It is currently Thu Mar 28, 2024 1:08 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 10, 2007 6:10 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Agrippa sa
Quote:
Sykepleiere har som følge av en årelang aggressiv profesjonkamp tilrevet seg betydelig makt og liker å late som om de besitter medisinsk kompetanse, noe de absolutt ikke gjør.


Nina sa
Quote:
Sykepleiefaget var før i tiden ikke et akademisk fag, og sånn burde det fortsatt. Nå derimot går sykepleiestudentene (og for så vidt mange andre som lærer seg et håndverk) på høgskule og jeg vet ikke hva, med det til følge at de kommer i maktposisjoner: de får adgang til å synse og mene og utøve skjønn og foreta selvstendige vurderinger og sanksjonere deretter.


Jeg vet ikke hvor mye dere to vet om sykepleieutdanningen og hva den innebærer men ut ifra det jeg kan se av disse svarene dere gir er det forsvinnende lite!

Til orientering er både jeg selv og flere her inne sykepleiere og ingen av de jeg har snakket med kjenner seg igjen i beskrivelsen av hverken utdannelse,kvalitetsnivå i yrket vårt eller tenkemåte dere to tilegner oss.

Dere får ta det opp med Arild om enkelte yrkesgrupper skal utestenges fra forumet utifra utdannelse.

Om ønskelig kan studieplan og litteraturliste over sykepleiefaget tilsendes så kan dere uttale dere hva / hvor mye kunnskap vi har om de forskjellige ting.I tillegg til studier er det også en god del praksis som må bestås før man blir ferdig utdannet.

Å henge ut enkelte yrkesgrupper er ingen tjent med og alle burde være like viktige i kampen mot de overgrep som foregår i det såkallte barne"vern" , men tross alt er noe av det vi sykepleiere har lært oss er at:

Det er lov å koble sammen hjernen før munnen åpnes :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 10, 2007 7:36 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Vet sykepleiere generelt hvorfor forskjellige medisiner virker? Altså, har de det realfaglige grunnlaget, eller kan de nok om kjemi og biologi til å forstå hvorfor det virker og hvordan det virker i kroppen?

De vet nok godt hvordan det virker mht pasientens symptomer! Men kan de mye om hvordan det biokjemiske i kroppen oppfører seg som følge av stoffet (medisinen) man tilfører.

Sykepleiere vet jo at "det og det" virker, bl.a fordi "det og det" står i lærebøkene at virker. Derfor har de kunnskap om "tingene".

Det er vel en viss forskjell på å gjøre ting
1. fordi læreboken sier at slik gjøres det, og fordi praktisk erfaring sier at det fungerer.
2. fordi man vurderer at det eller det stoffet (medisinen) må virke fordi cellene og kjemien fungerer si og så.

Men selvsagt vet også sykepleiere litt om "2". Noe må imidlertid leger ha lært mer når de har over dobbel så lang utdanning.

Det påstås at enkelte sivilingeniøerer som driver med pharmasi, vet bedre enn legene, hvordan stoffene fordeler seg i cellene.

Men hva vet jeg?! :wink:

Et av våre barn (1,5 år) lyktes få i seg 7 globoid for 20 år siden. Storesøsteren (3) fant det frem i flyttekaoset. Hun visste at slikt ikke måtte spises. Så derfor var det greiest å spandere på lillesøster... På sykehuset var det en ung lege som gjorde omtrent ingenting. En eldre sykepleier tok resolutt kommandoen og sørget for at ungen fikk det hun skulle ha for å spy opp taplettene. Det reddet situasjonen.

Og dette kom litt for langt bort fra TEMA...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: F*tte-samfunnet
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 9:58 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
møre wrote:
Det er lov å koble sammen hjernen før munnen åpnes :!:


Jeg har opplevd litt for mange tåpeligheter fra sykepleieres side til å ha den helt store respekten. De innbiller seg i all sin enfoldighet å være medisinske eksperter når de i realiteten har problemer med grunnskolepensum i realfag.

Hver gang disse bunadkledde budeiene står og hyler på direktørlønn for sin enestående innsats for menneskeheten, så tenker jeg: ryk og reis.

Du får ha meg unnskyldt, men de sykepleierne jeg har hatt "gleden" av å oppleve i fri dressur, har vært den personifiserte dårskap med et ego større enn den mest maktkåte diktator.

Sykepleier er et greit yrke, men de er ikke engler, og de fleste har svært godt betalt. Det er idioti å sette sykepleiere til å sile pasienter, for det er de ikke kompetente til. Disse aggressive mannevonde beistene er utelukkende etter å fylle lommeboken sin med våre skattepenger. Hjerne til å studere medisin har de ikke, men innbiller seg at de er medisinske eksperter likefullt.

Jeg er rett og slett svært lei disse pompøse hvitkledde liksom-legene, som har overtatt styringen av sykehusene fordi de har så gode "administrative evner". At andre kjøper galskapen, får så være, men jeg gidder ikke å dyrke disse ærekjære kvinnfolkene (og mannslingene) som krever å sitte på toppen av samfunnsstigen med alle oss andre som ærbødige undersåtter.

De mannlige legene blir tvunget til å slikke sine kvinnelige "kolleger" opp etter xxxx. Det er ren brutal fagforeningskamp. Det er samme årsak til at vi har tusentalls av barnevernspsychoer sittende rundt på offentlige kontorer med makt til å kidnappe, torturere og fengsle uten lov og dom.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 2:14 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
Sykepleier er et greit yrke, men de er ikke engler, og de fleste har svært godt betalt. Det er idioti å sette sykepleiere til å sile pasienter, for det er de ikke kompetente til. Disse aggressive mannevonde beistene er utelukkende etter å fylle lommeboken sin med våre skattepenger. Hjerne til å studere medisin har de ikke, men innbiller seg at de er medisinske eksperter likefullt.


Jeg kunne ikke være mer enig!

Utover det vil jeg tro deres "administrative" evner stort sett brukes til å sile ut pasienter etter hvem som skal overleve deres behandling (dødsårsak er ofte "selvmord etter utskrivelse") Det er vel derfor man så fikk et begrep på dette ved ordet "dødsengler". I dag er det satt i system som altså hovedsakelig sykepleiere administrerer med stor suksess for barnefjernindustrien.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 8:38 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Arild spurte:
Quote:
Vet sykepleiere generelt hvorfor forskjellige medisiner virker? Altså, har de det realfaglige grunnlaget, eller kan de nok om kjemi og biologi til å forstå hvorfor det virker og hvordan det virker i kroppen?


1. Hvorfor og hvordan de forskjellige medisiner virker er det en som sykepleier oftest blir spurt om i kontakten med pasienter. Det ville bli ganske så dumt om man ved medisinutdeling fikk spørsmål om hvorfor pasienten får et medikament og man ikke er i stand til å svare på hverken det eller at man ikke kan forklare hvordan dette virker. Man må huske på at det er sykepleieren som deler ut og observerer både virkning og ikke minst bivirkninger.

2. Det realfaglige grunnlaget når det gjelder biologi og fysiologi er svært høyt og omfattende innen sykepleie. Men teori er ikke nok man må kunne observere og tolke både det man ser,hører og ikke minst lukter samt å kunne tolke betydningen av det man har observert. Dette får man ikke inn kun gjennom teori men også gjennom praksis,både under utdanning og selvfølgelig etterpå.

Du svarer egentlig på en del av dette selv: En ting er hva læreboka sier noe annet er det det man i tillegg tilegner seg i praksis, teori og praksis MÅ knyttes opp mot hverandre for at man skal kunne tolke.
Det ville være stor fare rundt omkring om man ikke hadde kunnskap om dette. Hva med deg selv som pasient om du spør hvorfor du får utdelt et medikament og hvordan det vil virke og du fikk til svar at "det vet jeg ikke"-ville du tatt sjansen på å svelge dette? :wink:

At leger med dobbel så lang utdannelse har et mye høyere kompetansenivå enn sykepleiere er en selvfølge og det er derfor sykepleieren IKKE har lov å stille diagnoser eller foreskrive medikamenter.

Pharmasøyten har forøvrig et mye høyere kunnskapsnivå enn legene når det gjelder hvordan de forskjellige stoffer virker er riktig ,men heller ikke de har lov å stille diagnoser og foreskrive medikasjon.

Som du selv sa :
Quote:
På sykehuset var det en ung lege som gjorde omtrent ingenting. En eldre sykepleier tok resolutt kommandoen og sørget for at ungen fikk det hun skulle ha for å spy opp taplettene.


Dette er vel et klassisk eksempel på at en erfaren sykepleier som gjennom erfaring og kunnskap vet å knytte teori og erfaring opp mot hverandre kan vite å knytte denne kunnskapen bedre opp mot praksis enn en nyutdannet lege med mye teori og lite praksis.

Dette ble nok om sykepleieyrket og hva utdannelsen og kunnskapen bør bestå i. Det var igrunnen ikke det jeg ville fram til men å påpeke at det finnes maktmennesker i alle yrker og man kan ikke dra alle over en kam og si at sånn er det. At det dessverre finnes mennesker som bruker makta si på å undertrykke andre er like feil uansett hvilken yrkesgruppe man tilhører.

Det finnes også sosionomer,psykologer,lærere og til og med barne"verns"pedagoger som reagerer på de overgrep som foregår og prøver å få forandret dette. Derfor var noe av poenget å ta vare på alle som kjemper imot dette uvesenet og ikke gjøre det motsatte-å bli så ekstrem at man skyver de som faktisk prøver å få forandra dette,både gjennom ord og handling,bort.

Man bør vel også huske på at de som er innenfor disse yrkene har et utmerket utgangspunkt til påvirkning og opplysning om hva som foregår innen det såkallte barne"vern"

Alle som kjemper den samme kampen bør brukes som ressurser og ikke som fiender.

Til deg Agrippa og deg AMA syns jeg det er trist at dere tydeligvis bare har møtt på den negative utgaven, men tross alt det finnes mange som ikke er slik dere beskriver.

Dermed anser jeg dette for en avsluttet diskusjon fra min side!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 10:52 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
møre wrote:
Arild spurte:
Quote:
Vet sykepleiere generelt hvorfor forskjellige medisiner virker? Altså, har de det realfaglige grunnlaget, eller kan de nok om kjemi og biologi til å forstå hvorfor det virker og hvordan det virker i kroppen?


1. Hvorfor og hvordan de forskjellige medisiner virker er det en som sykepleier oftest blir spurt om i kontakten med pasienter. Det ville bli ganske så dumt om man ved medisinutdeling fikk spørsmål om hvorfor pasienten får et medikament og man ikke er i stand til å svare på hverken det eller at man ikke kan forklare hvordan dette virker. Man må huske på at det er sykepleieren som deler ut og observerer både virkning og ikke minst bivirkninger.

2. Det realfaglige grunnlaget når det gjelder biologi og fysiologi (...)


Kjemi, fysikk, statistikk, matematikk, filosofi (eks: logikk) etc gir en vitenskapelig tenkning.

Det er en del som brukes for å korrigere våre tanker når de drar i vei...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 7:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg synes ikke vi skal hverken fordømme hele sykepleier-profesjonen eller heve dem ukritisk til skyene. Utdannelsen er faktisk så som så for både sykepleiere og flere profesjoner, i særdeleshet når det gjelder diagnostisering, og alle disse profesjonene har altfor stor tro på egen ufeilbarlighet og altfor stor makt over pasienter/klienter. Det verserer hele tiden saker f.eks i rettsapparatet og ved Norsk Pasientskadeerstatning hvor det er klinkende klart at nettopp helseprofesjonene er selve problemet, at de er altfor påståelige, og at de har altfor stor makt over de mennesker det angår. Det ville være urealistisk å benekte det.

Men rbv er et forum ikke for generell diskusjon av utdannelse og profesjoner, men for et helt spesielt, smalt definert samfunnsproblem. Med den temperaturen innleggene i tråden her har fått, passer den heller ikke helt i en seksjon hvor det fortrinnsvis ikke skal dreie seg om konflikter. Jeg foreslår derfor at ovenstående diskusjon avsluttes nå.

Når det gjelder rbv's anliggende: Jeg kjenner til barnevernssaker, og jeg kjenner til falske overgrepssaker – og dem er det som kjent mange av – , hvor sykepleiere i høy grad har vært blant skadevolderne.

Både sykepleiere, helsesøstre og leger, og nå også tannleger, får samme slags "kursing" i barnevern som allerede drives for lærere, jurister og andre - i hvor storartet barnevern i, hvordan de skal leke detektiver overfor foreldre, speide etter "belastningsfaktorer", "tolke" foreldres "samspill" med barn, utbre overtro på incest og sexovergrep over alt, speide etter "psykisk ustabilitet" eller "Münchhausen" hos foreldre, mistenkeliggjøre alt som foregår i biologisk familie, tro ukritisk på at alle andre miljøer enn hos foreldrene er storartet og løser det som eventuelt måtte være av problemer, hvordan de skal tro skråsikkert på sin egen kompetanse. Barnevernsofre får som kjent livene sine ødelagt omtrent hver gang de stoler på at noen er "kompetente til å bedømme".

At ama, som selv har vært utsatt spesielt for medisinske profesjoner, ikke har tillit til dem, møre, det bør du akseptere. Hun er i selskap med flere andre som også har fått sitt familieliv slaktet fordi de har vært i hendene på folk med en viss utdannelse og kompetanse – eller "kompetanse".
  
Jeg vil oppfordre Arild til å stenge denne tråden, jeg synes den går i en retning rbv ikke er tjent med, og som bare gjør rbv's medlemmer vondt.
  
MHS

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 10:43 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
  
Denne tråden er foreløpig stengt.

  

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 12:33 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Mange som har vert på helseinstitusjoner, har opplevet at alle mulige helsepersonell har vert autoritære, tolkende og forvrengende. Inkludert i dette er også sykepleiere. Jeg har vert borti jordmødre som er en pest og en plage og tilsvarende helsesøstre. Begge disse har sykepleierutdanning, med et års tilleggsutdanning.

Spesielt helsesøstre har svært mange opplevet at har meldt dem til det såkalte barnevernet.

Mennesket ER et irrasjonelt vesen, som KAN fungere rasjonelt. Primært mht eget og egne barns liv, men også mht andre.

Å gjennom utdanning få korrigert irrasjonalitet, PÅ GENERELT GRUNNLAG, krever mer enn 3 eller 4 år med utdanning.

Å påvirke karakteren og personligheten tar gjerne mer enn 4-5 år. Den virkelige ettertenksomheten, dype vurderingen og vitenskapelige selvkritikken, finner man gjerne kun hos de som har godt på skole i 6-8 år.

Desverre er det ofte man ikke finner det der heller... Det er derfor det er så farlig at mennesker skal ha makt over andre.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]