Dette er et slags blekt forsvar av Jan Fredrik Andresen, direktør i helsetilsynet.
Om jeg ikke selv hadde erfart og kjent på kroppen (jeg ble syk av det) hvor ufattelig virkelighetsfjernt, ubegripelig og ulogisk barnevernets såkalte saksbehandling faktisk fungerer, ville jeg aldri ha trodd at så grove maktovergrep kunne forekomme her til lands.
Det er ufattelig for de som ikke har opplevd det selv.
Byråkrater som må lese bunker med sakspapirer, side opp og side ned, med rykter, halvsannheter, forvrengninger og rene løgner fra den kommunale barneverntjenesten ... har ingen mulighet til å skille ut sannhet fra løgner. Det er umulig om du ikke har annet enn sakspapirene å forholde deg til.
Bare det at hjemkommunen kan omdefinere medisinske diagnoser til omsorgssvikt, er uforståelig og sjokkerende for de som opplever det. Barnevernet siler informasjon i sakspapirene, om de bortforklarer diagnoser med å bakvaske foreldrene eller om de rett og slett utelater medisinsk informasjon, varierer sikkert.
MH Skånland wrote:
"– Offentlige utvalg kommer ofte med nye regler. Er nye regler det vi trenger for å få et godt barnevern? Vi mener det er mye mer å hente på ett godt barnevernfaglig arbeid enn å bruke ressurser på å utrede og iverksette nye regler, sier Helsetilsynets direktør, Jan Fredrik Andresen."
Byråkrater forventer at saksbehandlingen skal ha opplyst saken tilstrekkelig.
Og da oppdager man ikke maktovergrepene.
Man må ettergå og overprøve faktaopplysningene, samt ettergå og overprøve barnevernets/kommunens frie skjønnsutøvelse for å avsløre maktovergrepene.