Ny sjokkrapport om Vestlundveien ungdomssenter- Vi beklager at vi har sviktet barnaBarneminister Linda Hofstad Helleland (H) er opprørt. Fylkesmannen i Hordaland legger seg flate.Dagbladet, 2 oktober 2018
Linda Helleland er opprørt!? Nå plutselig? Etter at Dagbladet begynte å rapportere om saken for flere måneder siden og man har stengt Vestlundveien, men uten at det har falt Helleland inn at det kanskje også er noe opprørende andre steder i systemet? Å nei, Helleland har i mellomtiden vært så stolt over norsk barnevern! Uten å sette seg inn i eller kommentere enkeltsaker, naturligvis.
(Det oppmuntres til skoggerlatter.)
"- Dette er reine ord for penga. Tilsynet har ikke fungert som det skal, og det er svært alvorlig, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) til Dagbladet om den knusende granskingsrapporten fra Statens helsetilsyn.""- Dagbladets artikler om institusjonen gjorde meg veldig bekymret for om tilsynet hadde fungert godt nok. Jeg ble ytterligere urolig da arbeidsgruppa stadfestet uforsvarlighetene i Vestlundveien i sin rapport. Nå viser det seg at tilsynet ikke har gjort jobben sin, sier Helleland."Nå "viser det seg" - - kanskje en rask oppmerksomhet om en "enkeltsak" - istedenfor å bruke tid, intervjuer og artikler til å nekte for at noe som helst er galt – kunne fått det til å "vise seg" tidligere for Hellelands åsyn?
Den damen er en opplevelse.
"- Dette skulle ha vært avdekket langt tidligere. Her har både Fylkesmannen i Hordaland og Bufetat et stort ansvar. Jeg forventer at Statens helsetilsyn følger dette videre opp. Jeg vil bli holdt løpende orientert, sier Helleland.
Statsråden sier hun vil vurdere nærmere hvilke konsekvenser dette må få.
Hun viser til at Bufdir har et alvorlig varsel om Vestlundveien ungdomssenter og Bufetat, region vest til behandling, og at en ekstern gransking av barnevernet er på trappene."Hun/De vil følge med og følge opp, ja, og vente på behandlinger i Bufdir og fra Helsetilsynet? Akkurat som forventet. Helleland opptrer som den fødte politiker-byråkrat hun antagelig hele tiden har vært. For lenge i politikken, kanskje, fra hun var helt ung? Ingen fartstid i et almindelig arbeid, hvor hun ikke kan snakke men må gjøre?
Hm. Underskriftslister for å få Helleland "over i annet arbeid" ligger
fremdeles tilgjengelig, for dem som ikke måtte ha undertegnet allerede!*
Dagbladets Asle Hansen og Rønnaug Jarlsbo bør få en
pris. Og hvis de allerede har fått en, kan de godt få én til.