It is currently Sat Apr 27, 2024 8:39 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: NETTPRAT I AFTENPOSTEN
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 8:55 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Mange barnevernsbarn sliter som voksne



NOVA-forsker Sten-Erik Clausen svarer om barnevernsbarn.

Ny forskning fra NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) viser at hele fem prosent har fått hjelp av barnevernet i perioden 1990 til 2005.

– Det viser at vi snakker om et veldig stort samfunnsproblem. Dette er barn som har vokst opp under dårlige levekår og har vært utsatt for omsorgssvikt. Det ligger i kortene at mange av dem vil være en belastning for samfunnet, sier forskningsleder Sten-Erik Clausen.

Forskernes konklusjon er klar: Bare tre av ti barnevernsbarn klarer seg bra som voksne. Langt flere av barnevernsbarna har lavere utdanning, lavere inntekt, flere går på sosialhjelp og flere er arbeidsledige enn de som ikke har vært i barnevernet.

Tirsdag klokken 14 stiller forskerne Sten-Erik Clausen og Lars B. Kristofersen på nettprat for å svare på lesernes spørsmål om barnevernsbarn.

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/barnevern/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 9:57 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
La inn denne:

Hva om bare tre av ti fra den øvrige befolkningen klarte seg bra senere i livet?

Hadde vi da opplevd den samme treneringen, ignoreringen og bortforklaringene- fra forvaltningen og politikken som hidrer reelle endringer i den praksisen som fører til denne statistikken?

http//:forum.r-b-v.net
http//:www.barnasrett.no
http//:www.sosfy.no

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 10:10 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
La inn følgende spørsmål:
Quote:
Hvorfor viser forskning at det går generelt dårlig for barn som blir tatt veldig tidlig fra sine foreldre? Barn hos de fleste påstått for dårlige foreldre, har ikke dårlige prognoser. Hva er meningen med "hjelp" som gjør livet verre? Og da har jeg enda ikke nevnt foreldrenes lidelse...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 10:37 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Jeg har lest rapporten og kan bare konkludere med at "bare en død forelder er en god forelder" Barn som har døde foreldre klarer seg bedre enn barn som har sine i live sier rapporten.... :cry:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 10:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Mitt spørsmål:

Quote:
Når skal samfunnet begynne å reagere på dette og se på hvilken "jobb" det såkallte barnevern virkelig gjør?
Det er jo i en forskningsrapport fra HiL i 2006 uthevet at bl.a barnevernspedagoger er "halvfabrikata". Er det nå på tide med en gransking av hele barnevernet?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 11:21 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Jeg ser til min forskrekkelse at de to forskerne har unnlatt å rapportere om hvor mange av dødsfallene som er selvmord!
Ikke bare når det gjelder dette, men jeg syns det lukter litt rart av denne rapporten.........


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 12:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Det "lukter" av alt aftenposten fremsetter ang barnevern.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 12:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Den viktigste tilsnikelsen er, som nesten alltid, denne "selvfølgelige" konklusjonen, dvs en påstand:
" Dette er barn som har vokst opp under dårlige levekår og har vært utsatt for omsorgssvikt."

Tilsnikelsen: Det er foreldrene som "selvfølgelig" har begått omsorgssvikt.

Derimot er det nok helt riktig at de HAR vært utsatt for omsorgssvikt. Den er det barnevernet som har bedrevet. Bare det å ta barn fra foreldrene, i det store, store flertall av tilfellene der det aldri skulle vært gjort, er i seg selv både omsorgssvikt og det som verre er: barnemishandling. I tillegg er det voksenmishandling, men det vil de jo ikke høre om. Som om det skulle være nødvendig for barn at deres foreldre blir mishandlet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 1:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Mulig jeg ble forba. .., dere får ha meg unnskyldt, men det kommer vel allikevel neppe med:

Dette er jo bare uopplysende, forfalsket, virkelighetsfjernt og arrogant propagandapiss fra Sten-Erik Klausen og Lars B Kristoffersen på vegne av overgriperkulturen.
Forskere- liksom, begynn å forsk da!
Er dere sponset av barnefjernsindustrien?

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Klokken
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 3:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen

Klokken 13.55 sendte jeg ut en mail til mine venner om å kjappe an' inn å stille spørsmål til Sten-Erik Clausen og Lars B. Kristofersen med kopi av mitt spørsmål, for jeg snublet over Aftenposten da jeg gikk på tur med voffsen.

Mona Lygre wrote:

For 10 år siden mente barnevernet og deres psykolog at jeg hadde gitt min eldste sønn en "skjevutvikling". Med nød og neppe unngikk vi en omsorgsovertakelse og saken ble henlagt. I dag er min sønn 20 år og vellykket og fremgangsrik. Jeg bare lurer på NÅR dere vil lage en statistikk over hvordan det har gått med alle disse barna hvor saken ble henlagt og med alle barna til de familiene som har vært så heldige å vinne over barnevernet i fylkesnemnda? Jeg er skråsikker på at en slik grundig undersøkelse vil gi oss en pekepinn på hvor overflødig og skadelig barnevernet er.



Det falt selvfølgelig ikke, ikke uventet, i smak...

Men her er et innlegg som gikk i boks på Nettby, i en tråd som heter: Nettprat i aftenposten - pågår nå!

Mona Lygre wrote:

I nettdebatten sier en "lilla, Oslo", se 12 innlegg ovenfra, at hun er et tidligere barnevernsbarn og spør Sten-Erik Clausen og Lars B. Kristofersen om de har "noen tips om hvordan man kan snu situasjonen."

De to ekspertene svarer: "Forsøk å oppsøk profesjonell hjelp, psykisk helsetjeneste, eventuelt brukerorganisasjoner."

Det svaret blir helt hull i hodet for meg, den "profesjonelle hjelpen" som Clausen og Kristoffersen tilrår henne, er jo nøyaktig den samme ekspertisen som barnevernet sjøl mener å inneha og benytter seg av?





_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 7:10 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Mar 01, 2006 10:40 pm
Posts: 58
Location: Oslo
En ganske skitten "debatt" ja. Gjett hvem som er kommet inn og hvem ikke. Det stemmer ja, de som har gitt de to "fagfolkene" mulighet for mer propaganda, er inne.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 7:27 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Ja, jeg sendte inn flere gode og relevante spørsmål, men neimen om de svarte.

Ser dere at rapporten de har skrevet ikke lenger lister selvmord for seg? De har heller ikke tatt med selvmord for foreldrene.

Her lukter det hvitvasking lang vei. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: "Barnevernet" produserer tapere på løpende bånd
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 9:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Forskernes konklusjon er klar: Bare tre av ti barnevernsbarn klarer seg bra som voksne. Langt flere av barnevernsbarna har lavere utdanning, lavere inntekt, flere går på sosialhjelp og flere er arbeidsledige enn de som ikke har vært i barnevernet.

Barnetraffickerne produserer tapere på løpende bånd, likevel vil politikerne øke bevilgningene til "barnevernet". Det å holde barna unna "barnevernet" er foreldrenes viktigste oppgave. Dersom "barnevernet" får tak i ungene, vil de være fortapt, slik leser jeg undersøkelsen. Det er foreldrenes sure plikt å kjempe med nebb og klør for at ikke disse gribbene skal ødelegge barnas fremtidsutsikter. For hver barnevernspedagog som gjøres overtallig, kan man redde et barn. Nå må politikerne slutte å lytte til "fagpersonene" og begynne å lytte til "brukerne".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Spørsmål til de forskende.
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 11:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Her er to spørsmål som ble sendt til herrene Clausen og Kristofersen:

Quote:
Forskning viser at barn som blir tvangsfjernet fra familier samfunnet definerer som dysfunksjonelle, klarer seg langt dårligere enn de barna som fikk lov å vokse opp i tilsvarende familier (jmfr. f.eks. "Adskillelse barn og foreldre", Sverre Kvilhaug).

Er det forsket i Norge på årsakene til at barn klarer seg bedre når de får lov å vokse opp i familien? Eller er det aktuelt å sette i gang forskningsprosjekter for å skaffe mer informasjon om dette?



Quote:
En ting undrer meg i barnevernet, sett i forhold til barn på sykehus for eksempel: Å brått bli fjernet fra alle du kjenner, er trygg hos (uansett), sengen din, puten din, klærne, butikken, stedene, klassekamerater eller barnehagevenner, kort sagt ALT kjent, for å bli plassert hos fremmede. Er ikke dette er voldsomt traume for ett barn uansett hva barnet hentes vekk fra?

Det forekommer meg at det må være bedre å ta med ett menneske barnet kjenner og er glad i, inntil det har blitt trygg på det nye stedet/folkene. Og at barnet så mye som overhode mulig får besøke de stedene, vennene, og foreldrene/familiene for å unngå at de "sages over". For meg er det ett bilde på hvordan barn fjernes: Man sager treet tvert over, og tror det vil slå røtter og vokse opp likevel.

Jeg har tro på å beholde barnets røtter. I alle fall forteller barnevernsbarns-tall om fungering, noe om at det barnevernet gjør IKKE HJELPER. Da er det kanskje bedre å finne på noe annet? Hva mener forskerne om dette? Eller er barnevernet opplest og vedtatt som bra for barn?


Top
 Profile  
 
 Post subject: milliarder
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 8:19 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen

tortilla wrote:
En ganske skitten "debatt" ja. Gjett hvem som er kommet inn og hvem ikke. Det stemmer ja, de som har gitt de to "fagfolkene" mulighet for mer propaganda, er inne.


Helt enig med deg, og denne rapporten vil være med på å legitimere at det ikke bare skal bevilges millioner til barnevernet - men - milliarder!


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]