It is currently Thu Mar 28, 2024 3:46 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernet som helter – Haugesunds Avis
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 7:41 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
26.04.07

Jeg vet fra før at det er nokså tett av barneverns-entusiaster i Haugesunds-området. Tett med institusjoner som holder barn fanget, og tett av barnevernere og politifolk som henter dem med makt når de flykter, er det også.

Her er en mail jeg sendte av gårde til Haugesunds Avis i anledning av dagens leder, om et innlegg jeg har lagt inn i "Mariannes hjørne".

*****************
Bergen 26.04.07

Haugesunds Avis
v/ redaktøren


Jeg ser Haugesunds Avis omhyggelig skjuler hva som helst som kunne ligne en mail-adresse for leserbrev. Jeg har derfor nøyet meg med å skrive et annet sted isteden!

"Redaktøren i Haugesunds Avis går i blinde"
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=2568

Have a good, sour read and a nice day!


Med hilsen
Marianne Haslev Skånland

*****************


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 8:55 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Marianne skrev:

Quote:
Jeg vet fra før at det er nokså tett av barneverns-entusiaster i Haugesunds-området. Tett med institusjoner som holder barn fanget, og tett av barnevernere og politifolk som henter dem med makt når de flykter, er det også.


Det bærer byen preg av også, jeg ble sjokkert over de sosiale forholdene i en så vakker by. Fillete barn og tiggere, rusbrukere i en elendig forfatning - nesten like ille som Oslo sentrum.
Og de var så redde for å snakke med en straighting som meg, de trodde jeg ville misjonere eller pågripe dem...

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet som helter – Haugesunds Avis
PostPosted: Tue May 03, 2016 9:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Noe debatt om barnevernet i Haugesunds Avis igjen:

Wenche Sandbekken Lilleland Vikedal:
Uenig med Halleland
Haugesunds Avis, 3 mai 2016

"Som politiker og med arbeidsgiveransvar skriver Halleland at han må stå opp mot angrep på ansatte i barnevernet. Da er det vel ditt ansvar Halleland at du følger opp og leser fakta?
   En ting er udyktige saksbehandlere, men enda verre er det med dårlig lederskap.
   At barnevernet har stort forbedringspotensial kan det ikke være noe som helst tvil om. Den kritikken som rettes mot Karmøy barnevern er dessverre ikke overdreven. Noe som det over lengre tid har fremkommet i flere medier og rapporter, men som det ikke ser ut til blir tatt til etterretning."


Det Wenche S.L. Vikedal viser til, er symptomatisk: Norske politikere i posisjon betrakter sin arbeidsgivervirksomhet bare å være å forsvare og beskytte de ansatte! Ikke å sørge for at de tjener den befolkning jobbene deres eksisterer for at de skal gjøre.

*

Kenneth Halleland fra Karmøy Arbeiderparti er hurtig ute med motargumenter til en annen kritiker i samme debatt:

Svar til Eli Nes Kvindesland
Haugesunds Avis, 3 mai 2016

"Som folkevalgt er jeg satt til å være med og styre kommunen, jeg er ombudsmann for innbyggerne og den øverste arbeidsgiveren for kommunens ansatte. I denne typen saker kan det være vanskelig å balansere mellom rollene.
    Som arbeidsgiver må jeg stå opp mot generelle og udokumenterte angrep på barnevernets ansatte. Ingen skal måtte finne seg i det. Barnevernet er underlagt lovbestemt taushetsplikt og kan ikke ta til motmæle i enkeltsaker.
    Det er vi folkevalgte som må stilles til ansvar. Det er vi som bevilger midler til barnevernet og som kan sette kompetansekrav, krav til læring av enkeltsaker med videre."


Halleland skjønner ikke at han ikke skal "balansere" likeverdige interesser; han skal som arbeidsgiver hindre ansatte i å handle utilbørlig mot kommunens innbyggere, som han har ansvaret for at mottar ydelser fra etaten barnevernet og ikke skades av dem.
    Det er også svært fiendtlig å forlange at klagere dokumenterer alle klager til hans tilfredshet, all den tid barnevernet ikke avkreves dokumentasjon for noe som helst men gis anledning til å skjerme seg bak "taushetsplikt", og han selv heller ikke er villig til å stille noe annet enn "krav til læring av enkeltsaker" til barnevernspersonalet – altså ikke kreve at de gjør om på gale avgjørelser og gal handlemåte i enkeltsakene selv. Dette er ikke å ta ansvar som arbeidsgiver. Å ta ansvar, uten å la de underordnede gjøre det, ville være at han selv ble stilt for retten for barnevernets gjerninger, og at han gikk fra sin politiske stilling.

*

Og her er det som Halleland svarte på:

Eli Nes Kvindesland:
Karmøypolitikerne har glimret med sitt fravær når det handlet om barnevernet
Haugesunds Avis, 28 april 2016

"Jeg reagerer på den lettvinte måten Halleland omtaler at barnevernet gjør sine feil som alle andre etater gjør. Det er bare det Halleland, at andre etater må stå til ansvar for feil som blir gjort det slipper barnevernet. De står aldri frem og innrømmer feil, de gjemmer seg bak taushetsplikten. Til og med saker der de har kommet feil ut, kjører de på, slik at barn og foreldre blir den tapende part."


    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet som helter – Haugesunds Avis
PostPosted: Sat Aug 20, 2016 6:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her har Haugesunds Avis en leder som er mildt kritisk, men bare fordi de kan støtte seg på "fagfolk" med prestisje. Ikke et originalt ord, og anbefaling om plenty av snusfornuftig god tid til å vurdere å "styrke alternativene" til omsorgsovertagelse ved å gi "kommuner ressurser til å sette inn varierte hjelpetiltak". Den godeste leder-skribenten har nok ikke opplevet barnevernets hjelpetiltak.

Tone Lütcherath:
Leder
Et varsku fra fagfolk
Haugesunds Avis, 19 august 2016

Meget avslørende for Lütcherath er det når hun skriver:
"I går gikk fagfolk fra flere leire ut i Dagsavisen på vegne av barns rettssikkerhet når forholdene i hjemmet tilsier at myndighetene griper inn."
Hun går visst ut fra som en selvfølge at når barnevernet griper inn, er det selvsagt forholdene i hjemmet som tilsier det.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]