It is currently Thu Mar 28, 2024 12:12 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Er lojalitet til barnevernet viktigere enn barnas beste?
Ja 29%  29%  [ 2 ]
Nei 71%  71%  [ 5 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: - Jeg var en barnevernsbølle
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 6:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
- Jeg var en barnevernsbølle

Bekjennelsen kommer fra en tidligere barnevernspedagog som i dag er trygdet. Mannen har i mange år arbeidet som barnevernskonsulent i Borgen kommune men ønsker å være anonym. Tiden i barnevernet har preget ham. Mange tøffe episoder har knekket ham og han er i dag ufør som følge av belastningene. Han forteller om et beintøft miljø hvor barnevernskonsulentene ble kommandert av barnevernslederen til å fylle kvotene, helt uavhengig av om familiene trengte hjelp eller ikke. I 1993 manglet det en omsorgsovertagelse. Det førte til at barnevernsleder fattet akuttvedtak om å ta barnet fra en ung mor, som nylig var flyttet til kommunen. Barnevernet troppet opp hjemme hos henne og sa at det hadde kommet inn meldinger om alvorlig bekymring og at barnet øyeblikkelig måtte fjernes. Meldingen var laget av barnevernslederen selv. Hun hadde diktet opp en historie om den unge moren basert på de mange tilfellene hun hadde kjennskap til. Moren fikk diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse og det ble sagt at barnet var underernært og viste tegn på understimulering. Ingen av disse tingene medførte riktighet, men barnevernsleder visste at det ville bli påstand mot påstand. Fylkesnemnda gav barnevernet medhold i tvangsfjernelsen, og den unge moren tok senere sitt eget liv.

Den tidligere barneverneren setter seg tungt ned i sofaen i den lille leiligheten og tenner en røyk. Røyken har vært hans beste venn i tiden etter at han valgte å gå ut og eksponere barnevernet. Han har opplevd at alle hans tidligere kolleger har tatt avstand fra ham fordi han har ”dolket dem i ryggen”, som de sier. De er sinna på ham fordi han har vist manglende lojalitet mot barnevernet. Han har endog mottatt drapstrusler, men søknaden hans om voldsalarm ble avslått av politiet. – Politiet står på barnevernets side, sier han stille. De stiller alltid opp når barnevernet ringer og skal ha hjelp til enten å gjennomføre et tvungent hjemmebesøk eller hente barn mot foreldrenes vilje. Han har sett uniformerte politimenn legge desperate mødre i gulvet mens barna hylskrikende blir båret ut av bryske barnevernspedagoger. Alt for at barnevernets kvoter skal bli oppfylt. Barnevernet er avhengig av å fylle kvotene for å bli tildelt budsjettmidler fra kommunen. Ellers kan arbeidsplassene være i fare, og er det noe sosionomene er redde for så er det å miste jobben. Da tar de heller et barn for mye enn et barn for lite. Foreldrene får heller lage et nytt barn. Det er verre for sosionomen å skaffe en ny jobb, og jobb som kassadame på Rimi frister definitivt ikke.

Det er kveld og mørket har senket seg over leiligheten til den tidligere barnevernskonsulenten. På TV flimrer Dagsrevyen. Han tenker på alle barna som unødvendig har mistet sin gode og kjærlige foreldre. Ingen kan gi dem barndommen tilbake. Han gråter stille. - Tilgi meg, sier han, jeg visste ikke hva jeg gjorde.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Mon Jan 22, 2007 6:29 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Nemesis.
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 8:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
agrippa wrote:
- Tilgi meg, sier han, jeg visste ikke hva jeg gjorde.


Ja, Lillian Kjelsvik, se her har du et glimrende eksempel på loven om Nemesis, som jeg nevnte for deg.

"Det går en Nemesis gjennom livet": Det du sender ut - kommer ti-foldig tilbake igjen til deg selv.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nemesis.
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 10:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Ja, Lillian Kjelsvik, se her har du et glimrende eksempel på loven om Nemesis, som jeg nevnte for deg.


Nemesis (av gr. nemein, tildele), i gr. myt. gjengjeldelsens gudinne, datter av Natten, straffer overmot (hybris). Avbildes med pisk i én hånd og vektskål i den andre.

Det er ikke tvil om at barnevernerne er fulle av hybris (overmot) der de forsøker å vekselvis presse og true foreldre til å bli barnevernsklienter. Fulle av hybris skryter de av hvor flinke barnevernerne er, uten at foreldrene helt skjønner hva de er så flinke til. Det må i tilfelle være å lyve og bedra, og ordet "flinkhet" brukes ikke i den betydningen.

Litt mer ydmykhet hadde vært på sin plass. Da kunne kanskje barnevernet unngått de verste tragediene. Selv ateistiske barnevernere skal stå til doms for sine ugjerninger, og da er det for sent å be om tilgivelse. Det hadde vært å håpe at flere barnevernere beklaget sine onde gjerninger mens de ennå var i live, slik den fiktive barnevernskonsulenten fra Borgen kommune ber om tilgivelse.

Men en beklagelse sitter nok langt inne, både hos angiverne og hos de som forsøkte å slavebinde barn og foreldre.

Det er umulig å slavebinde mentalt eller sosialt, et bibellesende folk.
Horace Greely

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 6:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg ønsker at "barnas beste" ikke sto i gåseøyne i avstemningen. Jeg ville gjerne stemme for barnas beste, men "barnas beste" høres mere barnevernsaktig ut! Så da ble det litt som å velge mellom pest og kolera.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 6:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Jeg ønsker at "barnas beste" ikke sto i gåseøyne i avstemningen. Jeg ville gjerne stemme for barnas beste, men "barnas beste" høres mere barnevernsaktig ut! Så da ble det litt som å velge mellom pest og kolera.


Jeg har endret det.

Barnevernets "barnas beste" er en evfemisme for barnevernets beste.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 7:24 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
Viktigere enn barnas beste. Viktigere for hvem da? Betyr det det som barnevernsfolk synes er viktig, eller det som vi synes burde være viktig?

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tvetydig spørsmålsstilling
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 8:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
r-b-v wrote:
Viktigere enn barnas beste. Viktigere for hvem da? Betyr det det som barnevernsfolk synes er viktig, eller det som vi synes burde være viktig?


Jeg skjønner at spørsmålet har blitt misforstått fordi jeg har stilt det uheldig. Nå skjønner jeg hvorfor jeg fikk så mange "nei"-stemmer. Jeg trodde det var spammerne. Sånn går det når man forsøker å være kort og konsis.

Det jeg mente å si var:

Lar barnevernerne lojalitet til barnevernet gå foran hensynet til barnas beste?

Det var altså fra barnevernernes synspunkt, ikke fra foreldrenes.

Flesteparten av de som har svart, må ha tolket det som om spørsmålet ble stilt fra foreldrenes synspunkt.

Og dermed blir resultatet av avstemningen, så langt, at foreldre setter hensynet til barna foran hensynet til lojalitet (samarbeid) med barnevernet. Dette er interessant; foreldre velger å ikke samarbeide med barnevernet fordi de er mer opptatt av sine barns beste. :idea:

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]