Oppreisningsordning i AkershusNok en gang betales det "oppreisning" til tidligere barnevernsbarn. Denne gangen er det i Akershus fylke, og det gjelder både institusjon og fosterhjem, og datoene fortsetter å krype nærmere dagen i dag. Det har vært flere slike gjennom de siste 20 årene som jeg har fulgt med.
Også av betydning er at det ikke kun gjelder der hvor det er begått regulære overgrep mot barna, men også "omsorgssvikt". Det blir derfor interessant når fornuftige tidligere barnevernsbarn går på og sier klart: "Det at dere tok meg fra mine foreldre, og ødela både deres liv og min barndom og ungdom, det var den groveste omsorgssvikten av alt."
Oppreisningsordning for tidligere barnevernsbarnInnlegg om oppreisningsordningen for tidligere barnebernsbarn, signert Lars Birger Salvesen (KrF), fylkesvaraordfører Akershus fylkeskommune.
Moss Avis, 13 oktober 2016
"Akershus fylkeskommune har etablert en oppreisningsordning for tidligere barnevernsbarn som har vært utsatt for omsorgssvikt eller overgrep mens de var i institusjon eller fosterhjem i perioden fra og med 1980 til og med 2003. Alle som kan falle inn under denne ordningen bør søke oppreisning. Hvis du vet om noen som bør søke ønsker vi at man oppmuntrer dem til å søke."Vi ser fylkesvaraordføreren, som har signert innlegget, er fra KrF. Montro hva han, og hans skinnhellige parti – våpendragerne for barnevernet fremfor noen, oppfatter av det hele?