It is currently Sat Apr 27, 2024 12:28 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: STULEN BARNDOM
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 7:51 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Stulen barndom i Sverige har kommet mye lengre enn oss her hjemme i kampen mot bv-overgrep.
Idag var Peter Lindberg en av gjestene i god morgon sverige hvor de tok opp overgrep begått i fosterhjem.
Svenske media har hatt mye større fokus på dette enn Norske,og de har hatt mange saker på svensk tv i det siste,men argumentene til de andre aktørene er akkurat de samme som her hjemme: enkeltsaker,for lite/ingen forskning osv. Alikevel har det nå kommet et forslag til lovendring-en skjerpelse av sosialloven i forhold til fosterhjemsplassering:

http://stulenbarndom.se/index.htm

Rapport om vanskjøttelse i barnevernet:

http://www.dn.se/content/1/c6/68/34/04/ ... rt%201.pdf


Vi har vel litt å lære her og kanskje et samarbeid her lønner seg. Sverige er vel "lille Norge" eller omvendt-lovverket og praksisen er lik ,unnskyldningene og bortforklarelsene fra det offentlige også :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 8:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg kjenner noen i Stulen Barndom, og flere andre barnevernsofre og folk som prøver å hjelpe dem i Sverige. Jeg samarbeider med folk der borte, og flere andre her i Norge har også forbindelse med noen fornuftige svensker og dansker som sliter med det samme problemområdet. Flere her og flere i Sverige har flere ganger prøvet å tenke ut om en mere organisert samarbeid går an, men vi har ikke tid og ressurser til det, det har heller ikke de svenske, og det er dessuten ikke så mye som kan gjøres som vi ikke allerede gjør (bortsett fra at mange kunne være flinkere til å skrive leserbrev etc istedenfor bare å snakke og snakke om sakene sine! – men det krever også energi og konsentrasjon).

Det kan godt være ofre får oppmerksomhet om akkurat denne saken, og jeg har også sett en del gode tv-programmer fra Sverige. Jeg leser også ganske ofte svenske avisartikler om barnevern.

Men generelt er Sveriges sosialvesen enda verre enn det norske, og ofrene kommer enda sjeldnere til ords og opplever enda sjeldnere å komme seg unna sosialstatstyranniets grusomheter. Den jevne, uinformerte svenske er også enda langt mere myndighets-underdanig og ukritisk enn Ola Nordmann.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]