It is currently Fri Mar 29, 2024 12:21 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Kong Harald med Lions og barnevernsbarn på seiltur
PostPosted: Sun Jun 04, 2017 10:43 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg liker kongen vår. Men han er antagelig like blind for barnevernets herjinger som de fleste andre innenfor forvaltning og myndigheter.

I går var det innslag på Dagsrevyen om barnevernsbarn på seiltur rundt kysten i sørlige Norge, som man også kan lese på Lions hjemmeside:

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA ... 03-06-2017

http://www.lions.no/Engasjer-deg/Nyhete ... evernsbarn


Det blir jo en slags gimmick for barnevernet. Men for meg er det å se et intervju med en barnevernsungdom noe som stikker meg i hjertet. Et barnevernsbarn som står frem på TV med fullt navn er også bærer av en usynlig plakat som sier "mine foreldre var ikke gode nok".

Men er det sant at foreldrene til barnevernsbarn ikke var gode nok? Eller har barna vokst opp med barnevernets versjon og fremstilling av en konflikt mellom barnevernet og foreldrene, og som foreldrene var dømt til å tape?

Hvor mange tårer har foreldrene grått i kampen mot barnevernet? Og hva har barnevernet fortalt barna etterpå?

Mine egne barn ble fortalt igjen og igjen at vi som foreldre ikke var gode nok. Gjennom utallige besøk på skolen og i hjemmet vårt.

Kanskje skulle mine egne barn nå vært på seiltur med Kongen? Skulle jeg vært stolt over å se mine egne barn intervjuet på TV på denne måten, som reklamefigurer for det jeg har opplevd som et av de mest undertrykkende systemene vi har i norsk forvaltning?

For all del: Det er bra at barna i barnevernet får oppleve gode og positive ting. Og kanskje burde jeg ikke drøfte dette når Lions forsøker å gi barna positive og gledelige erfaringer.

Men for meg, som har et reelt, komplisert og konfliktfylt forhold til at barn tas fra foreldre og vises frem på TV, fremkaller det bare vonde følelser.

Uansett; god tur, Kong Harald!

Jeg har førøvrig nettopp sett filmen om din bestefar Haakon som sa et klart "nei" til tyskerne i 1940. Kanskje finnes der områder innenfor den norske forvaltningen der også du burde si et klart "nei"?

Hadde du våget å ta opp de store problemene og rettsløsheten innenfor barnevernsetaten, og ikke bare seilt med vinden i denne saken, kunne også du ha gjort store ting for Norge!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]