Denne uken er preget av at Fana sosialkontor kommer med kontrakt jeg blir tvunget til å underskrive. Å komme med argumenter og motforestillinger blir nye trussler om tvangsfjernelse - jeg er jo så psykisk ustabil og deprimert...
Hvem vil ikke frustrert over dette, selv regarte jeg med å bli sint - spesielt på det at FANA sosialkontor mente de har rett til å ta kontakt med Solli sykeshus som jeg overhode ikke har noen tilitt til - det er også meget gode årsaker til dette - noe som vil komme tydelig frem når jeg begynner med å publisere "forhistorien" under tema psykologer...
Ikke forstår jeg heller hva de skal kunne "bidra" med når jeg helt klart og tydelig forteller hvorfor jeg overhode ikke har noen som helst tilitt til denne form for "spesialister", og ikke har vært i kontakt med noen herfra siden våren 1991 da jeg endte opp med å bli seksuelt misbrukt og gravid.
Videre skal de ha full kontroll over min økonomi, jeg må fremvise alle regninger og sette opp regnskap over utgifter og inntekter - hvor de selvfølgelig forteller hva mine penger skal brukes til. Overskridelser medfører tvangsfjernelse av min sønn...
Mødrehjemmet har også informert om sin bekymring via sitt tverrfagelige samarbeid med en meget spesiel helsesøster på Bønes og de formidler at de har alle opplysningsplikt og vil kontakte helsestasjon direkte. Noe som selvfølgelig medfører at jeg har ennå mindre lyst til denne form for pliktig oppmøte.
Selvfølgelig blir det også meldt om en voldsomt bekymring fordi Helge har overnattet i min leilighet. Dette er meget negativt - han er jo så mye eldre enn meg, han kunne vært min far osv...
Dette er noe som også mine foreldre og besteforeldre nå har fått vite og de er like i mot dette forhold - spesielt mine besteforeldre er meget aggresiv og ringer meg opp og skjeller meg ut. For han er ikke akseptabel i deres øyne, måten de oppfører seg på får meg til å føle det må ligge noe mer bak enn at han er "arbeiderklasse", men jeg er ikke i stand til å finne ut hvorfor de hisser seg slik opp over dette. Men det er selvfølgelig ubehagelig. Jeg våger heller ikke ta dette direkte opp med Helge som blir ved å komme på besøk og er den beste venn i nød, for meg.
(
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) er derimot en sol i mitt liv. Alltid blid og utvikler seg i hurtig tempo. Det er ikke noe problem her og jeg elsker han over alt på jord, og er selvfølgelig livredd for å miste omsorgen for han. Dette er jo et konstant tema - for jeg har jo slikt et dårlig sosialt nettverk og må igjen love å ikke ha noe å gjøre med mine tidligere venner. De argumeterer også med at de kan og ikke stole på meg fordi jeg lyger og ikke forteller dem noe som helst, her blir igjen dette med at forholdet mellom Helge og meg har en annen karakter enn kun et vennskap brukt som argument.
39 uke Bergen Mødrehjem
Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.
01.11.92
Innsyn i egen saksdokumentasjon etter §§ 18 og 19 utlevert fra Folketrygd for utenlandssaker, bidragavdeling den 22.04.2005
Avskrø 001192 950.00 -950.00
Forsk Agnethe 001192 -950.00 950.00
03.11.92
Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.
Dokument 4
Kommuneavdeling
Helse og sosialtjeneste
Fana distriktsosialkontor
B 9
Arkivnr: 92-4530
Mottatt: 3 november 1992
KONTRAKT
Mellom AMA og Fana sosialkontor
Kontraktens varighet: 01.09.92 – 01.03.93
Hovedmål:
Agnethe skal ha den daglige omsorgen for OT, på sikt uten å ha kontakt med barnevernet.
Oppgaver:
1. Agnethe skal bo i treningsleiligheten sammen med OT, og følge opp kontakten fra Bergen mødrehjem.
2. Sosialkontoret skal undersøke nærmere rundt mødrehjemmets bekymring i forhold til OT ved å kontakte helsestasjonenen og Solli sykehus.
3. Agnethe, mødrehjemmet og sosialkontoret skal ha jevnlige samarbeidsmøter ca 1 gang i måneden.
4. Sosialkontoret kan komme på 2 uanmeldte hjemmebesøk i løpet av kontraktens varighet. Dersom Agnethe ikke er hjemme, skal sosialkontoret legge igjen beskjed om at de har vært der. Dersom Agnethe har besøk, kan sosialkontoret avvises.
5. Agnethe og sosialkontoret skal ha jevnlig kontakt vedrørende økonomi, ca hver andre måned. Agnethe fører regnskap over utgifter og inntekter. Før flytting i egen leilighet skal det lages nytt budsjett.
6. Før flytting fra treningsleiligheten, skal dette drøftes med sosialkontoret. Agnethe har også mulighet til å ta opp andre praktiske ting som barnehage, utdanning.
7. Egenpleie – avlastning, aktiviteter.
AMA
Unni Grønnås
Fana sosialkontor
Signatur
03.11.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 31.10.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på
mor: Agnethe
barn: OT
Jeg var på besøk hos Agnethe og OT fra kl 18-19:30. OT var veldig trøtt, hadde bare sovet en gang i dag, ville ikke sove etter han fikk middag. Agnethe synes det var for sent legge han for å hvile kl 18, når han skulle ligges kl 19 for natten. Agnethe la OT på gulvet, tok fram leker til han, og pratet med OT. OT gav god respons tilbake til mor, snudde seg fra mage til rygg og omvendt, klappet i hendene. OT fikk flaske kl 18:30, ble litt bedre humør etter det. Agnethe hadde badet OT etter middag i dag, han fikk nattklær pluss bleie kl 19. Agnethe var oppmerksom på OT under stellet, pratet med han og fulgte hans signaler. OT fikk grøt etter at han ble stelt. De første skeene gikk greit, så begynnte han å protestere, ikke ville ha mer. Jeg pratet til han om hvor god grøten var osv, da spiste OT flere skjeer. Agnethe pratet ikke med OT under måltidet. Sa ingen ting om grøten. OT ble lagt kl 19:30. Agnethe viste meg boken som hun tegner i, har fått oppgaver som hun skal sende inn ca hver 3 måned. Agnethe er i godt humør.
Usignert
04.11.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 04.11.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på
mor: Agnethe
barn: OT
Agnethe kom hit med OT kl 9:30. Hun var på lekestuen fram til OT skulle sove. Hun hadde samtale med Gerd etter lekestuen. Hun gikk hjem med OT rundt 11:30.
Torill