It is currently Mon Apr 29, 2024 6:35 am



Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Stokkholm-syndromet
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 11:04 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Hvor vitenskapelig stokkholmsyndromet er, vites ikke.

Imidlertid utvikler enkelte bortførte nære og varme følelser til den som bortførte dem.

Quote:
Kidnappet dreng bloggede
Erhverv: Noget tyder på, at den amerikanske dreng, som var kidnappet i mere end fire år, har drevet en blog på nettet. Psykologer mener, at den 15-årige dreng har udviklet et Stockholm-syndrom.
Dette finner jeg interessant mht fosterhjemsplasseringer. Jeg vil tro det er et eller annet overlevelsesinnstinkt som slår til og at dette får noen få barn til å slå seg til ro med situasjonen. De utvikler et stokkholmsyndrom overfor kidnapperen.

Hadde vert interessant om noen flere hadde tanker om stokkholmsyndromet i relasjon til fosterforeldre.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: syndromet
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 3:32 pm 
Offline
User avatar

Joined: Wed Jan 17, 2007 1:10 am
Posts: 23
Location: Leirfjord kommune/kommunehuset
Du sier noe der.

Vi mennesker kan tilpasse oss forskjellige forhold,det skal egentlig være bra fælt i hjemmet før en unge tar direkte skade av det.
ikke missforstå meg på det men sånn er det,vi mennesker må takle allslags opplevelser i vårt liv,og vi har en egen egenskap til og tilpasse oss det,enten det gjelder liv eller død.

mistet foreldrene mine som liten og det var fælt,men nå har jeg det på avstand,men jeg vil jo aldri glemme noe sånt.
Livet er en skole,desto mer gærnskap man opplever,desto sterkere blir man.
Men at jeg mistet foreldrene mine har gjort meg sterkere som voksen,og det trenger jeg nå i kampen mot ondskapens akse..

Men det mest oppsiktsvekkende som jeg og har flere bevis på nå er at barnevernet/fosterforeldrene hjernevasker barna.

Jeg kommer til og kjøre en bastant og knallhard kamp for og få stoppet galskapen,folk mister jo sitt kjæreste uten grunn her i landet.

Alle vet at vi må ha en innstanns som beskytter barna,men dagens barnevern må nedlegges i sin helhet.

Det er på tide at den vanlige mann/kvinne får komme inn i systemet og bestemme.

_________________
FROM HELL TO VICTORY


Top
 Profile  
 
 Post subject: Velkommen skal du være
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 4:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Vi vil sette pris på din innsats. Her vil du møte forskjellige meninger og synspunkter, men at barnevernet virker mot sin hensikt er imidlertid noe vi alle kan enes om.

Du har helt rett i at barn tåler mye mer enn rotete hjem og foreldre som ikke er perfekte. Det ble sagt et sted her at barn vurderer ikke sine foreldres omsorgsevne: De er glad i sine foreldre, og foreldrene i dem. I tilfeller hvor grov mishandling er påvist, ikke av barnevernet, men av kompetente leger, mener de fleste av oss som diskuterer her, at dette er saker for politiet, der straffeloven bør anvendes.

På dette forumet vil du finne diskusjoner om det faglige grunnlaget for barnevernets vurderinger. De fleste av oss mener at barnevernets teoretiske tilnærming til sitt arbeid bygger på en feilaktig og uvitenskapelig forståelse av barnets utvikling og behov. Vi har belegg for disse påstandene, og du vil også kunne finne referanser til bøker, artikler og annet forskningsmateriale.

Det er gledelig å se at folk som ikke er rammet av barnevernets maktmisbruk engasjerer seg i kampen mot dette uvesenet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stokkholm-syndromet
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 10:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Arild Holta wrote:
Hvor vitenskapelig stokkholmsyndromet er, vites ikke.


Hvis noen barn slår seg til ro med situasjonen, så får de likevel problemer senere i livet, eller allerede i tenåringene. En kan tenke seg at det en dag går opp for dem, at de er blitt kasteballer i "systemet" og har gått glipp av noe verdifult - et barndom sammen med sine foreldre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stokkholm-syndromet
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 10:15 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
Hvis noen barn slår seg til ro med situasjonen, så får de likevel problemer senere i livet, eller allerede i tenåringene. En kan tenke seg at det en dag går opp for dem, at de er blitt kasteballer i "systemet" og har gått glipp av noe verdifult - et barndom sammen med sine foreldre.


Helt enig. Poenget mitt med "stokkholm-syndromet" er å illustrere at den såkalte tilknytningen til fosterforeldre er noe unormalt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 2:06 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Hva jeg har lest meg opp på Stockholm syndromet er at det bygger ene og alene på en faktor:
Redsel for ikke å komme fra det med livet i behold og at personen befinner seg under sterk tvang. Offeret er også satt i den situasjonen totalt uforberedt.

Med enkle ord er det menneskets selvoppholdelsesdrift som viser seg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 5:21 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Sverre Kvilhaug nevner Stokkholmsyndromet avslutningsvis:
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=2036

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hjernevasking av barn
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 10:19 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Barnevernet har nå startet en kampanje for å rekruttere nye fosterforeldre. Dette innslaget i barnevernets propaganda-kampanje er avslørende om at barnevernet driver med hjernevasking av barn:


- Fosterfamilien berga meg

Fra nyhetsinnslaget:
Quote:
Anne var berre fire år då barnevernet henta ho frå heimen hennar og plasserte ho i ein fosterheim........

Anne sin tidlegare heim var prega av alkoholmisbruk, psykisk og fysisk mishandling.

- Det skulle ikkje mykje til. Hvis mamma knuste ein kopp, var det eg som fekk høyre det. Mamma sa ofte ting som at eg aldri skulle ha komme til verda, og at eg var eit mistak.
Heilomvendinga
Fire år gamal kom Anne i fosterheim, og fekk sjå korleis ein familie eigentleg skal vere.


Barnevernet vil ha oss til å tro at jenten (18 år) har så god husk at hun minnes små detaljer i hendelser som koppknusing fra hun var 4 år gammel! Og at det er av den grunn hun måtte fjernes fra sine foreldre. Jeg kan ikke huske å ha kommet over et mer selvinnlysende eksempel på falske minner som et barn kan få innpodet som resultat av barnevernets propagandakjør mot barn.


Last edited by Rinna on Tue Mar 27, 2007 11:16 am, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 10:44 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Barn er skapt til å være tilpasningsdyktige, i en hver situasjon. Tenk på barna i Stalingrad.
Jeg vet om barn som har vokst opp under forferdelige forhold, men som har klart seg bemerkelseverdig bra. Dette tror jeg først og fremst kan tilskrives at de også fikk uforbeholden kjærlighet, seg i mellom og hos andre rundt seg. Det som ikke gikk bra var skolegangen siden de konsekvent ble straffet for sin opprinnelse.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 12:02 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Forskning.no har skrevet mye om de falske minnene:

Alarm om falske minner

26.jan 2007 05:00
Av: Didrik Søderlind, Journalist


Ved Betania Malvik distriktspsykiatriske avdeling hjelpes pasienter til å huske groteske overgrep de ikke visste om. Leder for behandlingen vil ikke gi intervjuer til kritiske medier. Professor Svein Magnussen, ekspert på vitnepsykologi, mener pasienthistoriene ligner påfallende på falske minner.
http://www.forskning.no/Artikler/2007/j ... 9634583.89


Skadelige terapier med nytt fotfeste

26.jan 2007 05:00
Av: Asbjørn Dyrendal, Førsteamanuensis i religionsvitenskap, NTNU


"Først og fremst skal du ikke påføre skade." Den kommende legen sverger å respektere og anvende vitenskapelig basert kunnskap. Dessverre er det enkelte arenaer der dette ikke ser ut til å bli tatt så alvorlig, skriver Asbjørn Dyrendal i denne kommentaren til overgrepsterapiene ved Betania Malvik.
http://www.forskning.no/Artikler/2007/j ... 9753565.65

Ingen spor av fortrengte minner

08.feb 2007 05:00
Av: Kristin Straumsheim Grønli, Journalist


Kan et traumatisk minne bli glemt, for deretter å bli husket igjen? En ny gjennomgang fant ingen spor av fortrengte minner i litteraturen før på 1800-tallet.
http://www.forskning.no/Artikler/2007/f ... 70843971.3

Mulig å skille falske fra ekte minner?

13.nov 2003 07:00
Av: Erik Tunstad, Redaktør


Hjernen arbeider ulikt når den henter fram falske og ekte minner. Denne ulikheten oppstår i det øyeblikket vi skal hente minnet opp igjen, og kan en dag føre til en test for falsk hukommelse.
http://www.forskning.no/Artikler/2003/n ... 8629218.79

Plantet falske minner om froskekyss og Snurre Sprett

18.feb 2003 07:00
Av: Kristin Straumsheim Grønli, Journalist


Vi stoler gjerne blindt på vår egen hukommelse, men det er grunn til å være selvkritisk. En amerikansk psykolog har plantet helt usannsynlige hendelser som falske minner hos sine forsøkspersoner, og viser at hukommelsen lett kan manipuleres.
http://www.forskning.no/Artikler/2003/f ... 5237461.32


Bortført eller bare litt lammet?

08.nov 2005 05:00
Av: Ingrid Spilde, Journalist


Tusenvis av mennesker mener de er blitt kidnappet av utenomjordiske vesener, og de aller fleste av ofrene framstår som friske, intelligente folk. Hva er det egentlig som skjer?
http://www.forskning.no/Artikler/2005/n ... 0938191.52



Det meste av det menneskelige er oss fremmed

08.jan 2004 07:00
Av: Erik Tunstad, Redaktør


2003 brakte oss et lite skritt nærmere forståelse av hva sinnslidelser egentlig er. Men kom vi noe nærmere forståelse av hva et menneske er - rent biologisk?
http://www.forskning.no/Artikler/2004/j ... 3514283.44

Falske minner mot fedme

21.aug 2005 05:00
Av: Erik Tunstad, Redaktør


Falske minner om ubehagelige erfaringer med feit mat, kan brukes til å bekjempe overvekt.
http://www.forskning.no/Artikler/2005/a ... 4467780.48



Er det rart at man spør hvem som er riktig og hvem som er riv ruskende sprøyte GAL?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 2:11 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Minner er forunderlige saker.

Da jeg og mine to søsken satt og delte boet etter vår mor, delte vi også mange minner knyttet til dette. Det viste seg at vi hadde helt ulike oppfatninger og tolkninger av de samme hendelsene -det var en aha-opplevelse!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjernevasking av barn
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 2:26 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
...Barnevernet vil ha oss til å tro at jenten (18 år) har så god husk at hun minnes små detaljer i hendelser som koppknusing fra hun var 4 år gammel! Og at det er av den grunn hun måtte fjernes fra sine foreldre. Jeg kan ikke huske å ha kommet over et mer selvinnlysende eksempel på falske minner som et barn kan få innpodet som resultat av barnevernets propagandakjør mot barn.


Jeg kommenterte det for artikkelforfattere og fikk svar kl. 8.49:
Quote:
Hei!
Takk for tilbakemelding. Til informasjon budde Anne periodevis heime hos foreldra til ho var 14 år, som det kom fram av reportasjen. Vi er ikkje eit talerør for barnevernet, dette er ein persons opplevingar og ei sterk historie. Har du andre erfaringar, kan du gjerne ta kontakt.

Mvh Kristine Folland

De vil altså ha oss til å tro at det såkalte barnevernet lot jenten bli elendig behandlet i ti år til når de hadde all makt og enkle muligheter til å forhindre det. Lite realistisk.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjernevasking av barn
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 2:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Quote:
Hei!
Takk for tilbakemelding. Til informasjon budde Anne periodevis heime hos foreldra til ho var 14 år, som det kom fram av reportasjen. Vi er ikkje eit talerør for barnevernet, dette er ein persons opplevingar og ei sterk historie. Har du andre erfaringar, kan du gjerne ta kontakt.

Mvh Kristine Folland


Jeg synes ikke det kom frem av reportasjen i det hele tatt, jeg.

Anne var berre fire år då barnevernet henta ho frå heimen hennar og plasserte ho i ein fosterheim.

Fire år gamal kom Anne i fosterheim, og fekk sjå korleis ein familie eigentleg skal vere.

Då Anne vart 14, bestemte ho seg for å aldri ha kontakt med dei biologiske foreldra sine meir.

Det at Anne brøt med foreldrene sine da hun var 14 år gammel betyr ikke at hun ble plassert i fosterhjem 14 år gammel, for mange barn i fosterhjem beholder en viss kontakt med foreldrene.

Ikke én person som leste artikkelen ville trodd annet enn at Anne ble plassert i fosterhjem fire år gammel. Det er forunderlig at barnevernet og deres lakeier aldri klarer å innrømme feil. Hva er det egentlig som er så sterkt med at en 14-åring blir plassert i fosterhjem? For et par generasjoner siden var det vanlig at unge flyttet hjemmefra i den alderen. Det som er trist med historien er først og fremst at Anne havner i fosterhjem. Det å ha en "karriere" i barnevernet er ikke akkurat noe pluss. Barnevernet burde holde de skitne fingrene sine unna barn og unge. Det er ingen som "trenger" barnevernet mer enn de ansatte selv.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 4:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg vet av egen erfaring at tilknytningen til fosterfamilien er noe forbanna vås! Min sønn ble plassert i fosterhjem 3 år gammel, det var minimal kontakt mellom meg og gutten i 10 år, da vi fikk lov av bv å gjennoppta kontakten, ble enden på visa at fylkesnemnda satte ned samværene fra en lørdag i måneden til 3 ganger i året på grunn av at tilknytningen til fostermor sto i fare. Det forteller meg at selv om gutten har bodd i fosterhjem i 10 år og med minimal kontakt med sin mor, er tilknytningen til mor sterkere enn tilknytningen til fosterhjemmet. Men bv verner om denne såkaldte tilknytningen som om den var gull verdt. I mine øyne er den helt uten verdi. Eneste grunnen til at ungene tilsynelatende binder seg til fosterforeldrene er ren overlevelsestaktikk, og har absolutt ingen ting med ekte følelser å gjøre. Slik som i "stocholmssyndromet", det handler om å overleve. Ingen ting kan erstatte den ekte kjerligheten som et barn får fra sine biologiske foreldre, at barnevernet påstår noe annet er for meg ett stort bevis for at her har vi med inkometente tullinger å gjøre.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 4:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Dette var et særdeles viktig innlegg – informasjonen er verdt gull.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]