Jeg nominerer med dette Våler overformynderi, saksbehandler Runar Holter, Bobestyrer Jon Larsen og setteverge/hjelpeverge Magne Bruun
Våler overformynderi, en historie for seg, eller i samarbeid med barnevernet? jeg sattser på det siste.
I april 2008, før tingretten i mai, og mens begge mine jenter fortsatt var plassert i fosterhjem, døde deres far, angiveren til barnevernet.
Noen var rask med å bestemme at fars advokat var inkompetent til å ordne det juridiske med arven etter far, å koblet inn overformynderiet i Askim og Våler, fordi mine jenter var plassert i disse kommunene.
Det er jeg som er verge etter loven, fordi jeg fortsatt har foreldreretten selv om barna var plassert.
Askim overformynderi har holdt seg lavt i terrenget. Men Våler overformynderi tar prisen.
Disse har krevd offentlig skifte av arven, satt inn bobestyrer og hjelpeverge/setteverge og krever at huset etter far skal selges. Di hindrer også meg som verge, innsyn i papirene.
Offentlig skifte skjer i kun 2 % av tilfellene 98 % skjer ved privat skifte. Privat skifte er en billigere, raskere og enklere løsning.
Setteverge skal kun settes inn hvis det er tvist mellom partene, altså mellom meg og mine barn, noe det ikke er.
Avdøde fars ønske: At huset ikke skal ut av slekten.
Jentenes ønske: At huset ikke skal selges og at di selv vil bo der.
Å jeg som verge ønsker å ta vare på arven til mine barn, ved å bo der, samtidig som familien får et bedre sted å bo, da denne kommunale leiligheten vi nå bor i er i for dårlig stand, for liten og som barnevernet bruker som et av sine to grunnlag for omsorgsovertakelse. Det andre grunnlaget er at jeg ikke liker barnevernet.
Far var gjeldfri, så di eneste utgiftene vi vil få der, er formueskatt, kommunale avgifter og strøm. Utgiftene for meg vil altså ikke overstige utgiftene jeg har på husleie og strøm her vi nå bor.
Far sa også i alle år, også til det siste, at han hadde en solid livsforsikring jentene ville arve av ham. Denne livsforsikringen påstår Bobestyrer at han ikke har funnet.
Bobestyrer taksterte også huset. Verdi 1,5 mill for tomta og huset er ingenting verd, fordi dette er ubeboelig.
Far taksterte huset for ca 10 år siden, mens vi fortsatt bodde sammen, etter at han hadde skiftet kloakk og vann, satt inn nytt bad og nytt kjøkkeninredning. Han eide ikke tomten den gangen. Han leide den av kommunen, men kjøpte så tomten av kommunen etterpå. Taksten dreide seg altså om kun huset, og huset er i samme forfattning som den gang. Verdi 600 000. Men siden den gang har det vært en prisstigning, uansett om far hadde eid tomten nå eller ei.
Det er kun to vinduer som må skiftes ut så fort som mulig, da disse har råte. Å dreneringen må det gjøres noe med, da det kommer vann inn i kjelleren, da naboen på oversiden, drenerte og ledet vannet ned til oss når disse påbygde sitt hus. Men tak og vegger er bra og huset er i god nok stand til å bo der.
Barnevernet anførte i tingretten:
Planene om å flytte inn i den tidligere ektefelles hus er imidlertid helt urealistisk. Dette er en bolig med stort oppussingsbehov og midlene etter avdøde vil foreløpig bli forvaltet av overformynderiet.
Javel? Hvis huset er for dårlig for meg og jentene.... hvorfor var da far, som bodde i huset fram til sin død, egnet til å være fosterhjem for sine døttre? Ja far hadde nå vært fosterhjem for sine barn om ikke han hadde blitt syk for seinere å dø.
Etter tingrettens dom, ble min eldste datter, som var plassert i Våler, løslatt 16 juni.
Min advokat sendte da straks en klage til fylkesmannen om at overformynderiet i Våler og Askim må trekke seg ut og at disse kommunene selv må stå for utgiftene ved oppnevnelse av bobestyrer og setteverge.
Jeg ringte Våler overformynderi igår.
Våler overformynderi har nå sendt tilsvar på klagen til fylkesmannen, fordi disse mener di fortsatt har krav på å forvalte boet og selge huset. Og har krevd hastesak.
Fylkesmannen som har med slike ting å gjøre er tilbake fra ferie 28 juli.
Det er jeg som etter loven er verge. En verge skal ivareta arvingenes arv. Igår satte jeg inn ny lås i døren til huset og vi driver nå på å pusser opp, for så å flytte inn så fort som mulig.
Så får Våler overformynderi krangle om retten di ikke har.
Setteverge/hjelpeverge Bruun har forøvrig gjort seg skyldig i å innhente opplysninger han ikke har rett på. Som hjelpeverge/setteverge for en arv, trengte han kun å konsentrere seg om arven. Han har egenhendig innhentet vedtaket om omsorgsovertakelse fra fylkesnemnda.
Mer dokumentasjon vil komme i min blogg.
_________________ Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.
|