MH Skånland wrote:
"Denne informasjonsutvekslingen fungerer også åpenbart best når foreldrene selv er delaktige i dette. Da oppnår de trygghet, visshet for at rette opplysninger blir gitt, og sikring for at ikke feilaktige opplysninger blir gitt. Alle har vi våre særegenheter. Særegenhetene må vi få ha uten at disse blir mistenkeliggjort og mistolket. Dersom barnet som går i grunnskolen ikke er som de fleste andre, så trenger ikke det bety at barnet er utsatt for omsorgssvikt."
For noe godsnakk!
For et barnevern som fungerer etter hensikten, ville det også være hensiktsmessig å ha en åpen, ærlig og fornuftig dialog. Personlig forsøkte jeg nøyaktig det advokatene her legger opp til. Min erfaring er imidlertid entydig negativ. Alt som ble sagt av meg, ble også brukt imot meg om det overhodet var mulig. Og noe ble vridd til slik at det ble verst mulig.
Det finnes sikkert et redelig, godt og empatisk barnevern. Men det barnevernet jeg har sett, er grenseløse og eier ikke skam.
Man må si minst mulig til barnevernet, og ha minst mulig kontakt med dem. Sakkyndige er også høyst risikable å ha en åpen dialog med, utifra egen erfaring. Barnevernet engasjerer sakkyndige for å vinne støtte til å overta omsorgen for barna. Jo før man forstår dette, desto bedre er det. Selv var jeg så himmelropende naiv at jeg trodde den sakkyndige skulle hjelpe barnevernet med å forstå familiens og barnas situasjon, og å komme med forslag til hvordan familien eventuelt kunne hjelpes.
Barnevernsfolkene er ikke spesielt kunnskapsrike, og fordi de fremstår så hjelpeløse i sine resonnementer og måter å fremstille ting på, kan man lett undervurdere dem. Man må imidlertid være klar over to ting: De har enorm makt, og denne makten har bare blitt større under barneminister Horne. Dessuten mestrer de spillet, godt hjulpet av kommuneadvokater som overhodet ikke forsøker å se nøkternt på saken, men utelukkende effektuerer saker og går barnevernet til hånde når de kjører prosessen gjennom nemnd og rett.
Hvordan personer med universitetsutdannelse ender opp som villige sekretærer for et lite opplyst kommunalt barnevernskorps, er fremdeles et mysterium for meg.
Hvorvidt man skal stenge døren, eller nekte å la seg undersøke av sakkyndige og barnevern, tør jeg ikke uttale meg om. Det kan vel slå begge veier. Det man må vite er at disse personene, som i øyeblikk kan virke hyggelige, er livsfarlige.
De vil ikke nøle med å bruke alt man gir dem som bevis i en omsorgsovertakelsessak. Det går ikke an å snakke fornuft med dem og tro at de vil være løsningsorientert, om det foreligger et problem i familien. Min erfaring er at de vil forsøke å blokkere for gode løsninger. Å forsøke å forklare dem noe er totalt bortkastet tid. De lytter ikke, og følger kun sine egne tanker. Dessuten er de fullstendig lojale mot den linjen de har lagt opp i en sak, selv om den enkelte saksbehandler kanskje forstår at saken har kommet på feil spor. Den enkelte ansatte har ikke noe å tjene på å varsle om noe er galt.
Og man må for all del ikke tro at de har humoristisk sans.
Det har de definitivt ikke.
Dersom du ler, vil også det bli brukt imot deg. Og nå snakker jeg i fullt alvor!