Det kom et par innlegg fra fosterforeldre i Oppland Arbeiderblad etter Stuelands kronikk:
Norsk barnevern - uriktig framstilt?Vv Linn Jeanette Nymoen
Oppland Arbeiderblad, 23.01.2014
Hvorfor dere ikke skal bli fosterforeldreAv "Fosterforeldre"
Oppland Arbeiderblad, 24.01.14
*
Tirsdag 28. januar fikk jeg selv inn en artikkel som tok opp nettopp fosterforeldre og deres ansvar (jeg gir den en annen farve, så den skiller seg godt ut fra barneverns-propagandaen):
Nei, fosterforeldre har ingen unnskyldningAv Marianne Haslev Skånland
Oppland Arbeiderblad, 28.01.2014
*
Samme dag står en artikkel til:
Slik barnevernstjenesten ser detAv Lars Braastad, advokat for barneverntjenestene i Gjøvik, Nordre Land, Søndre Land, Vestre Toten og Østre Toten
Oppland Arbeiderblad, 28.01.14
Under denne artikkelen er det kommet inn en kort kommentar, som treffer meget godt angående innholdet av Braastads artikkel. Det er Thina Kjelsberg som skriver: "Dette er slik det skal være, men det fungerer ikke på denne måten i virkeligheten. Dessverre."
(30. januar: Det er senere kommet inn en lang rekke kommentarer. Les dem gjerne!)
Et enkelt avsnitt hos Braastad nevner jeg spesielt:
"
Noen få advokater anbefaler også foreldre til ikke å samarbeide. En del anti-barnevern-nettsteder har også en uforsonlig holdning til barneverntjenesten. Det gjør vondt verre, og saker som kunne vært løst med mindre tiltak kan utvikle seg til mer alvorlige inngrep."
Dette må vi ta som en oppmuntring! Barnevernet & co er misfornøyde med oss, enda så få og uten makt vi er. Men han/de er sandelig ikke sky - de sjenerer seg ikke for å tillegge oss kritikere skylden for de tragediene de påfører familiene! Makan til manglende selvinnsikt!