Arild spurte:
Quote:
Vet sykepleiere generelt hvorfor forskjellige medisiner virker? Altså, har de det realfaglige grunnlaget, eller kan de nok om kjemi og biologi til å forstå hvorfor det virker og hvordan det virker i kroppen?
1. Hvorfor og hvordan de forskjellige medisiner virker er det en som sykepleier oftest blir spurt om i kontakten med pasienter. Det ville bli ganske så dumt om man ved medisinutdeling fikk spørsmål om hvorfor pasienten får et medikament og man ikke er i stand til å svare på hverken det eller at man ikke kan forklare hvordan dette virker. Man må huske på at det er sykepleieren som deler ut og observerer både virkning og ikke minst bivirkninger.
2. Det realfaglige grunnlaget når det gjelder biologi og fysiologi er svært høyt og omfattende innen sykepleie. Men teori er ikke nok man må kunne observere og tolke både det man ser,hører og ikke minst lukter samt å kunne tolke betydningen av det man har observert. Dette får man ikke inn kun gjennom teori men også gjennom praksis,både under utdanning og selvfølgelig etterpå.
Du svarer egentlig på en del av dette selv: En ting er hva læreboka sier noe annet er det det man i tillegg tilegner seg i praksis, teori og praksis MÅ knyttes opp mot hverandre for at man skal kunne tolke.
Det ville være stor fare rundt omkring om man ikke hadde kunnskap om dette. Hva med deg selv som pasient om du spør hvorfor du får utdelt et medikament og hvordan det vil virke og du fikk til svar at "det vet jeg ikke"-ville du tatt sjansen på å svelge dette?
At leger med dobbel så lang utdannelse har et mye høyere kompetansenivå enn sykepleiere er en selvfølge og det er derfor sykepleieren IKKE har lov å stille diagnoser eller foreskrive medikamenter.
Pharmasøyten har forøvrig et mye høyere kunnskapsnivå enn legene når det gjelder hvordan de forskjellige stoffer virker er riktig ,men heller ikke de har lov å stille diagnoser og foreskrive medikasjon.
Som du selv sa :
Quote:
På sykehuset var det en ung lege som gjorde omtrent ingenting. En eldre sykepleier tok resolutt kommandoen og sørget for at ungen fikk det hun skulle ha for å spy opp taplettene.
Dette er vel et klassisk eksempel på at en erfaren sykepleier som gjennom erfaring og kunnskap vet å knytte teori og erfaring opp mot hverandre kan vite å knytte denne kunnskapen bedre opp mot praksis enn en nyutdannet lege med mye teori og lite praksis.
Dette ble nok om sykepleieyrket og hva utdannelsen og kunnskapen bør bestå i. Det var igrunnen ikke det jeg ville fram til men å påpeke at det finnes maktmennesker i alle yrker og man kan ikke dra alle over en kam og si at sånn er det. At det dessverre finnes mennesker som bruker makta si på å undertrykke andre er like feil uansett hvilken yrkesgruppe man tilhører.
Det finnes også sosionomer,psykologer,lærere og til og med barne"verns"pedagoger som reagerer på de overgrep som foregår og prøver å få forandret dette. Derfor var noe av poenget å ta vare på alle som kjemper imot dette uvesenet og ikke gjøre det motsatte-å bli så ekstrem at man skyver de som faktisk prøver å få forandra dette,både gjennom ord og handling,bort.
Man bør vel også huske på at de som er innenfor disse yrkene har et utmerket utgangspunkt til påvirkning og opplysning om hva som foregår innen det såkallte barne"vern"
Alle som kjemper den samme kampen bør brukes som ressurser og ikke som fiender.
Til deg Agrippa og deg AMA syns jeg det er trist at dere tydeligvis bare har møtt på den negative utgaven, men tross alt det finnes mange som ikke er slik dere beskriver.
Dermed anser jeg dette for en avsluttet diskusjon fra min side!