Vi har noe fra en undersøkelse fra Vest-India jeg selv har brukt i retten om stress:
Mark V. Flinn & Barry G. England (1995):
"Childhood Stress and Family Environment" i
Current Anthropology, Vol 36 No 5, desember 1995
Den er meget dyktig gjennomført, blant annet har man målt stressnivå ved cortisol gjennom å ta en enkel spyttprøve, og det er gjort flere ganger over litt tid, så det har ikke hatt den effekt at barna selv er blitt stresset av undersøkelsen. Resultatet var lysende klart: Barn som bodde sammen med sine to foreldre, eller sammen med besteforeldre eller med sin mor og mormor, hadde under middels stressnivå (målt over en periode), barn som bodde hos fjernere slektninger eller med en stefar i husholdningen, hadde høyere enn middels stressnivå. (Dette er i et samfunn hvor svært mange, nærmest alle, har slekt, og barn behøver aldri å bo helt utenfor slekten.)
Forumet har skrevet om denne undersøkelsen før:
Mer om stemoderlig behandling(På Flinn % Englands litteraturliste finner man forøvrig de verdensledende evolusjonspsykologene Daly & Wilson (jf
Vold mot stebarn kontra biologiske barn: Daly & Wilsons forskning.)
*
Jeg ser også at Heidi Stakset i en kommentar til Mørch og Raundalens artikkel skriver:
"Barn som sliter, blir ofte isolert av gruppen i skole og barnehage, blant annet fordi gruppene er alt for store. Påkjenningen av å være i store miljø kan føre til at barn utvikler stresshormoner."Det er sikkert riktig at dagens barneliv med utstrakt barnehage stresser og skremmer mange barn. Fra før kjenner jo alle til at skolen er en påkjenning for mange. Nå er det altså utvidet ned til 1-årsalderen.
Marit Wang skriver mye tenksomt om barnehager i sine bøker (
Det store barnevernspøkelset;
Perserne kommer;
Fra Hyrdene til Herodes). Her har hun et sitat fra en Berit Kjølner fra så tidlig som 1988:
"Det hender at erfarne padagoger, Asker-lærere i 11 år, sier opp jobben for å ta hjemmearbeide: "Det var slik at på den skolen jeg var, hadde de fleste barn gått på daghjem. De som ikke hadde gjort det, kunne man skille ut. De var roligere og mer harmoniske. De som tilbragte mye tid på daghjem var for frie, de hadde for få grenser og var klart mer urolige enn de andre som hadde vært hjemme. . . Da bestemte jeg meg: slik ønsker jeg ikke at mine barn skal bli!"
Berit Kjølner i Familien 25/88, "De byttet kateteret med strikkemaskinen fordi de ville være hjemme med barna." "(se
Skaper barnehager harmoniske barn?)
Det er nok ikke tvil om at mye ved dagens samfunn gjør det nærmest umulig å klare det hele uten barnehager. Men derfra til å gjøre dem obligatoriske, bruke dem som anmeldere til barnevernet, bruke det som argument
mot foreldrenes omsorg hvis de ikke vil ha barna i barnehage og det hele dagen, og
så på toppen hevde at de som forårsaker stress likevel er
foreldrene! – det viser vel igjen hvor lettvint folk faller for all slags propaganda, uansett hvor selvmotsigende og tøvete den måtte være.