Det tidligere
barnevernsbarnet Linn Merethe Terjesen har engasjert seg sterkt til fordel for barnetraffickerne. Hun skriver i et debattinnlegg i Aftenposten 20. februar 2008 om yndlingstemaet
barn med psykisk syke foreldre.
Terjesen stiller spørsmålet:
Hva skal samfunnet gjøre med køen av barn og unge som har psykiske problemer på grunn av én eller to psykisk syke foreldre?
Og hun har funnet følgende løsning:
Etter min mening skulle ikke alle voksne mennesker hatt barn. Det er ikke en rett man har eller kan kjøpe seg. Det er snakk om omsorg og kjærlighet, det å være i stand til å ta vare på et barn, både praktisk og mentalt.
Mitt forslag er å etablere en prøve for alle potensielle foreldre med en psykisk lidelse for å se om de er i stand til å ta ansvar for andre. Og med bestått prøve fått det som kan kalles et barnesertifikat.
Linn Terjesen fullstendig feil når hun skriver at det å få barn ikke er en rett man har eller kan kjøpe seg. Retten til å stifte familie er faktisk en av menneskerettighetene, og den kan ikke fratas den enkelte av staten.
Europakonvensjonen
Artikkel 12 - Retten til ekteskap
Menn og kvinner i gifteferdig alder har rett til å gifte seg og til å stifte familie, i samsvar med de nasjonale lover som regulerer utøvelsen av denne rettighet.
Her står det klart og tydelig at menn og kvinner har rett til å stifte familie. Denne retten er ikke betinget av at staten ved det såkalte "barnevernet" gir sitt samtykke. (Lovverket regulerer blant annet antall personer som har rett til å gifte seg med hverandre da polygami i Norge er forbudt).
Hva skal staten ved "barnevernet" så gjøre med alle de menneskene som ikke består førerprøven i barneomsorg? Skal de kanskje tvangssteriliseres eller presses til abort hvis de likevel våger å stifte familie uten den nødvendige tillatelsen? Eller skal "barnevernet" nøye seg med å frata dem spebarnet noen timer etter fødselen slik praksis er idag med foreldre som ikke har passert nåløyet?
Innlegget til Linn Terjesen viser hvor langt såkalte "barnevernere" er villig til å gå for å ta fra borgere deres iboende menneskerettigheter. Terjesen forfekter, etter mitt syn, et fascistisk menneskesyn, og det er nærliggende å tro at hun har ervervet dette destruktive menneskesynet gjennom årelang hjernevask under "barnevernets" anbringelse. Årene under "barnevernet" har med andre ord skadet henne og gjort henne ute av stand til å skjelne mellom riktig og galt. Linn Terjesen er et eksempel på hvordan "barnevernet" avstumper barnas følelsesliv og gjør dem til menneskelignende roboter som kan styres dit barnetraffickerne befaler, ikke ulikt barnesoldater i Afrika, som befales å drepe.
Jeg håper Linn Terjesen selv en dag får gleden av å stifte familie uten barnetraffickernes observerende blikk på seg, og jeg håper hun slipper den tragedie det er å bli fratatt sitt barn med tvang av et totalitært "barnevern" fordi hun ikke anses å gi "god nok" omsorg.