It is currently Thu Mar 28, 2024 11:48 am



Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Hjelp oss!
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 7:52 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Gå inn på :
http://houses-europe.com/norske-aviser/

Gå inn i avisen der dere hører hjemme og se etter debattforum for leserne.
I MANGE AV DISSE HAR VI KLART Å STARTE DEBATT OM PROBLEMATIKKEN BV,MEN DET BLIR FOR MYE ARBEID OG DET TAR FOR LANG TID NÅR DET KUN ER ETT PAR STYKKER SOM SKRIVER.

I tillegg er denne lagt inn i de fleste:
På grunn av de mange lovbruddene og brudd på menneskerettighetene som har blitt begått mot barn og familier i Norge fra barnevernet ,går nå en stor gruppe til søksmål mot barnevernet.

Barnevernet bryter til daglig lover i Norge og ingen i regjeringen er villige til å gjøre noe med det. Etter å ha blitt informert i flere år vil barne og familie dep ikke se den siden av barnevernet. Dette har gått for langt.
Vi er nå foreldre fra hele landet som har gått til søksmål mot barnevernet ,da heller ikke de ansvarlige i de enkelte kommmuner er villig til å gjøre noe med lovbruddene til barnevernet, er dette eneste muligheten til å stoppe dem.

Hvilke lover de bryter er :
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger
Forvaltningsloven
Barnevernloven
helseloven
emk
fns-barnekonvensjon
Grunnloven

Og er det fler som føler att barnevernet ikke følger loven er det bare å ta kontakt. Det er flere advokater som mener det barnevernet holder på med er horribelt og har sagt seg villig til å stille opp i et gruppesøksmål. Du må være medlem av gfsr for å være med og du kan melde deg inn her:


FØLER DU DEG URETTFERDIG BEHANDLET AV BARNEVERNET?
Din anonymitet beskytter ikke deg, men barnevernet.
Organiser deg i Gruppen til Familiens Selvstendige Rett!
Ring til Mona Lygre, tlf. 53 51 02 11


Påmelding og spørsmål i forbindelse med søksmålet kan du få hos disse personene:

Jan Thore Håkelien
mob 45474588
haakelien@gmail.com
østlandet


Kristin Brataas
tlf 67591507
mob 93656505
kbrataa@broadpark.no

Advokat Knut Mannsåker
Juristfirmaet,Nygårdsgt.4
N.5015 Bergen
tlf 55560379
fax 55320840
secretary 55560373


"DU SKAL IKKE TÅLE SÅ INDERLIG VEL DEN URETT SOM IKKE RAMMER DEG SELV"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 8:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Tanken om et gruppesøksmål er positiv. Men dette må trolig forberedes og utvikles over lang tid, bit for bit, med organisering og grundig arbeid med bevismateriale og argumenter. Jeg tror knapt dere har noen idé om hvor arbeidskrevende det er. Det tar trolig flere år, ellers faller det i fisk, og da er det verre enn ingenting. Se på "tyskerbarna" som er i Strasbourg i disse dager: det har tatt dem 60 år å komme så langt.

Mens dere holder på med dette, er det viktig for dere å IKKE vikle dere inn i økonomiske forpliktelser til advokater eller andre. Hvis dere ikke holder klare linjer, kan dere også bli gjort ansvarlige for hverandres gjeld til advokater eller andre som dere involverer i saken.

Jeg har ikke kjennskap til særlig mange advokater, antagelig ingen, som vil arbeide sammen med hverandre og uten honorarer i mange hundretusen-klassen med en slik sak.

Og i særdeleshet har ingen av dere anledning til å forplikte GFSR, hverken moralsk eller økonomisk. GFSR er en gruppe som går inn for at folk skal ta kontakt med hverandre og danne mindre selvhjelpsgrupper, det er ingen forening med styre eller pengetransaksjoner.

Dere får jo høre med Mona hva hun mener med at dere skriver at det er mange som "har gått til søksmål". Det virker uansett lite realistisk å skrive som om det allerede er i gang.

Ha bena på jorden!

MHS
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 5:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Enig i mye av det du sier Marianne og ett sted må man begynne.
Kartlegging over hvor mange som blir med-dette er i gang
Innsamling og kartlegging av dokumentasjon-dette er i gang
Kartlegging og oversikt over den økonomiske biten-dette er i gang
Når det gjelder arbeidet er det bedre å jobbe sammen for felles sak enn å jobbe alene-dette er i gang
Arbeidet vil bli langt og hardt og vil ta mange år-men det er i gang
Hva det realistiske angår-ingenting er realistisk om det ikke kommer i gang
Og det er viktigere å ha bena på jorda sammen med noen enn å sitte alene i kjelleren!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 6:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
OK, det høres bedre ut enn jeg fryktet. Jeg bare håper at dere alle handler helt realistisk og ikke kommer opp i vanskeligheter. Dere må selv skrive sammendrag, rapporter, og argumentasjon – hvis dere skulle bli "intervjuet" av advokater som så skulle stå for skrivingen, ville utgiftene til det bli svimlende. Og det dere skriver, må være sammenhengende, klart, av en standard som prosess-skriv til retten.

  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skuffer du Marianne
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 6:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Denne negative holdning du viser her for et intiativ, som vi alle ønsker å være med på, er nedslående Marianne. Dette er måten å ta fra de som nedlegger et enormt frivillig arbeid for oss alle håp og mot om at handling og intiativ nytter.

Det er riktig alt Agrippa sier over her og da vi er i en startfase på dette store prosjekt, er det fortsatt mange spørsmål om hvordan dette praktisk skal gjennomføres, men det er i gang. Vi er alt en gruppe mennesker som har leverte inn sak med dette formål til advokat som pr dags dato har sagt seg villig til å påta seg oppgaven, og fler melder seg inn og registrerer seg daglig.

Det stemmer at ved gruppesøksmål er det behov for organisering korrekt med organisasjonsnr i henhold til lov om rettshjelp, og her finnes flere alternative muligheter - og tenk, dette blir det også arbeidet på for å finne best mulig løsning. Ingen skal ende opp som svarteper eller stå personlig økonomisk ansvarlig.

Ved å forene oss om et felles mål hvor alle foreninger, organisasjoner og selvstendige grupper her kan arbeide for, vil tvert om føre til at de som arbeider for vår sak kan inngå tverrfaglig samarbeid også på tvers av landegrenser i Norden. Her deler vi erfaring på godt og ondt.

De som arbeider vedrørende gruppesøksmålet til emk har alle bena godt plantet på jorden og vet hvilket enormt arbeid som ligger foran oss, men vi er ikke redd for å nedlegge vår tid og energi til alles felles beste i denne sak. Noen ganger kan nettopp det å benytte sine resurser på en slik måte få ett offer for bvt overgrep til å se et større perspektiv i barnevernets formål og trakkasering og forfølgelse av seg selv og sin familie. Som gruppe finner vi også flere forskjellige resursspersoner som får anledning til å bruke sin tid og energi, ikke bare på seg selv, men også for andre. Tenk det kan hjelpe en stakker å se opp og fremover fremfor og legge seg ned og gråte det hele vekk, for skamfull til å åpne munnen mot myndigheter og andre arogante drittsekker.

Jeg vil tilsist si at la være å stikke hode i sand og se opp og gni sandkorn vekk fra øynene. Å drikke kaffe/steke vafler og sutre over hvor forferdelig det hele er fører ikke mange steder, det kan en samlet gruppe som dukker opp i emk gjøre, selv om det vil ta tid, krefter og tårer fra mange.

Du har ellers vært en god støtte for oss alle med å debatere og skrive som du gjør, så jeg blir litt sjokkert når jeg ser ditt innlegg her.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 7:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
 
Dere må selv skrive sammendrag, rapporter, og argumentasjon – hvis dere skulle bli "intervjuet" av advokater som så skulle stå for skrivingen, ville utgiftene til det bli svimlende. Og det dere skriver, må være sammenhengende, klart, av en standard som prosess-skriv til retten.


Er det ikke bedre at en advokat skriver selve prossesskrivet? Det er tross alt det dokumentet som skal overbevise retten. Jeg ville heller spare på noe annet. Det vil sannsynligvis ta lang tid før grunnlagsmaterialet for et prossesskriv er klart. Det er ikke noe som gjøres i en håndvending, men de fleste har tross alt massevis av dokumenter vedrørende saken sin.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 7:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Javel, jeg registrerer at du er sjokkert, Ama.

At du reagerer sånn når det gjelder advarsler mot å pådra seg utgifter, er alarmerende. Det tyder ikke på at du har tenkt på det på forhånd, eller at du f.eks er klar over hva solidarisk ansvar mellom flere betyr. Jeg selv har imidlertid bra erfaring for hva rettssaker koster, og jeg vet hva et slikt ansvar medfører hvis noen av deltagerne ikke kan betale – da må de andre gjøre det. Jeg vet også litt om fri rettshjelp og dens begrensninger.

Jeg har selv stått i retten som sakkyndig vitne i barnevernssaker. Jeg vet hvor hardt arbeid det har krevet og over hvor lang tid. Jeg er også vant til å skrive publiserbare ting, artikler og bøker, i mitt arbeid på universitetet. Jeg vet hvor lang vei det er fra tanken og idéen og en muntlig fremstilling, for eksempel i en forelesning for studenter, til en skriftlig fremstilling. Jeg vet hvilket slit det er. Jeg har vært i kontakt med mange barnevernsofre og lest saksdokumentene fra deres egne saker. Fra barnevernsofres hånd kan jeg ikke huske ennå å ha sett et eneste skriftlig produkt som kan brukes i en rettssak. Alt arbeidet har vært gjort av deres advokater samt av folk som meg, altså sakkyndige vitner o.l. (Nei, jeg tar feil, jeg kjenner noen ganske få barnevernsofre som kan drive sin egen saksbehandling skriftlig på en profesjonell måte. Men jeg kan nok telle disse på mindre enn én hånd.)

Jeg har sett domstolene og advokatene i aksjon i disse sakene.

Jeg har også lest saksdokumenter til Strasbourg i noen saker, samt Strasbourg-dommer i langt flere saker. En slik dom løper opp mot 100 sider, saksdokumentene er lange og mange og kommer opp i mange hundre sider eller enda mer.

Det er ikke nok å være velvillig. Hvis du betrakter mine advarsler ikke som realistiske men som nedslående, er jeg redd du kommer til å oppleve langt, langt verre motbør, tilbakeslag, og nedslående ting lenge før dere er ferdige, ja antagelig før dere kommer noen vei. Det gjelder å holde fast over mange år, og det kommer mange tunge stunder.

Det rent formelle er som jeg sa: Dere har ikke anledning til å gjøre GFSR ansvarlig for søksmålet eller for utgifter i forbindelse med det.

Hilsen Marianne

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 7:22 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Til Agrippa:

Her er det ikke tale om bare ett prosesskriv. Det er meget omfattende greier det dreier seg om. Ordinært er det heller ikke lett å få advokater til å samarbeide uten videre, og slett ikke om barnevernssaker, hvor alle advokater i Norge minus ca 2 og en halv har null forståelse av hva det dreier seg om.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mona står ikke ansvarlig
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 7:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jeg anbefaler deg å lese mitt svar litt bedre enn du nå gjorde. Jeg har alt gitt deg svar på at Mona og hennes selvstendige gruppe ikke står ansvarlig økonomisk eller rettslig, og jeg kan også bekrefte at den info vi arbeider utfra er i all hovedsak den vi får fra advokat og fra EMK direkte. Det er faktisk mulig å stille dem spørsmål om slikt når du kan engelsk.

referat

Det stemmer at ved gruppesøksmål er det behov for organisering korrekt med organisasjonsnr i henhold til lov om rettshjelp, og her finnes flere alternative muligheter - og tenk, dette blir det også arbeidet på for å finne best mulig løsning. Ingen skal ende opp som svarteper eller stå personlig økonomisk ansvarlig.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 8:20 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Vi har aldrig satt igang dette i navnet til gfsr. Så derfor kan ikke gfsr bli ansvarlig for noe av dette. Nå regner jeg med at det er avklart og slutt på det rotet om økonomisk ansvarlighet for gfsr. Det er ikke hva dette handler om. dette er ett gruppesøksmål for dem som er lei av bare å sende mailer og sitte og klage. Det kommer ikke noe ut av det

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kaffeslabbedaskene
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 9:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Om kaffeslabbedaskene

Her sitter jeg og aner fred og ingen fare, men, jeg har blitt oppringt et par ganger i dag, også av en journalist som ramset opp hva du, langora nevner innledningsvis.

Aller først vi jeg si noe om dette:

AMA wrote:
Å drikke kaffe/steke vafler og sutre over hvor forferdelig det hele er fører ikke mange steder


Denne kaffedrikkende sutreklubben som elsker å gomle i seg nystekte vafler har til en orientering skrevet mange leserinnlegg i fellesskap, noen ble sensurert mens ett gikk inn. Sutreklubben har også arrangert 3 fakkeltog mens alle de andre som er så veldig aktiv satt og klødde seg i ræven. Beklager ordbruken.

Nå sitter jeg på ræven og redigerer min egen hjemmeside på freewebs.com slik at jeg har noe å vise til sutrekoppene som kommer for å drikke kaffe og spise vafler hos meg tirsdag den 20. mars.

-For, vi skal nemlig lage vår egen hjemmeside, GFSR region Bergen, og det skulle egentig være en overraskelse til alle dere andre! Jeg skulle og skal fremdeles legge vår hjemmeside ut på RBV som et forslag til alle dere andre i GFSR.

Men før jeg går i gang med hjemmesiden til sutrekoppene i Bergen, så må jeg ha en viss peiling på hvordan jeg gjør det, når jeg skal presentere dette her for deltakerne. Det var for øvrig det samme vi var inne på her i januar, hvis du husker igjen den greien med "etikeren"...

Når jeg holder kaffeslabberask hjemme hos meg, så SKAL jeg i det minste ha et forbaskade TEMA. Vi skal også ut på gaten igjen og dele ut løpesedler, og "watch me", jeg har fått kaffeslabbedaskene med meg ut på gaten 7 ganger før jeg, så det så.

Jeg skal skrive mer, men må et ærend på butikken først,

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Villedende informasjon
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 9:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Det som du siterer fra her, er villedende informasjon,

langora wrote:
... går nå en stor gruppe til søksmål mot barnevernet.

Vi er nå foreldre fra hele landet som har gått til søksmål mot barnevernet,


Såvidt jeg vet er det ingen som ennå har gått til søksmål mot barnevernet, men jeg husker godt at jeg, for å hjelpe primus motor Gerd June, med å komme i gang med det tema som hun brenner for, skrev følgende:

Mona Lygre wrote:
GRUPPESØKSMÅL MOT BARNEVERNET A/S: Nå er vi i gang.

Og ja, du leste altså riktig, for nå er vi altså i gang med et gigantisk gruppesøksmål mot barnevernet (inkl. oppreisning).


Forfatter av innlegget hvor det nå står, jeg har ikke fått tid til å gå inn på den siden ennå, har vært uheldig med ordvalget og bør går inn og rette oppigjen den feilen.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mente ikke å fornærme noen
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 10:09 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Hei mona, beklager dersom du følte mitt innlegg til marianne var fornærmende, det var ikke meningen. Jeg setter pris på både deg personlig og arbeidet du gjør. Det jeg mente å påpeke var at du personlig eller din selvstendige gruppe ikke står personlig ansvarlig, økonomisk ansvarlig eller juridisk/organisasjonsmessig ansvarlig for dette gruppesøksmål til emk som vi nå arbeider med. Vi setter alle pris på deg og dine intiativ. Om mitt ordvalg ble uheldig, så kan vi jeg kun si at jeg ble bare pokker så sinna da jeg så Mariannes innlegg her. Vi bør stå samlet om felles mål uten å utelukke noen fra felleskapet. Selv bor jeg fortsatt i Danmark og arbeider aktivt gjennom Foreningen Danmarks Børn. Vi forbreder nå pressemøte den 15 mars og personlig arbeider jeg med deres nye hjemmeside og i deres teater/sangkor prosjekt.

Vi arbeider som sagt på hver vår kant, men med samme målsettning og bør samarbeide, ikke støte hverandre vekk. Via Danmarks børns medlemmer håper jeg også bidra med de erfaringer vi får gjennom arbeidet vedrørende gruppesøksmål til emk, da jeg har norsk sak og lærer av det arbeid man nedlegger her. Dette er noe jeg håper å kunne viderebringe til de mange medlemmer her og bidra med at vi kan samordne gruppesøksmål på tvers av landegrenser.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Tue Mar 13, 2007 10:11 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 10:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Mona har gjort en fantastisk innsats gjennom mange år. Gruppen til Familiens Selvstendige Rett (GFSR) er en suksess. GFSR er et felles samlingspunkt; man kan raskt og effektivt kommunisere med andre i samme situasjon, og stifte bekjentskap med barnevernofre land og strand rundt. Og ikke minst få vite hvem som sliter med barnevernet i ens eget distrikt. Mona har utvist stort mot da hun utarbeidet listene. Hva det har medført av press og anmeldelser vet noen av oss, men nok ikke alle.

For 5 år siden eksisterte ikke GFSR. Det var ingenting "der" om man søkte etter lidelsesfeller. Hver og en av oss var isolerte.
Jeg tenker i blant at de som er kommet til den seneste tiden tar alt arbeidet som er utført for gitt. Det er liksom en selvfølge at GFSR fins, og de tror kanskje at GFSR ikke har fått til noe. De tar feil: GFSR har bl.a. flyttet grensen for hva som kan ytres i det offentlig rom.


Top
 Profile  
 
 Post subject: gruppesøksmål
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 10:12 pm 
Offline

Joined: Sat Oct 21, 2006 9:18 am
Posts: 40
Dette begynner å bli for dumt krangle om noe som vi brenner €,nemelig å gå til gruppesøksmål mot barnevernert for lovbruddene de bergår.
og dette arbeide kommer vi til å forysette med til vi har nådd målet vår.

det er ingen av oss som har sagt at dette er gjord på kort tid,men en plass må vi begynne.

vi er også begynt å jobbe med den økonomiske biten og kan ikke se at
gfsr er blitt nevnt i forhold til den biten.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]