Anne Brit Raaen wrote:
Jeg trodde også at det skulle gå an å angripe galskapen med logikk og økonomiske beregninger - men jeg har etter hvert kommet til at logikk har sterke begrensninger og økonomi like gjerne kan brukes andre veien.
Siden de som har mest å tjene på at systemet utbygges og forsterkes også er de som sitter i posisjon til å fremme sine synspunkter - så er direkte angrep å sammenlikne med å bekjempe skvallerkål - samme hvor mye en luker dukker det bare opp igjen.
Den eneste måten å bekjempe det på er ved å spa-vende hele hagen og hindre ugresset i å spire.
Om vi bruker økonomi andre veien, som du her sier, og prøver å eksemplifisere for folk hvor mye økonomisk hjelp hver enkelt av barnevernsoffer-familiene kunne ha fått istedenfor å bli truet og tatt barna fra ville muligens de samme jevne folk få opp øynene for hvor feil det er at det såkalte barnevernet får lov til å herje på som de gjør.
Vel, jeg håper i alle fall at det er slik det vil fungere, men den helt store troen på det har jeg egentlig ikke.
Grunner til denne min mistro er
- 1. at jeg ikke tror de vil våkne før de har følt på kroppen at barne"vernet" ikke vil hverken dem eller barna deres vel.
- 2. at en må gjenta disse argumentene så mange ganger før de kanskje synker inn hos noen få at en til slutt blir helt utslitt av å gjenta, gjenta, gjenta....
- 3. at det fins de som ikke syns 20 milliarder er så mye å betale for at barne"vernet" fjerner noen av deres barns konkurrenter.