langora wrote:
Tror det er mange som står over denne dagen. Å feire et land som systematisk bryter menneskerettigheter og ødelegger barn og familier blir for oss totalt feil. Dessverre-slik det nå er skammer jeg meg over å være norsk! Vurderer å henge flagget på halv stang i morgen.....
17. mai er på mange måter blitt de vellykkedes feiring av seg selv. Jeg skjønner godt de som foretrekker å reise til Sverige eller gjøre ingenting.
Jeg husker godt barndommens 17. mai med ny kjole, nystrøket flagg og 17. mai sløyfe. Fulle av forventning drog familien ut på tur for å se på 17. mai toget. Senere ble det bløtkake og mye is. Kino var dagens høydepunkt!
17. mai er på mange måter barnefamiliens dag. Derfor er det ekstra vemodig for dem som har mistet et eller flere barn til barnevernet. Man føler seg ekstra synlig i mengden av vellykkede familier. Det er mange spisse albuer og lite varme blant folk flest. De fleste er mest opptatt av å vise frem sin tilsynelatende vellykkethet i form av en skreddersydd bunad og det perfekte tilbehør i form av ektefelle og barn.
Jeg vil alllikevel huske tilbake til de fantastiske 17. mai feiringer i barndommen da jakten på russekort gav intens spenning og opplevelsen av å høre til var en selvfølge.