It is currently Sat Apr 27, 2024 1:41 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hadde Vårt Land enda fulgt dette opp
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 5:53 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hadde Vårt Land enda fulgt dette opp
så ble det kanskje levelig for folk forfulgt av barnevernet

Den kristelige avisen Vårt Land skal ha nye "husregler":

Høringsutkast til reviderte husregler for Vårt Land

Blant formuleringene i forslaget som nå ligger ute, finner vi en riktig god oppfatning av objektivitet:

"Objektivitet er ofte blitt forstått som nøytralitet eller som balanse. Men man er ikke objektiv om man lar være å ta stilling til hva som er rett eller nøyer seg med å la alle få fremme sitt syn. Objektivitet krever at vi også gjør det som er mulig for å finne ut hva som er sant."

Når det gjelder realiteten i barnevernssakene, finner ofrene så å si aldri noen vilje i pressen til å finne ut hva som er sant. Heller ikke i Kristelig Folkeparti, som er ukritisk myndighetstro som få og jevnlig faller barnevernsofre i ryggen.

Vi får håpe at Vårt Land kan ta alvorlig det de har forstått om viktigheten av sannhet, også i barnevernssakene.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 7:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Etter min mening...

Man må finne fakta og bedømme dem logisk.

Fakta skal handle om hva er virkligheten, altså sannheten eller premisser.
Logikk skal være bearbeiding uten tankefeil, altså sanne sluttninger.

Dette kan selvsagt være alt annet enn enkelt. Dog er det et mål om man er sannhetssøkende.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Neppe en hit
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 8:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg tror neppe at Vårt Lands nye husregler kommer til å bli en hit hos psykologene!

Vårt Land wrote:
Redelighet tilsier at vi skal tilstrebe å gi en sann og riktig framstilling. Vi skal ikke i utgangspunktet ta parti for noen. Idealet er at to meningsmotstandere begge vil synes at de faktiske forhold er korrekt framstilt, selv om de kan være uenige om tolkningen av dem. I vitenskapelig sammenheng kalles dette intersubjektiv gyldighet.

Rett forstått er dette det samme som objektivitet. Objektivitet er ofte blitt forstått som nøytralitet eller som balanse. Men man er ikke objektiv om man lar være å ta stilling til hva som er rett eller nøyer seg med å la alle få fremme sitt syn. Objektivitet krever at vi også gjør det som er mulig for å finne ut hva som er sant.


Hm. For øvrig høres Vårt Lands forslag ut for å være for god til å være sann... Og sannelig skal jeg si det tok sin tid for gammel visdom sank inn. For jeg har de samme setningene i mine gamle bøker. Men avstanden fra tenkning til handling er som oftest veldig laaaaang.

Men, vi kan jo alltids håpe på at de er med på å slå ann tonen blant sine journalist-kolleger.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Neppe en hit
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 8:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Jeg tror neppe at Vårt Lands nye husregler kommer til å bli en hit hos psykologene!

Vårt Land wrote:
Redelighet tilsier at vi skal tilstrebe å gi en sann og riktig framstilling. Vi skal ikke i utgangspunktet ta parti for noen. Idealet er at to meningsmotstandere begge vil synes at de faktiske forhold er korrekt framstilt, selv om de kan være uenige om tolkningen av dem. I vitenskapelig sammenheng kalles dette intersubjektiv gyldighet.

Rett forstått er dette det samme som objektivitet. Objektivitet er ofte blitt forstått som nøytralitet eller som balanse. Men man er ikke objektiv om man lar være å ta stilling til hva som er rett eller nøyer seg med å la alle få fremme sitt syn. Objektivitet krever at vi også gjør det som er mulig for å finne ut hva som er sant.


Hm. For øvrig høres Vårt Lands forslag ut for å være for god til å være sann... Og sannelig skal jeg si det tok sin tid for gammel visdom sank inn. For jeg har de samme setningene i mine gamle bøker. Men avstanden fra tenkning til handling er som oftest veldig laaaaang.

Men, vi kan jo alltids håpe på at de er med på å slå ann tonen blant sine journalist-kolleger.


Vårt Land er ikke en kristen dagsavis for ingenting. Visdommen som du snakker om, Mona, er nettopp kristendom. Selv om Vårt Landikke alltid skulle klare å etterleve målet om en sannferdig fremstilling, så er det positivt at avisen har dette som mål.

De fleste psykologene er avgudsdyrkere, så det er ikke rart at de tar lett på sannheten, som de betrakter som relativ.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]