svaret uansett. På grunn av at jeg diskuterer mye med de voksne er jeg en populær jente blant de andre barna i barnehagen og det er ikke så mange barn som liker å krangle med meg. Jeg er flink til å leke med de andre når jeg får bestemme. Når andre barn får oppmerksomhet synes jeg at det er litt vanskelig og iler da ofte til for å få litt jeg også. Når voksne er tydelige og sier klart i fra om hvilke regler som gjelder, synes jeg det er lettere å forholde meg til dem. Utydelige og usikre voksne gjør at jeg stresser for å sjekke ut hvor grensene deres går.
Jeg kunne godt tenkt meg å ha denne jenta i hus - hvis foreldrene var enige i det, hun selv ville, og hun var frigitt fra barneverns-hyenene. Og IKKE solgte henne. INGEN mennesker med moral tar andres barn i hus mot betaling. At mennesker gjør det, forteller at de ikke bør få lov å ha med barn å gjøre i hele tatt. Ikke en gang sine egne, de bør sendes på kurs i regi av Hjermann.
Annonsen ble valgt fordi den er et godt eksempel på hvor grovt barnevernet krenker barn. Sitat: "vil gjerne ha full kontroll på det som skjer rundt meg". "Utsagnet" er kvalmende på mer enn én måte.
"Emilie" fem år stiller mange spørsmål, = hun er nysgjerrig. Ethvert alminnelig menneske begriper at nysgjerrighet og vitebegjær, handler ikke om kontroll på det som skjer rundt en. Det er vel heller barnevernet her, som vil ha "full kontroll" på hva som skjer rundt de. Emilie er en nysgjerrig og oppvakt unge, at hun argumenterer med voksne tyder på at hun ikke uten videre svelger alt voksne sier. Ergo blir det viktig allerede i salgsannonsen å gjøre det tydelig for barnekjøperne, på hvilke betingelser melkekuen får komme inn gjennom deres "åpne dør". Det kán hende at Emilie er såpass oppvakt at hun vil finne ut hvordan hun selv vil kunne påvirke sin situasjon.
Men der har barnevernet latt giljotinen falle allerede. Det som er Emilies herlige personlighet, kjernen i
henne, forfalskes til å ville ha full kontroll. Unger som tenker selv og stiller spørsmål om alt, og gjerne vil bestemme, kalles
oppvakte. Alle andre steder enn i barnevernet. Der vil de har full kontroll.
Hvor er du mammaen til "Emilie"? Hvis du leser dette forumet, vit at her er det er mange. Vi
vet. Bare ved å lese annonsen.
EPILOG:
Jeg kjenner mange barn som liker å ha kontroll på hva som skjer i omgivelsene sine. Det er kjempeflott! Og en gedigen fordel hva angår sosial kompetanse. Liker ikke du å vite hvor de du bor med skal hen, når de drar ut? Men som kjent; barnevernsbarn er ikke som andre barn.