It is currently Fri Mar 29, 2024 12:32 am



Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 22, 2016 4:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente


Barnevernsjentas liv
Stavanger Aftenblad, 22 januar 2016

"Men etter at barnevernet overtok omsorgen og tok henne ut av hjemmet da hun var 15, mistet hun plutselig fotfestet i tilværelsen; utagerte, ble arrestert, forsøkte å ta livet sitt, prøvde narkotika, tente på institusjoner, truet barnevernsansatte på livet."

I en lydfil som følger artikkelen, sier Ida at det mest opprørende var å vite at hun ble holdt der under tvang.

*

I forbindelse med denne artikkelen står det også:

"Kommer: Glassjenta - En reportasjeserie fra barnevernets univers. Kommer i Aftenbladet lørdag 30. januar."

Det vil da komme flere artikler, noen reservert for abonnenter, men forhåpentlig også noen åpne.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 23, 2016 7:55 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
  
"Men etter at barnevernet overtok omsorgen og tok henne ut av hjemmet da hun var 15, mistet hun plutselig fotfestet i tilværelsen; utagerte, ble arrestert, forsøkte å ta livet sitt, prøvde narkotika, tente på institusjoner, truet barnevernsansatte på livet".  


Så kan man jo spørre seg hvorfor sånne som oss har valgt å flykte med familien til utlandet, istedenfor å ta sjansen på å bli blant de 10% av familiene som vinner over barnevernet i forvaltningsorganet Fylkesnemnda.

Er det fordi vi frykter det smertefulle savnet av barna våre?
Er det fordi vi prioriterer egne behov fremfor barnas, for å bruke barnevernets terminologi og innholdsløse maktspåk?
Er det fordi vi ikke tenker på barnets beste?

Svaret finner vi i Aftenbladet-artikkelen.

Vi er som de aller fleste andre foreldre - og med god grunn - selvsagt livredde for at barnevernet skal ødelegge ungene våre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Jan 28, 2016 9:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Virkelig uvanlig solid dekning av en barnevernssak, slik som det skal være

Alle artiklene i Stavanger Aftenblad kommer i papirutgaven lørdag.

– Jeg har en følelse av at jeg ikke lever
Stavanger Aftenblad, 28 januar 2016

"Massiv fysisk maktbruk fra barnevernet og politiet. Legging i gulvet. Isolering. Bruk av håndjern, skjold, pepperspray og glattceller. Selvmordsforsøk, selvskading, utageringer og stadige sykehusinnleggelser."

"Da barnevernet overtok omsorgen for 15 år gamle Ida i januar 2014, ble livet hennes snudd på hodet. Før omsorgsovertakelsen hadde Ida rent rulleblad og hadde aldri vært i kontakt med politiet, gikk på skole, hadde kontakt med venner og familie og bodde hos sin mor."

"Karmøy, juli 2014. Ida overmannes av fire politibetjenter på sitt eget rom, etter å ha rømt fra en akuttinstitusjon i Stavanger. Moren tar bilder."



Barnevernet: – Forstår at det virker uforsvarlig
Stavanger Aftenblad, 28 januar 2016
Barnevernslederen kan forstå at avsløringen av den massive maktbruken mot Ida (17) gjennom hennes to år i barnevernet kan skape reaksjoner.

"- Jeg har ikke problemer med å skjønne, når dette blir presentert utad, at det ikke fremstår som forsvarlig, sier barnevernleder Jakob Bråtå i Karmøy kommune.
    - Målet har vært å prøve å legge til rette for at barnet skal få en best mulig utvikling og lykkes mest mulig. Målet har vært å gi henne en best mulig inngang til voksenlivet. Utfordringen med en kjempealvorlig atferdssak som dette er: Hvordan kan vi ivareta ungdommen på en forsvarlig måte? Hva er vårt handlingsrom og våre muligheter?"


"Kan forstå" ? "Kan skape reaksjoner"? Hvor lenge skal Norges befolkning la være å reagere normalt på barnevernets bortforklaringer og selvtilfredse ro?

*

Haugesunds Avis har en artikkel om Aftenbladets 64 siders dekning av saken:

64-siders reportasje om barnevernsjente fra Karmøy
Haugesunds Avis, 28 januar 2016

"KARMØY: Aftenbladet har fulgt Ida i halvannet år. Stavanger-avisa har laget ti lange reportasjer som skildrer Karmøy-jentas liv i barnevernet."

"Tre av avisas journalister har jobbet med reportasjeserien over lang tid."


"- Jentas intensjon er å skape interesse rundt tvangsbruk og barnevernet, og for at andre ikke skal komme i samme situasjon som henne selv. Hun ønsker at folk flest skal få skikkelig innsyn, for å kunne stille kritiske spørsmål rundt barnevernet og bruk av institusjoner til å behandle unge, sier Hetland til Haugesunds Avis.
    Aftenbladet har også fulgt jenta i retten, og legger ut videoklipp fra retten på nettsidene sine.
    - Domstolen har tillatt tilstedeværelse i retten i en barnevernssak og en straffesak, sier Hetland."


*

Haugesunds Avis lenker også til en tredje artikkel i Stavanger Aftenblad som ikke dukket opp på mylder.no, og denne ligger åpent på nettet i sin helhet:

Barnevernsjentas liv
1300 barn lever på institusjon i Norge. Ida er ett av dem. Aftenbladet har i halvannet år fått følge Ida, og kan nå skildre tilværelsen hun har hatt - og hennes kamp for et normalt liv.

"Historien om Ida starter med at det en natt kommer mail til journalist Thomas Ergo:
    "Hei, jeg er ei jente på 16 år. Jeg har vært i barnevernet i 7 måneder og jeg skal flytte til min 7. plass nå. Jeg blir ikke hørt av barnevernet...Setter pris på at folk får lest dette…" "


"Ved å følge Ida gjennom en svært dramatisk periode av hennes liv, får vi et unikt innblikk i en verden preget av hemmelighold og taushet. Vi er med henne i rettssaker der hun forsøker å komme seg bort fra institusjonen som hun er tvangsplassert i. Vi besøker henne der hun bor."

"Ida er fremdeles tvangsplassert på en institusjon utenfor Bardufoss."

*

Bra fra Aftenbladet! Og fint at Haugesunds Avis følger opp.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Thu Jan 28, 2016 11:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, vi kan snakke om manglende bevis, dårlige prosesser og et barnevernsfag med grunnleggende mangler. Der er mange saklige argumenter mot dagens barnevern. Men når det kommer til stykket er det en enkeltsak som dette som kler barnevernet fullstendig naken.

Historien som presenteres er sjokkerende for mange. Den lar seg ikke bortforklare. Barnevernssjefen på Karmøy kan ikke late som om dette er et engangstilfelle. Det hele blir for gjennomsiktig. For massivt. Det er et system som åpenbares, og ikke et avvik. De generelt dårlige resultatene av barnevern blir eksemplifisert gjennom en rystende fortelling om et barn som ødelegges.

Hvor mange foreldre har sett dette skje med sine egne barn? Hvor mange foreldre har fortvilet stått i nemnd eller rett og måttet sende barna sine ut i en forutbestemt elendighet?

Jenta har det forferdelig. Og hvordan må moren ha det? Minst to ødelagte mennesker, som helt ufrivillig har kostet skattebetalerne millioner.

Hadde vi nå bare kunnet si: -Ja, denne jenta gikk det dessverre ikke bra med, men alle undersøkelser viser at de aller fleste andre får det bedre!

Problemet er at det ikke finnes noen slik informasjon. Sannheten er at det går heller ikke særlig bra med de fleste andre.

Dette er et så uakseptabelt faktum at barnevernet klør seg i hodet og etterlyser mer forskning fordi den forskningen vi allerede har viser at det går dårlig med barna. Det er jo umulig å forstå, når barnevernet bare ønsker å hjelpe!

-Når vi bare ønsker å hjelpe, hvorfor går det så dårlig med barna? -Kanskje vi kommer inn for sent? Vi må tidlig inn i familiene! Ja, la oss forsøke det!

Når man eksperimenterer med barn, er det bare fantasien som setter grenser.

Kanskje Ida hadde fått det bedre om barnevernet tok henne som 10-åring? 5-åring? Eller når hun var 2 dager gammel?

Ja, for det har nok ikke slått dem at det aller beste kanskje hadde vært at de lot henne og moren få være i fred, og ikke - faktisk på død og liv - måtte hjelpe henne til en "best mulig inngang til voksenlivet".

Kanskje denne artikkelserien kan føre til at det begynner å gå opp for noen hva vi som samfunn holder på med?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 29, 2016 11:29 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Ja, tenk om vi kunne si at alle får det så bra.

Grimstad adressetidende skriver i dag om en jente fra Etiopia som har hørt så mange skrekkhistorier om barnevernet, men nå vil hun altså stå fram og fortelle enda en solskinnshistorie.

Joda. Vi skal selvsagt være glad for at noen av ungdommene er fornøyd, men hva med alle de som må kjempe mot systemet slik som "glassjenta" har gjort? Er dette "hjelp"?

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 29, 2016 6:36 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Utfra det jeg har lest om Stavanger Aftenblad sin granskning, så er det ikke kritikk av faget. Ei heller interesse for de som arbeider dag og natt mot overgrepene. Jeg sparer min begeistring til de beviser godt nok arbeid.

Fullfører suringen min med denne:
https://www.facebook.com/notes/ionu%C5% ... 5987367366

Man skulle ikke tro det var mulig...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 29, 2016 9:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jeg tror faktisk jeg er uenig med deg, Arild. Ikke angående at Aftenbladets folk ikke har tatt for seg det du sier. Men jeg tror ikke nødvendigvis det er en grunnleggende gjennomgåelse av faget barnevern som vil nå lengst her. Selv en helt jordnær beskrivelse av hva hun har vært utsatt for, uten å gå etter årsaker, har stor verdi. Det er ikke nødvendig å ta opp alle aspekter av barnevernets misère på én gang, vel?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 29, 2016 9:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Mere moro: Aleris – hvem ellers – ønsker serien stoppet! Det rimer jo godt, det: Den store aktøren Aleris vil drive institusjons-virksomhet uten at noen skal vite hva som foregår.

– Ingen kan vite hvordan jenta vil tenke om dette om fem eller ti år
Den private barnevernsinstitusjonen Aleris ber Stavanger Aftenblad stanse storsatsingen om ei jentes kamp mot barnevernet
nrk Rogaland, 29 januar 2016

"Det vil jo ofte være sånn i denne typen saker, der vi anonymiserer at de som er tett på fra før, vil gjenkjenne. Vi ønsker og tror at dette fort går over til å bli en debatt ikke bare om henne, og kanskje ikke bare om vår publisering heller, men faktisk om de store spørsmålene som samfunnet må ta på alvor i diskusjoner om barnevernet, sier [redaktør] Aano."

*

Karmøy har forberedt seg
Haugesunds Avis, 29 januar 2016

"Ifølge helse- og omsorgssjefen er kommunen forberedt på at saken vil vekke oppsikt, og at Karmøy kan få mye av oppmerksomheten. Kommunen har laget en mediestrategi for å møte det som kommer.
    – Vi vil være åpne så langt vi kan. Barnevernet skal svare på henvendelser om den konkrete saken. Det som går på systemet skal svares opp på rådmannsnivå, sier Olsen-Sund."


Det høres jo bra ut at barnevernet har fått instruks om å svare på spørsmål om en konkret sak. Men så kommer dette pluss litt annen svada:
"– Jeg håper diskusjonen vil handle om metodikk, og gi større forståelse for det som skjer i barnevernet. Jeg håper ikke diskusjonen vil være svart-hvitt, sier Olsen-Sund."

  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Fri Jan 29, 2016 11:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Arild Holta wrote:
Utfra det jeg har lest om Stavanger Aftenblad sin granskning, så er det ikke kritikk av faget. Ei heller interesse for de som arbeider dag og natt mot overgrepene.-


Jeg tror heller ikke det er kritikk av faget. Det går nok enda en stund før journalister flest tør å tone flagg mot dette systemet, og våger å antyde at det dreier seg om systemfeil, og ikke feil i enkeltsaker. Men dersom reportasjen viser denne kjeden av overgrep mot en jente, så blir det likevel en ganske kraftig indirekte kritikk som nødvendigvis må medføre at noen flere i alle fall vil spørre om det er noe galt med selve barnevernet.

Jeg tror at de som jobber dag og natt mot overgrepene, vil få se resultater av sitt arbeid. Endringene kan komme sakte, eller det kan skje store omveltninger på kort tid. Forhåpentligvis er noe av det vi nå ser, de første tegnene på at det skjer noe. Om de som har kjempet mot dette i årevis vil få noen takk når den tid kommer, er en helt annen sak.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 12:59 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  

Det er ikke nødvendig å ta opp alle aspekter av barnevernets misère på én gang, vel?

  

Det er selvsagt bedre enn ingen ting. Jeg er bare så redd for at unnasluntringen skal medføre nye maktinstitusjoner som raskt fører oss ut i ulykken igjen.

Nå er ikke politikerne spesielt faktaorienterte, heller ikke folk flest, så jeg håper det slår ut rette vei.

På facebook ropes det opp om nye institusjoner som bryter artikkel 8 i de europeiske menneskerettighetskonvensjoner. Det virker som om dette med privatliv holder på å ødelegges i folkesjelen.

Med det mener jeg at det f.eks ropes etter en familieinstitusjon som skal kunne komme og gå nærmest som de vil i folks privatliv. Uten å se hva som skaper "maktmaskiner" vil man lett skape nye som "løsning" på de gamle.

Men for all del, jeg innrømmer gjerne at jeg var litt for surmaga.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 4:10 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Arild Holta wrote:
Jeg er bare så redd for at unnasluntringen skal medføre nye maktinstitusjoner som raskt fører oss ut i ulykken igjen.


Her må jo barnevernsofre og nettsteder som dette fortsette å være en vaktbikkje som ikke lar systemet få fred før det gir familiene fred, for å si det sånn. Jeg tror det er viktig at man er på vakt og ikke lar seg lure til å akseptere et gammelt system i ny innpakning.

Men myndigheter og politikere vil forsøke å vri seg unna ansvaret og de snuoperasjonene som kreves av dem.

Det er bare å fortsette å "dundre løs på søppelspannene" og sørge for at Staten ikke får ro før den begynner å respektere familien og forstår at den selv ikke kan være mor og far for barna våre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 9:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dette: viewtopic.php?p=36622#p36622
fra Arild var særdeles opplysende, og det er også realistisk og viktig.

Fins det et ørlite håp om at det ikke blir en megakatastrofe med blodsutgytelse? De fører jo allerede krig mot enhver som vil være fri fra dem. Jf nedenfor, de artiklene jeg skal lenkes til om Glassjenta Ida. Blant annet vant hun i retten, men de bestemte allikevel at hun ikke skulle ha frihet.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 9:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Stavanger Aftenblads reportasje-serie om Glassjenta


Artikler fra Stavanger Aftenblads team i dag 30. januar 2016, samt noen andre artikler i forbindelse med reportasjen. Det er mange andre aviser enn Aftenbladet som bringer noen av de samme artiklene, men de skriver seg fra Aftenbladet.

*

– Dårlig gjort å forsøke å stanse meg
Ida (17) og hennes advokat reagerer sterkt på at Aleris forsøkte å stanse barnevern- dokumentaren «Glassjenta» - omtalt som tidenes lengste avisreportasje.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

Jf ovenfor: viewtopic.php?p=36618#p36618

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research), Stavanger Aftenblad:
- Samfunnet har ikke vondt av å se dette
Barnevernssjefen Jakob Bråtå i Karmøy erkjenner at barnevernet har forbedringspotensiale.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016


*

Thomas Ergo:
OK, de hører ikke. Da brenner jeg institusjonen ned.
Stavanger, august 2014. Det er natt og ei 15 år gammel jente sender en epost til Aftenbladet. Ida bor på en barnevernsinstitusjon mens hun venter på å bli tvangsplassert i Indre Troms. Hun hevder hun levde et ganske vanlig liv, inntil barnevernet overtok omsorgen et halvt år tidligere. Siden var livet snudd på hodet. Hun forteller om knallhard maktbruk fra personale og politifolk. Selv svarte hun med å knuse vinduer, true, skade seg selv. Og hun hadde satt fyr på en institusjon.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

"Jevnlig ble redaksjonen kontaktet av dypt fortvilte foreldre eller tidligere barnevernsbarn som ba oss skrive om deres kamp mot barnevernet."

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research) og Rune Vandvik (video), Stavanger Aftenblad:
Idas forbrytelser
Bergen, mars 2015. Ida møter i Nordhordland tingrett, tiltalt for brannstiftelse, hærverk, vold mot politiet og trusler. Flere politibetjenter vitner mot henne. Forbrytelser som kan gi mange måneders fengsel. Men hun var 15 år da hun begikk dem. Kan Ida dømmes etter voksensamfunnets regler? Samfunnet – som overtok ansvaret for henne og skulle gi henne et bedre liv? Og hvilke historier er det politiets vitner ikke forteller?
Aftenposten A-Magasinet, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo intervjuer:
– Vi ville selvsagt hatt en greiere overgang
Glassjenta: Barnevernlederen i Karmøy om bruken av politimakt for å flytte Ida fra Karmøy til institusjonen i Bergen, og hvorfor hun etter et døgn der ble satt på tvang.
Bergens Tidende, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo intervjuer:
Uforsvarlig å avslutte tvangen
Glassjenta: Barnevernsleder Jakob Bråtå sier Ida hadde en utvikling i tiden etter tingrettens dom som gjorde at et nytt vedtak om tvang måtte fattes.
Bergens Tidende, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research), Stavanger Aftenblad:
– Ikke rutine å gå inn med livet som innsats
- Jeg kjenner meg ikke igjen i at ansatte ikke bryr seg om Ida. Personalgruppa er veldig engasjert i henne og hennes beste, sier lederen for Idas institusjon i Nord-Norge.
Aftenposten, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research) og Rune Vandvik (video), Stavanger Aftenblad:
Jeg kunne trenge en drøm
Skjold, september 2014. Barnevernet flytter Ida for sjuende gang. Hun ankommer Indre Troms i håndjern. Første dag på institusjonen tenner hun på senga, stikker en ansatt med glasskår og får nesa knust i et basketak. Sju måneder senere reiser vi nordover for å møte Ida. Og for å finne ut hvorfor hun havnet akkurat her. Svaret er brutalt.
Aftenposten, 30 januar 2016

*

Så lenge du elsker noen
Etter tre dager på glattcelle i Tromsø, tar Idas liv en ny vending. Barnevernet gjeninnfører tvangsregimet i nord. Ida klarer å roe seg ned. Hun begynner på skole, fyller 17 år og forelsker seg. Barnevernsjefen i Karmøy kommer på besøk. Ting løsner. Alt ser lysere ut. Men så blir hun innhentet av fortida.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

"«Karmøy barnevernstjeneste er av den oppfatning at Ida (etternavn) er blitt fulgt forsvarlig opp i den tiden barnevernstjenesten har hatt omsorgen.»"

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research) og Rune Vandvik (video), Stavanger Aftenblad:
Nå tar vi henne!
I flere uker lever Ida i uvisshet. Hun har vunnet over barnevernet i retten, men ingenting skjer. Rett før sommeren får hun beskjed: Selv om tvangen er opphevet har barnevernet bestemt at hun fortsatt skal bo på Skjold. Dette innleder en voldsom sommer på institusjonen. Til slutt kaller politiet inn til krisemøte. De mener Ida er farlig. De frykter at noen kan komme til å bli drept.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research), Stavanger Aftenblad:
Politiet avviser at våpen var ute av hylsteret
Tjenestemennene som deltok under pågripelsen av Ida etter brannen i Øygarden avviser at de tok våpnene ut av hylstrene. Politiet har likevel forståelse for at hendelsen kunne fremstå dramatisk for utenforstående.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research) og Rune Vandvik (video), Stavanger Aftenblad:
Stryk meg over håret til jeg sovner
Vi befinner oss på Idas rom på Skjold. Hun forteller om ensomme og meningsløse dager. Det er en helt annen historie enn barnevernets. Hva er sannheten om Idas liv i nord? På Prixen treffer vi Svein Skille, 50-åringen som jobbet med Ida før han ble butikksjef. Han forteller om det usannsynlige vennskapet som oppsto etter at de møttes med et smell. Hva mener han om Idas skjebne?
Aftenposten, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research), Stavanger Aftenblad:
- Har aldri hørt denne kritikken
Barnevernsaktøren Aleris overtok institusjonen en måned etter brannen i Øygarden. Kritikken av institusjonen og de ansatte har ledelsen ikke hørt før.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aass (research), Stavanger Aftenblad:
Bufetat mener de har taushetsplikt
Sykehus, fylkesmenn, politi og kommune har åpnet opp etter Idas ønske. Det statlige barnevernet holder imidlertid tett.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016

Javel, ja. Da får man snart gi dem taleplikt istedenfor taushetsplikt. Offentlige rettssaker trengs sterkt i alle barneverns-relaterte forhold.

*

Anklager barnevernet for rå og brutal maktbruk
- Moren mener Ida er blitt fysisk og psykisk mishandlet under barnevernets omsorg, sier advokat Svein Kjetil Lode Svendsen.
Stavanger Aftenblad, 30 januar 2016


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 9:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Av ovenstående serie kommer det frem mer enn nok, langt mer enn nok, til å vise at behandlingen av Ida har vært tortur.

Som en begynnelse bør de direkte impliserte tiltales etter Artikkel 3 i Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjon:
Forbud mot tortur
Ingen må bli utsatt for tortur eller for umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.


Dernest bør man tiltale alle mer eller mindre overordnede, som har hatt ansvaret for at dette har foregått, og det bør foretas skritt også overfor dommere og andre som gjennom rettsprosesser har fått forholdene demonstrert uten å offentliggjøre dette på alle måter og sørge for at det opphører.

Så får man ta for seg de papegøye-pratende politikerne rundt om, og tiltale dem.

Det vanskeligste her blir å finne noen som kan tiltale, for råten i vårt rettsapparat når det gjelder barnevernssaker og barnevernsrelaterte saker, går helt til topps og helt til bunns. Og så var det å finne frem til noen som kan være dommere, da, noen som ikke selv har dømt barn og ungdom til fangenskap og "trygg omsorg" i ymse saker.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente
PostPosted: Sat Jan 30, 2016 9:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

"Journalisten" interesserer seg for saken, især for de sider av den som angår pressen, selvfølgelig.

I halvannet år har Thomas Ergo fulgt ei barnevernsjente.
Lørdag fortelles historien over 64 sider og 50 videoreportasjer

Privat barnevernsinstitusjon forsøkte stanse reportasjen.
Journalisten, 30 januar 2016
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]