It is currently Fri Mar 29, 2024 12:07 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mødrehjem i Danmark
PostPosted: Tue Apr 14, 2009 11:27 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Som nogen af jer allerede ved, blev mit lille barnebarn løsladt efter knap to måneders anbringelse i plejefamilie. Min datter og hendes lille mirakel blev herefter anvist til en familieinstitution og jeg indrømmer blankt jeg var meget tilbageholdende og skeptisk.

Jeg vil nu skrive ned mine overvejelser og foreløbige erfaringer med stedet.

Familieinstitutionen Margrethevej

http://www.familieinstitutionen.dk/

Gammel velholdt villa ca 25 minutters kørsel her hjemmefra. De fysiske rammer er rimelig gode, gode faciliteter og rigtig godt indrettet til formålet efter udgangspunktet.
Til orienteringsmødet fremhævede jeg at min datter ikke havde de bedste erfaringer med kommunale foranstaltninger, og at man i aller højeste grad skulle gøre sig forberedt på at gøre sig fortjent til hendes tillid. Derudover virkede personalet meget kompetent og at de anerkendte min fremhevning og anbefalinger.
Efter et par uger hvor min datter havde meget svært med at falde til, skete det store gennembrud. Jeg var daglig på besøg 3-8 timer og personalet indkaldte os til en "lille snak"
Jeg frygtede det værste, men indrømmer blankt de tog bagenden på mig. De ligefrem OPFORDREDE mig til at komme så meget som mulig, da de anerkendte min gode indflydelse på ikke bare på min datter, men også på hendes forhold til sin datter (guldklumpen) samt til personalet.

Her begyndte så den egentlige dialog. Min datter fik første hjemmebesøg, samt tilsagn om at de vilde til kommunen anbefale at de to piger kunne komme hjem weekender og helligdage. Der er en del noget ældre personale som min datter stille og rolig selv beyndte at tale med, samt hun fandt flere af beboerne som nogen man kunne tale med.
Lillepigen og min datter startede stille og rolig at falde til og humøret steg.

Her en måned efter var de to hjemme stort set hele påsken, og selv om jeg stadig har daglig gang på hjemmet er der ingen tvivl om at jeg ser meget positivt på det videre forløb.

Af 7 familier forlader de tre hjemmet denne måned til direkte hjemgivelse.
En familie skal til videre behandling i paralellanbringelse, men de bliver sammen, og de sidste 3 bliver på Margrethehjemmet indtil videre.
Den ene er min datter og barnebarn, men da udgangspunktet er 3-6 mnd vilde det være lige lovlig meget at forvente en hjemgivelse endnu.
Den anden er endnu nyere "indsat" og det sidste par har en lille dreng der har været meget syg, samt hospitalsindlagt i flere omgange, så jeg er enig om at de kan bruge mere tid og at det ikke er overflødig i netop dette tilfælde.

I min daglige gang på stedet har jeg også set at flere tidligere "indsatte" har kommet forbi på besøg for at hilse, og det er en meget munter og hjertelig tone både fra familier og ansatte.

Det negative er fra beboerne , nuværende som tidligere fortrinsvis afstand til hjem, maden, samt forvirring omkring babyalarmer der går ind i hinandens frekvens.

Maden er ellers i mine objektive øjne, sund og god, samt nogenlunde variert, men jeg må indrømme at dersom det er det eneste de klager over, så betyder det vel at hjemmet med deres imponerende hjemgivelsesprocent er en udelt sukces.
Afstanden er selvfølgelig varierende og kan dårlig klandres stedet, og alarmerne, ? Nå ja..- nogen der har forslag til en løsning ? Hjææælp !

Inden jeg afslutter anmeldelsen af hjemmet vil jeg dog indskyde at netop dette sted blev fremhævet af Mødrehjælpen som anbefalelig, og der er andre steder der slet ikke lever op til den ros jeg giver dem.

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 14, 2009 2:31 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rent prinsipielt fungerer gjerne slike steder som et slags fengsel, basert på psykosksosial tvang. "Dra dit, eller mist barnet!"

Menneskesynet som tillater tvang uten beviser for noe galt mot andre, strider mot hva jeg står for.

Rent pragmatisk sett, vil det likevel kunne være forskjell på personal og steder.

Problemet er jo også at svært mange opplever slike steder som overvåkningsanstalter og "utklekkningssteder" for ondsinnede idéer og argument - liksombevis - for å ta barna fra mødre og familier.

Det vil jo også gjerne være de utadvendte og lite private personlighetene som takler denne typen opplegg best. Naturlig sjenerte, private, prinsippfaste eller bare sterke selvstendige personligheter, vil gjerne bli uglesett.

Sett utfra alle som har hatt store problemer med slike institusjoner, og som har fått ødelagt sine liv av dem, så advarer vi på det sterkeste mot å dra på slike steder.

Mange av oss har i seg ønsket om å gi ut et objektivt budskap, samt å se det posetive. Det er nok nyttig for en selv å tenke objektivt og posetivt.

Vi advarer imidlertid også mot å sette disse i et posetivt lys. Det gjør disse milliardindustriene rundt menneskelig adferd så til de grader SELV. Pengemakten til stat og kommuner har totalt ødelagt den objektive informasjonen til fordel for institusjonene. Vi forsøker å veie bittelitt opp for dette.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]