0+0+0=3BarnevernsmatematikkNoen ganger finner man gullkorn på Facebook. Følgende skrev jeg på min profil.HVORDAN 0+0+0 BLIR 3
Dette var sjeldent godt sagt. Forstod jeg det rett var det Lisa-kathrin Schultz som hadde skrevet det (Siterer):
0+0+0=3 er et begrep jeg ble introdusert for på en justismordkonferanse.
Mor gir barnet Nugatti på brødskiva + Mor har tente stearinlys på bordet + Mor var hos psykolog grunnet kjærlighetssorg for ti år siden= Omsorgssvikt.
Isolert sett er ikke momentene bevis på omsorgssvikt, men samlet sett er det fra barnevernets ståsted grunn til bekymring. De sier gjerne: "Ut fra en samlet vurdering er det grunn til bekymring fra vår side".
Dette er metoden som brukes, og som er for vanskelig for det norske rettssystemet å identifisere.
Jeg har også lyst til å si noe om at ordet bekymring er barnevernets magiske mantra. Å være bekymret er en subjektiv følelsesmessig opplevelse. Å være bekymret er ikke det samme som at de finnes en reell grunn til å være bekymret. Om du har flere ansatte med høy paranoid beredskap på et barnevernskontor, kan den minste ting være grunn til bekymring. Og det gjør meg svært bekymret.
(Sitat slutt.)